"השבעת טראמפ הייתה הנצפית ביותר אי-פעם. נקודה!"

דובר הבית הלבן: "כמה אנשי תקשורת ניסו לייצר דיווחים שקריים - תמונות של טקס ההשבעה הוצגו בצורה שתפקידה למזער את הקהל העצום שהיה בטקס"

השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

דובר הבית הלבן הנכנס, שון ספייסר, תקף הלילה (א') את הסיקור התקשורתי בנוגע למספר המשתתפים בהשבעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שלשום. בהצהרה בפני המצלמות התייחס ספייסר בהרחבה לגודל הקהל שפקד את טקס ההשבעה: "זו הייתה ההשבעה שצפו בה הכי הרבה אנשים אי-פעם, נקודה. גם במקום עצמו וגם בשידורים ברחבי העולם", אמר.

לדבריו, "בזמן שהעולם צפה בחילופי שלטון שלווים, כמה אנשי תקשורת ניסו לייצר דיווחים שקריים. תמונות של טקס ההשבעה הוצגו בצורה שתפקידה למזער את הקהל העצום שהיה בטקס".

הוא הוסיף והסביר בנוגע לתמונות בהן נראו חלקים ריקים במקומות בהם לא היה קהל, כי "זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה כיסויי פלסטיק כיסו את הדשא, היה לזה אפקט שהדגיש כל מיקום שבו לא עמדו אנשים, בזמן שבעבר הדשא עמעם את האפקט הזה. זו גם הפעם הראשונה שבה גדרות ומגנומטרים מנעו ממאות אלפי אנשים לגשת לטקס במהירות כמו בעבר".

כשלצדו תמונה מוגדלת של הקהל מטקס ההשבעה, הוסיף ספייסר לעסוק בהשתתפות האזרחים באירוע ואמר כי "מספרים לא נכונים גם צויצו. לאף אחד לא היו מספרים, כי משמר הפארקים הלאומי לא משחרר מספרים, ואגב, זה תקף גם לניסיונות לאמוד את מספר המפגינים היום באותו אופן".

הוא ציין עוד כי "מהמקום שבו הנשיא הושבע ועד רחוב פורד היו בערך 250 אלף איש, ומשם ועד לאוהל התקשורת בערך עוד 220 אלף. מהנקודה הזו עד לאנדרטת וושינגטון עוד בערך 250 אלף, וכל החלל הזה היה מלא בעת ההשבעה".

בהתייחסו למספר הנוסעים במטרו ביום שישי, אמר ספייסר כי "אנחנו יודעים ש-420 אלף איש השתמשו אתמול במטרו, בהשוואה ל-317 איש שהשתמשו במטרו בהשבעת אובמה השנייה".

הוא סיכם את דבריו בנוגע לגודל הקהל בכך שאמר כי "גם ה'ניו-יורק טיימס' הדפיס צילום שמראה את התמונה הלא נכונה בציוץ שלהם. בעיתון ניתן לראות את מלוא הקהל. הניסיונות להמעיט בערך ההתלהבות מהטקס הם מבישים ושגויים".

בהמשך אותה ההצהרה ביקר ספייסר גם את הסיקור התקשורתי סביב ביקורו של טראמפ ב-CIA מוקדם יותר הלילה. "חבל שעדיין לא מונה ראש CIA, כי הדמוקרטים גונבים את המועמדות של פומפאו (בחירתו של טראמפ לתפקיד ראש הסוכנות) ומשחקים פוליטיקה בביטחון לאומי", אמר לעיתונאים. "זה מה שאתם צריכים לכתוב, במקום ציוצים ונרטיבים שקריים".

עוד אמר ספייסר כי "הנשיא מחויב לאחד את העם, ובזה התמקד נאום ההשבעה שלו. חוסר הכנות בתקשורת מאתגר ועושה את זה יותר קשה. היה הרבה שיח בתקשורת, שיש לדרוש מהנשיא להיות אחראי למעשיו. ואני כאן לומר לכם שזה עובד בשני הכיוונים, אנחנו נדרוש גם מהתקשורת להיות אחראית למעשיה".

במה שנראה כמו רמז לגבי השימוש העתידי של טראמפ בטוויטר, הוסיף דובר הבית הלבן כי "לעם האמריקאי מגיע טוב יותר, וכל עוד הוא השליח של התנועה המדהימה הזו, הוא יישא את המסר שלו ישירות לעם האמריקאי, שם המיקוד שלו יהיה תמיד".