עיריית ת"א שילמה לחוקרים פרטיים למעקב אחרי תושבים

אגפים שונים בעירייה השתמשו בשירותי חקירה למעקב אחר תושבים לצורך אכיפה וגביית מסים וכן לטובת אגף החינוך ■ עפ"י תקציב העירייה, ב-6 השנים האחרונות היא שילמה מכספי ציבור כמעט 33 מיליון שקל

עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל-אביב שילמה יותר מ-32 מיליון שקל מכספי ציבור ב-6 השנים האחרונות למעקב של חוקרים פרטיים אחר תושבים. בשירותי החוקרים השתמשו אגפים שונים בעירייה למעקב אחר תושבים לצורך אכיפה וגביית מסים. לבקשת אתר וואלה! NEWS והתנועה לחופש המידע פרסמה עיריית תל-אביב את תקציבה לשכירת חברות חקירה בין השנים 2016-2011. הסכום הגבוה ביותר נרשם ב-2011 - 8,076,948 שקל. בשנים שלאחר מכן חלה ירידה בסכומים, והנמוך ביותר היה ב-2016 - 3,868,209 שקל. בסך-הכול שילמה העירייה בשנים הללו 32,620,965 שקל.

על-פי עיריית תל-אביב, בסוף 2013 פורסם מכרז פומבי להעסקת חברת חקירה, שתוקפו עד מארס 2017. על-פי תנאי המכרז, העירייה אינה מתנהלת ישירות מול החוקרים אלא מול החברות, שמעסיקות חוקרים פרטיים בעלי רישיון. החברות שזכו במכרז הן: "ח.ר.ש חקירות", "שירותי מידע", "ש.מ.ח חקירות" ו"חיימוביץ חקירות".

בין היתר משתמשים בשירותי החקירות אגף גביית ארנונה, מים וחנייה; האגף לגביית אגרות ודמי שירותים משתמש בחוקרים למסירה אישית של הודעות בדבר פתיחת תיק הוצאה לפועל; בית המשפט לעניינים מקומיים משתמש בחוקרים למסירת מכתבי הוצאה לפועל; אגף הרווחה משתמש בשירותי חקירה לבדיקת זכאים לשירותי רווחה והפיקוח העירוני משתמש בשירותי חוקרים לחקירת עבירות של אחסון פסולת בניין. אגף נכסי העירייה פועל בהתקשרויות אד-הוק, בעיקר מול חברת "שוגון", לצורך פעולות אכיפה וחקירה במקרים של פלישה לנכסים ופינוי הפולשים.

בנוסף לאלה, גם מחלקת הרישום במינהל החינוך בעירייה משתמשת בשירותי חברות החקירה, כשעולה חשד שכתובת המגורים של ההורה שרשם את ילדו למוסד החינוך אינו נכון. הסעיף התקציבי לחקירות אלה הינו "רישום תלמידים". על אחד המקרים דווח ביולי האחרון, ובו סיפורה של ק', אם יחידנית שעיריית תל-אביב שלחה חוקרים פרטיים לעקוב אחריה, בעקבות רישום בתה לגן בסמוך לבית הוריה, שם עברה להתגורר לאחר לידתה.

במכתב שנשלח אליה על-ידי עיריית תל-אביב נכתב כי ממצאי החקירות העלו שהיא משקרת ורישום בתה לאותו גן הינו רישום כוזב. "העירייה בולשת אחרי התושבים כמו במשטרים אפלים, ומעלילה עלילות על התושבים. אני נדהמת לגלות שהעירייה הפעילה חוקר כדי לעקוב אחריי ולבדוק היכן אני מתגוררת", אמרה. "הדבר הזה מפתיע אותי בגלל שהם כבר נתנו לי אישור לרשום את בתי בסמוך להוריי. אני לקחתי את הילדה לראות את הגן וכעת אני מאכזבת ילדה קטנה. איני חושבת שזה פשע לעבור דירה". 

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, אמרה על נתוני הוצאות העירייה על חקירות כי "כולם יודעים שהרשויות מפעילות חוקרים פרטיים כדי לייעל גביית חובות, אבל נתונים לגבי עלות העסקתם עוד לא ראינו. כשמתנדב התנועה, איתמר רייף הגיש את הבקשה, לא ידענו למה לצפות. לשמחתנו בעירייה לא חיכו יותר מדי ומסרו מידע מפורט שמראה ירידה משמעותית בתקציב החוקרים הפרטיים על פני השנים. עכשיו כשהמידע חשוף נשאר רק לבדוק את השפעת העסקתם על יכולת הגבייה של העירייה. מידע טוב הוא בבחינת ייעוץ ארגוני חינם לרשויות, הוא מאפשר לבחון את תפקודן, להסיק מסקנות ולהתייעל בהתאם".

מהעירייה נמסר בתגובה כי היא נעזרת במשרדי חקירה במשורה, בהתאם לחוק, כאשר המהלך נדרש במקרים מיוחדים שנועדו למצות את הליכי האכיפה.