רביב דרוקר: "נתניהו נהנתן, הוא חי על חשבונם של אחרים"

רביב דרוקר: "שרה נתניהו קובעת למי ישלמו, את שירותיו של מי ישכרו, את מי יפטרו ועוד. המציאות לגביה היא כנראה הרבה יותר קשה ממה שאנחנו מציירים"

רביב דרוקר ובנימין נתניהו / צילום: יוסי כהן ואמיל סלמן - הארץ
רביב דרוקר ובנימין נתניהו / צילום: יוסי כהן ואמיל סלמן - הארץ

"בנימין נתניהו נהנתן, לא מוכן להסתפק במה שיש לו כראש הממשלה, הוא רוצה שדרוגים ועושה זאת על חשבון אחרים. התזה לגבי נתניהו היא שהוא לא מושחת כמו אולמרט, הוא לא מציע זיכיון כדי לקבל משהו אחר בתמורה" - כך טוען העיתונאי רביב דרוקר בהרצאה שהעביר בסוף השבוע באירוע של הקתדרה במוזיאון ארץ ישראל בתל-אביב. 

דרוקר דיבר בהרצאה גם על אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, ואמר כי "שרה קובעת למי ישלמו (במעון ראש הממשלה), את שירותיו של מי ישכרו, את מי יפטרו ועוד. בפועל, המציאות היא חסרה, אנחנו בעצם עושים עוול למציאות - המציאות לגביה היא כנראה הרבה יותר קשה ממה שאנחנו מציירים.

"אנחנו נכנסים לסיפורים שנועדו להראות את המצב לפיו שרה היא לא האישה הנורמטיבית ביותר שאנחנו מכירים. בכל הסיפורים החשובים יותר של ההשפעה שלה בסוגיות של - למה זה מגיע לנו, למי נשלם ולמי לא ועוד - בכל הסיפורים האלה נוצרים כל הקשרים הלא בריאים של נתניהו. אני לא רוצה לצייר את נתניהו כדמות מובלת אחרי אשתו, בסופו של דבר זה הכול נתניהו. והכול נעשה בשביל השמפניה הוורודה, הבית, המלון והנסיעות". 

דרוקר התייחס לחקירות שמתנהלות נגד ראש הממשלה נתניהו בחשד לקבלת טובות הנאה, ואמר כי "אם לא נקבע כאן את הכללים, כל פקיד במנהל התכנון יגיד שאם לראש הממשלה מותר לקבל מתנות, אז גם לו מותר. ולא מדובר רק בסיגרים (מארנון מילצ'ן לכאורה), אלא בהרבה דברים אחרים מעבר לכך.

"השאלה הזאת היא חשובה מאוד, ואנחנו לא יכולים לבלבל בין הממד האישי שלנו לבין הממד המהותי. יש כללים, אבל הם מעורפלים - האם ראש הממשלה צריך להתפטר כאשר הוא נחשד בפלילים? כאשר הוא זומן לחקירה? לא ברור מה השלב כאשר זה נוגע לראש הממשלה. העובדה היא שאף יועץ משפטי בתולדות המדינה לא הגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן בגלל שתג המחיר הוא מאוד גבוה, המשמעות היא החלפת הממשלה. יש פה שאלה אמיתית וקשה, אשר לא ניתן לדון בה בזמן שהדברים קורים. השאלה הנוספת שאנחנו צריכים לשאול היא - עד כמה חקירה תשפיע על יכולת ראש הממשלה לפעול? אנחנו יודעים שזה הפריע לאהוד ברק, וזה הפריע לאהוד אולמרט", אמר דרוקר. 

עוד אמר דרוקר בנושא, כי "בישראל נראה שזוהי הנורמה, שאדם שהואשם בפלילים או שמתנהלת נגדו חקירה יהיה שר בממשלה - ראו את המקרים של אריה דרעי ואביגדור ליברמן. המצב הזה לא רק גורם לנזקים עצומים בחברה אלא נותן לאנשים הללו סוג של חסינות. הגישה של האנשים הללו היא כזאת - היו עליי פרשיות, אני בכל זאת יכול להמשיך לכהן. ברוב המדינות המפותחות זה דבר בלתי נתפס".

 

בהרצאתו התייחס דרוקר גם לטענות כי מה שעכשיו זה מה שהיה תמיד בצמרת השלטונית, וכי בכל העולם עושים את זה. לדבריו, "למשל, לבן-גוריון הייתה אובססיה לספרים, והיו קונים לו ספרים מבריטניה; לוי אשכול קנה דירה בהנחה ממשלתית; גולדה מאיר ארגנה את יום ההולדת ה-75 שלה בעזרת שני מיליונרים, אשר אחד טען שהיה להם רומן; יצחק רבין, בתור שגריר בארה"ב, הרצה בתשלום ברחבי המדינה והרוויח מזה 90 אלף דולר. אם נמשיך ככה, נמצא כמעט אצל כל אחד משהו כזה.

"חלק מהדברים היו אז חוקיים. אבל ממחקר אינטנסיבי - זה לא אותו הדבר. המנהיגים אז חיו בצניעות. מה שהיה אז זניח למה שרואים היום בצמרת בקרב ראשי הממשלה האחרונים שנחקרו. אז להגיד שפעם זה היה אותו הדבר - זה ממש לא נכון".

באשר להשוואה של שחיתות במדינות אחרות ברחבי העולם, אמר דרוקר כי "הטיעון ש'ככה זה בכל מקום בעולם' רחוק מלהחזיק מים. לאובמה, למשל, לא הצליחו להדביק ולו רבע פרשיית שחיתות. אתה מסתכל על המנהיגים כיום בעולם המערבי, ואין עליהם כלום. עכשיו נטפלים לראש ממשלת קנדה בגלל טיסה במטוס פרטי. לכן, גם הטיעון שבכל העולם זה ככה, רחוק מאוד מלהיות נכון". 

"עיתונאי הוא לא סוכן של המשטרה"

בהתייחסו לפרשת ביבי טורס, אמר דרוקר כי "לפני התחקיר היה ברור לי שהיו דברים שהיו יכולים להיתפס כפלילים, ברור שיש שם פוטנציאל פלילי. אז למה לא פניתי למשטרה עוד לפני התחקיר? החוקר של נתניהו בפרשת המתנות הקודמת אמר לי שאם היה להם אחוז ממה שיש עכשיו, זאת הייתה רעידת אדמה. אז איך המדינה לא חוקרת את זה?

"למה לא הלכתי למשטרה? הסיבה היא פשוטה. הנורמה העיתונאית אומרת שעיתונאי הוא לא סוכן של המשטרה. אתה לא משתף פעולה, ואתה לא זרועה של המשטרה - זה פוגע בניקיון המוצר העיתונאי. אני רציתי להיות נקי. אתה מוציא את זה לציבור, והמשטרה תחליט מה לעשות עם זה".

דרוקר סיכם ואמר כי "אנחנו, התקשורת שמואשמת בכל דבר אפשרי, אכן הולכים עד קצה הגבולות שלנו לא פעם, מתוך האמונה שאדם שעשה דברים פסולים צריך ללכת הביתה. אנחנו הולכים כמעט עד הקצה, מכיוון שהצמרת שלנו לא מוכנה לקבל - בלי קשר לימין או שמאל - שבחברה של היום זה בלתי מתקבל על הדעת להיות מעורב בסוג הדברים שהם מעורבים בהם ולהישאר בממשלה. זה צריך להיות הסטנדרט שלנו".

לשאלה מן הקהל "האם התחקירים המבוצעים בעיתונות לא מסייעים לנתניהו בעצם להגדיל את כוחו בקלפי?", ענה דרוקר: "אם אנחנו באמת ממליכי מלכים - ורוב התקשורת המיינסטרימית לא רוצה את נתניהו בשלטון - איך זה שהוא עוד מעט שובר את השיא של בן-גוריון?".