8 מתמודדות על הפעלת הקו האדום; סיסטרה תתכנן קווי מטרו

תנאי מכרז ההפעלה שונו בעקבות בקשת מפעילות זרות לתת את הובלת הקבוצות לחברות ישראליות ■ ההצעות יוגשו עד סוף מארס השנה, כדי לאפשר לזוכה ללוות את הקמת הקו האדום

TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ
TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ

8 קבוצות רכשו את המסמכים המעודכנים של המכרז להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה. המתמודדות יגישו את הצעותיהן עד 23 במארס השנה, כך שלאחר בחירת הקבוצה הזוכה היא תוכל ללוות את תהליך הקמת הקו האדום במשך כ-4 שנים, מה שאמור לסייע להפעלת הקו בצורה חלקה מהיום הראשון.

שינוי תנאי המכרז בוצע בעקבות בקשות של מתמודדות זרות לא להחזיק יותר מ-50% בקבוצה שתפעיל את הקו. הבקשות נבעו בין השאר מכך שעיקר ההפעלה מתאפיין בממשק צמוד ומתמשך עם הנוסעים הישראלים, ממשק שיקבל מענה מעובדים מקומיים, בהם נהגים, סדרנים, אנשי שירות לקוחות, מנקים, מאבטחים ועוד.

שינוי המכרז התאפשר בתיאום עם הממונה על הגבלים עסקיים, שאפשרה למפעילות תחבורה ציבורית ישראליות להשתתף במכרז כמובילות של קבוצות, בשותפות עם חברות רכבות זרות. בין המתעניינות נמצאות אגד בשיתוף CCECC ו-Shenzhen Metro הסיניות; דן בשיתוף SNCF הצרפתית; קווים בשיתוף Transport for London הבריטית; ושותפות של חברת הרכבות הגרמנית דויטשה באן עם קיסטון הנדסה הישראלית.

 

תכנון קווי מטרו בתוך שנה וחצי

חברת סיסטרה (Systra) הצרפתית היא הזוכה מבין שלוש מציעות במכרז של נת"ע לתכנון שלושה קווי מטרו בגוש דן, בתקציב של כ-30 מיליון שקל. סיסטרה הצרפתית, שהוקמה ב-1957 ומעסיקה 5,400 איש, היא בעלת ניסיון רב בתכנון וביצוע קווי מטרו במדינות רבות, בהן צרפת, בריטניה, דנמרק, מקסיקו, סין, דובאי וארה"ב.

 המכרז פורסם לפני כשלושה חודשים, בעקבות הצעת משרד התחבורה שאושרה בממשלה, לקדם שלושה קווי מטרו לצד קווי הרכבת הקלה. על פי הצעת משרד התחבורה, יוגדרו שלושה קווים המותאמים ל"מסדרונות ביקוש": קו מכפר סבא ורעננה לראשון לציון, לוד ורחובות דרך תל אביב; קו מזרחי, שייסע מראש העין דרך דרום פתח תקווה ורמת גן לתל אביב; וקו בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי המטרו והרכבת הקלה ויאפשר מעבר ביניהם. 

תפקידה של סיסטרה יהיה לגבש את התוואים האופטימליים לקווים המוצעים, בהתאם לנתונים דמוגרפיים, אורבניים, סביבתיים וחברתיים, ולהגיש המלצות מפורטות בתוך שנה וחצי. העבודה תתבצע על-ידי עשרות מומחים מחו"ל ומישראל, שיגבשו המלצות בנושאים כמו שילוב מנהרות וגשרים, מיקום התחנות, סוג הקרונות ועלויות חזויות.