"אמריקה לפני הכול": דונלד טראמפ הושבע לנשיאות ארה"ב

המיליארדר התנער מהעבר: "היום הזה ייזכר כיום שבו העם חזר להיות השליט" ■ הפגנות סוערות ליוו את השבעת טראמפ - לסיפור המלא

השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
השבעת דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

דונלד ג'ון טראמפ הוא עתה נשיא ארה"ב. הנשיא ה-45 הניח ידו על ספר התנ"ך, מתנה מאמו, ונשבע אמונים בשעה 12 בצהריים (7 בערב שעון ישראל) על גבעת הקפיטול במזג אוויר סגרירי. נאום ההשבעה שלו היה תקיף, אם לא תוקפני. הוא לא רק התנער מהעבר. הוא תקף את הממשלים הקודמים, שהתעלמו לדבריו מהעם. המוטו המרכזי היה: "אמריקה תחילה", ודגש נוסף הושם במאבק נגד "הטרור של האיסלאם הרדיקלי(...) שיימחק מהמפה".

 

(על ההפגנות הסוערות שליוו את השבעת טראמפ - ראו ידיעה נפרדת)

זה היה נאום של קמפייין בחירות לא פחות מאשר נאום של נשיא חדש. קריאה לאחדות העם אחרי מסע בחירות פלגני - נושא מרכזי בנאומי ההשבעה של נשיאים קודמים - אכן הושמעה בנאום טראמפ, אך היא נדחקה לשוליים. הגשם החל לרדת בתחילת דבריו ואחד הנואמים בטקס העיר, שזה סימן לברכת האל.

תחילה, שבועת האמונים של טראמפ לפני נשיא בית-המשפט העליון, ג'ון רוברטס: "אני, דונלד ג'ון טראמפ, נשבע בזאת בכובד ראש שאוציא אל הפועל בנאמנות את (המטלות שמתחייבות מ) משרת נשיא ארה"ב ואעשה כל מה שביכולתי כדי לשמר את חוקת ארה"ב ולהגן עליה, כה יעזור לי האל".

לאחר שברך את הנשיא הקודם, ברק אובמה, ואשתו, מישל, על הסיוע שהם הושיטו להעברת הממשל לידיו - "הם היו נהדרים" - עבר הנשיא החדש להתקפה קשה על הממסד הוושינגטוני ובמשתמע על נשיאות אובמה ועל הממשלים שקדמו לו. "אנו עדים עתה לא רק להעברת סמכויות השלטון מממשל אחד למשנהו, ממפלגה אחת לרעותה, אלא להעברת הכוח מוושינגטון הבירה לידי העם", הוא הכריז.

"במשך זמן רב מדי, קבוצה קטנה בבירת האומה קצרה את כל הפירות שמניב הממשל בעוד שהעם נשא בעלויות", אמר טראמפ. המצלמה נדדה לרגע והראתה את פניו של אובמה מתכרכמים קמעה. "וושינגטון שגשגה, אך לא חלקה עם העם את השפע. הפוליטיקאים פרחו, אך מקומות העבודה נעלמו ובתי-חרושת נסגרו. הממסד הגן על עצמו, אך לא הגן על אזרחי המדינה. הנצחונות שלהם לא היו הנצחונות שלכם. (טראמפ חזר על המשפט הזה פעמיים - ר"ד). ובעוד שהם חגגו בוושינגטון, לא היתה שום סיבה לחגיגה ברחבי הארץ הזו".

"כל זה מתחיל להשתנות כאן ועכשיו מפני שהרגע הזה הוא הרגע שלכם; הוא שייך לכם", הכריז הנשיא החדש בפנותו לתומכיו. הקהל ברחבה הריע. "מה שחשוב באמת הוא לא איזה מפלגה שולטת בממשלה, אלא האם הממשלה שלנו נשלטת ע"י העם. 20 בינואר ייזכר כיום שבו העם חזר להיות שליט ארצו".

"הגברים והנשים השכוחים של הארץ הזו לא יימחקו עוד מהזיכרון", הוא הוסיף. "עכשיו, כל אחד מאזין לכם. באתם בעשרות מיליונים להיות חלק מתנועה היסטורית, תנועה שהעולם טרם ראה כמותה. במרכזה של התנועה הזו מונחת אמונה מכריעה, שהאומה קיימת כדי לשרת את אזרחיה. האמריקאים רוצים בתי-ספר מעולים לילדיהם, שכונות מגורים בטוחות למשפחותיהם, מקומות עבודה טובים לעצמם..."

"אך מבחינת אזרחים רבים מדי קיימת מציאות אחרת: אימהות וילדים לכודים בעוני ברובעי מצוקה בערים הגדולות; בתי-חרושת אכולי חלודה פזורים כמו מצבות ברחבי ארצנו; מערכת החינוך משופעת במזומנים, אך הצעירים, התלמידים הנהדרים שלנו, נותרים ללא ידע; הפשע, הכנופיות והסמים גזלו חיים רבים מדי ושללו פוטנציאל שלא מוצה מארצנו".

בהמשך החל טראמפ להניח יסודות של מדיניות כלכלית בדלנית, שיוצאת נגד אמנות סחר בינלאומיות, אחד מהנושאים החוזרים ונשנים בנאומי הבחירות שלו: "במשך עשרות שנים העשרנו תעשיות זרות על חשבונה של התעשיה האמריקאית. הענקנו סובסידיות לצבאות של מדינות זרות, ובה בעת, למרבה הצער, גזלנו משאבים מהצבא שלנו.

"הגנו על גבולות של מדינות אחרות בעוד שסירבנו להגן על גבולותינו שלנו. הוצאנו טריליונים על טריליונים של דולרים בחו"ל, בעוד שהתשתיות בארה"ב הולכות ומתפוררות. העשרנו מדינות אחרות, בעוד שהעושר, העוצמה והביטחון שלנו התפוגגו".

על רקע תשואות רמות המשיך הנשיא החדש: "נאספנו כאן היום כדי לקבוע כלל חדש, שיישמע בכל עיר, בכל בירה זרה ובכל מוקדי הכח באשר הם - מעתה, חזון חדש ימשול: אמריקה תחילה, אמריקה תחילה.

"כל החלטה לגבי סחר, מיסים, הגירה, ענייני חוץ תיעשה רק כדי להיטיב עם העובדים האמריקאים, המשפחות האמריקאיות. אנו חייבים להגן על גבולותינו מפני החורבן וההרס שמחוללות מדינות זרות, מדינות שמעתיקות את המוצרים שלנו, גוזלות את החברות שלנו ומשמידות את מקומות העבודה בארצנו.

"אמריקה תתחיל לנצח עתה... נחזיר את מקומות העבודה. נחזיר את הגבולות. נחזיר את העושר. נממש את חלומותינו".

בקטע שהוקדש לענייני חוץ אמר טראמפ: "אנו נבקש ממדינות תבל שיפגינו ידידות ורצון טוב, אך נעשה זאת מתוך הבנה שזכותה של כל מדינה לשים את האינטרסים שלה בראש סולם העדיפויות. איננו רוצים לאכוף את אורח החיים שלו על אחרים, אך אנו נשאף לשמש דוגמה ומופת לחיקוי. אנו נזרח וכולם יילכו בעקבותינו".

"אנו נחדש בריתות ישנות, ניצור חדשות ונאחד את העולם המתורבת נגד הטרור של האיסלאם הרדיקלי, שאותו נמחה מעל פני האדמה", הוא הכריז.

ובקריאה להחזיר את הפטריוטיות לאופנה אמר טראמפ: "במסד הפוליטיקה שלנו תעמוד הנאמנות המוחלטת למולדת, לארה"ב, ובאמצעות הנאמנות לארצנו נגלה מחדש את הנאמנות זה לזה; כאשר נפתח את ליבנו לפטריוטיות, ממילא לא יהיה מקום לדעות קדומות... הגיע הזמן לזכור שבין אם אתה שחור, או חום או לבן, בעורקינו זורם דם אדום של פטריוטים".

בצטטו מספר תהילים הוא אמר: "התנ"ך מספר לנו 'מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד'... אנו חייבים לתת ביטוי לדעותינו בגלוי, לדון על חילוקי הדעות בינינו ביושר, אך תמיד עלינו לבקש סולידריות; כאשר אמריקה מאוחדת, אי אפשר לעצור אותה".

בדקירת פגיון נוספת בפוליטיקאים שנואי נפשו אמר טראמפ: "שוב לא נאמץ אל ליבנו פוליטיקאים שמדברים כל הזמן אך לא עושים דבר, פוליטיקאים שמתלוננים כל הזמן אך לא עושים שום דבר לתיקון המצב. הזמן לדיבורים ריקים - חלף. הגיעה העת לפעול".

הוא סיים בסיסמה שנתנה תנופה כה חזקה לקמפיין הבחירות שלו: "יחדיו, נחזיר את אמריקה לגדולתה".

בעת ההשבעה, בקדמת יציעי המכובדים, שהיו עטויים במסך שקוף של זכוכית משוריינת, ניצבו ליד טראמפ אשתו, מלניה, בני משפחתו, ומולו נשיא בית-המשפט העליון.

מסביב השקיפו על הטקס מאות אח"מים - נשיאי העבר ונשותיהם, לרבות ברק ומישל אובמה, וביל והילארי קלינטון ("באתי לכאן כי אני מכבדת את מוסד הנשיאות", אמרה גברת קלינטון), מחוקקים משני הבתים, שופטים עליונים, שגרירים ותורמים כבדים למסע הבחירות של טראמפ, ובהם שלדון אדלסון ואשתו מרים.

מלמטה, ברחבה הענקית למרגלות בניין הקונגרס, ניצבו רבבות אנשים, רובם תומכים, שהתעלמו מהממטרים החזויים ובאו לחלוק כבוד למיליארדר שהם הניפו לבית הלבן. כמה מפגינים שהצליחו להגיע קרוב מדי ליציעי המכובדים סולקו ע"י אנשי ביטחון, על רקע תרועות הקהל.

אובמה וטראמפ, בטקס השבת טראמפ לנשיא (צילום: רויטרס)
 אובמה וטראמפ, בטקס השבת טראמפ לנשיא (צילום: רויטרס)

כמה אנשי דת נוצרים השמיעו תפילה בטקס, ועימם גם רב, מארווין האייר, מייסד מרכז ויזנטל בלוס-אנג'לס. בזמנו יצא האייר נגד קריאות של אישים יהודיים להחרים את טראמפ. אף איש דת מוסלמי (או בן כל דת אחרת) לא השתתף באירוע.

קהל הצופים היה קטן הרבה יותר מזה שהגיע להשבעת הנשיא הקודם, ברק אובמה, ב-2009, אולי בגלל האיסור להכניס מטריות לאזורים המאובטחים שהוקצו ל"עמך" למרגלות גבעת הקפיטול, ואולי מפני שטראמפ הוא הנשיא הכי פחות פופולרי בתחילת כהונתו בהשוואה לכל הנשיאים שקדמו לו בעשרות השנים שחלפו, לפחות על פי סקרים עדכניים שטראמפ כבר למתג אותם כ"מוטים" באחד מציוציו הטרום-נשיאותיים.

היום החל, כצפוי, בציוץ של טראמפ: "התנועה נמשכת, העבודה מתחילה". (זה כנראה הציוץ הראשון של טראמפ מטלפון חדש, מאובטח, שסיפקו לו רשויות הביטחון).

בציוץ לא כל כך צפוי נפרד אובמה מהעם האמריקאי: "היה זה הכבוד הגדול ביותר של חיי לשרת אתכם. בגלל נעשיתי מנהיג טוב יותר ואדם טוב יותר. אני לא מפסיק. אהיה אתכם כל הזמן כאזרח; אשאב השראה מדבריכם, מקולות של אמת, צדק, הומור ואהבה".

החגיגות רק החלו, אך המציאות כבר טופחת על פני הממשל החדש. מעבר לקבלת הפנים הצוננת של התקשורת הממוסדת ("דונלד בלתי מוכן לנשיאות", מכריזה הכותרת מעל מאמרו של בעל הטור והכלכלן חתן פרס נובל פול קרוגמן), ייאלץ טראמפ להתמודד עם העדר הניסיון של ממשלו הצעיר.

המבחן האמיתי הראשון של הממשל החדש לא היה הצלחה גדולה. סגן הנשיא, מייק פנס, התגאה אתמול, כי צוות טראמפ כבר קבע 27 מועמדים למשרות הבכירות ביותר - שרים וראשי סוכנויות ממשלתיות - שמחייבות אישור הסנט, וכי הצוות יחזיר למשרד האוצר 20% מהתקציב שקיבל לצורך האיוש.

אבל, כפי שמגלים "דה היל" ו"פוליטיקו", צוות הגרעין טראמפ הצליח לאייש רק 4% ממשרות המפתח שהסנט חייב לאשר את נושאיהן, נוסף ל-3000 משרות אחרות שהנשיא חייב לאייש, על פי חוק. המשמעות: משרות בכירות, לרבות במשרדי החוץ, ההגנה והאוצר, לא יהיו מאוישות כאשר טראמפ ייכנס רשמית לתפקידו.

כך, הודיע אמש הדובר הנכנס של הבית הלבן, שון ספייסר, כי צוות הנשיא החדש ביקש מ-50 בכירים בממשל אובמה להישאר בתפקידם בשלב זה, "כדי להבטיח את המשכיות התפקוד הממשלתי".

אחד מהם הוא אדם ז'ובין, מאדריכלי ההסכם הגרעיני עם איראן, שמכהן כתת שר האוצר לענייני טרור ומודיעין פיננסי. ז'ובין, יהודי שומר מצוות, אמר בעבר, שהסכם הגרעין הוא "פריצת דרך דיפלומטית כבירה".

טראמפ, לעומתו, אמר במהלך הפריימריס, כי ההסכם הזה הוא אחד מהגרועים בהיסטוריה של ארה"ב וכי הוא יקרע אותו לגזרים אם ייבחר לנשיא (אחר כך הוא מיתן את עמדתו והודיע שברצונו "לבחון" את ההסכם). כמה מבכירי הממשל היוצא שהתבקשו להישאר בתפקיד סרבו. הם טענו, כי הבקשה הופנתה אליהם ברגע האחרון וכי יש להם תכניות אחרות.

כל אנשי הנשיא: הכירו את הקבינט של טראמפ

כל אנשי הנשיא / צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב ורויטרס
 כל אנשי הנשיא / צילומים: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב ורויטרס