היועמ"ש בונה אליבי

כולם שווים בפני החוק, מנדלבליט? תוכיח

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

אביחי מנדלבליט מבסוט מאוד מעצמו ומתפקודו כיועץ המשפטי לממשלה. כך השתמע מנאומו בכנס המשפט הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת (20.1). שביעות-הרצון העצמית של מנדלבליט חייבת להדאיג את כולנו, כי היא מבוססת על דברים שהוא קובע אותם כעובדה - אבל למעשה אינם כאלה.

הנה כמה דוגמאות מהנאום:

"העובדה כי שימשתי, קודם לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בתפקיד מזכיר הממשלה, אינה עילה לפסילתי מעיסוק בעניינים הקשורים לראש הממשלה".

למה לא? בנאום אין תשובה לכך, פרט לטענה כי החוק והבג"ץ אישרו בעבר כי מנדלבליט לא מנוע "כל עוד אין עילה בחוק להימנע מלעסוק בזה". האם מדובר בהיתממות או בניסיון להציג תמונה לא מדויקת?

הרי מנדלבליט יודע היטב כי ההתנגדות לטיפולו בתיקי נתניהו אינה עניין של חוק אלא של מוסר שלטוני וציבורי, עניין של מראית-עין הנובעת מהיותו מקורב מאד לראש הממשלה במשך כמה שנים.

היועמ"ש צריך לדעת, ובוודאי יודע, שלא כל מה שהחוק אינו אוסר הוא מותר - בוודאי כשמדובר באישים ונושאים ציבוריים.

"כל עוד אין עילה בחוק להימנע מלעסוק בזה.... זו חובתי".

לא נכון, פשוט לא נכון. היועץ המשפטי רשאי, ובעבר זה גם נעשה, להסמיך אדם אחר במשרדו לטפל בנושא. לכן, ההתעקשות של מנדלבליט לעשות זאת בעצמו אומרת ותמשיך לומר - דרשני!!

"ברגע שיהיה ניתן לפרסם מידע - והוכחנו זאת בעבר - אנחנו נפרסם אותו".

לא, אדוני, בעבר הוכחתם את ההפך. הדוגמה האחרונה היא ההקלטות שאתה הודית שעיכבת את פרסומן כדי לסיים טיפול בתיק אחר, למרות שלא הייתה שום מניעה לפרסם מיד כשהגיעו לידיך. העיכוב הזה יצר שיבוש משמעותי של החקירה, כי ההקלטות דלפו בינתיים לצדדים הנוגעים בדבר.

וכמובן, קיימים התיקים הקשורים לבתים של נתניהו שאתה מחזיק במגירות כבר יותר משנה!!! למה אי-אפשר לפרסם מה קורה איתם? למה כל-כך קשה לך להחליט? איך זה מתיישב עם אמירתך, במקום אחר בנאומך, ש"מצב בו מרחפת 'עננת' חשדות מעל איש ציבור, וזו אינה מתבררת משך זמן רב, פוגע באמון הציבור". נכון אמרת - אבל זה בדיוק מה שאתה עושה!!!

"אין איש או מוסד שלטוני שהוא מעל החוק".

נראה את מנדלבליט מוכיח זאת.

"החלטות לעולם יהיו מבוססות על שיקולים מקצועיים, ועל שיקולים מקצועיים בלבד".

חחחחח - במיוחד כשזה נוגע לאנשי ציבור. יש עדיין מישהו שמאמין לאמירה הזאת?

הנאום של מנדלבליט עמוס בקלישאות לא נכונות העלולות להטעות, ונשמע כמו ניסיון להצדיק אי-הגשת כתבי אישום בענייני נתניהו.

אני מקווה עד מאוד שאני טועה.