שוקלים לפצל את הבית הפרטי שלכם? זה מה שצריך לדעת

הצעת החוק החדשה לפיצול צמודי קרקע, אם תאושר בכנסת, תאפשר לבעלי בתים ביישובים עירוניים להוסיף לבית יחידת דיור נפרדת אותה הם יוכלו להשכיר, תוך קבלת הטבות משמעותיות מהמדינה

נדלן לאן, בית פרטי, וילה/ צילוםף שאטרסטוק
נדלן לאן, בית פרטי, וילה/ צילוםף שאטרסטוק

הצעת חוק חדשה נמצאת בדרכה לאישור הכנסת. הצעת חוק, שאם תאושר, תאפשר לבעלי בתים צמודי קרקע לפצל את הבית בו הם גרים ליחידת דיור נפרדת אותה הם יוכלו להשכיר.

אומנם הצעת החוק עוד לא עברה סופית, והיא נמצאת היום בדיונים בוועדת הרפורמות של הכנסת, אבל היא בשלב מתקדם וכבר הושגו הסכמות על מספר גדול של נושאים. בגלל אי בהירות גדולה לגבי הצעת החוק, החלטנו לתת סקירה קצרה של עיקרי החוק המוצע וההסכמות שכבר הושגו.

קודם כל, הדבר הכי חשוב שצריך להגיד על הצעת החוק הוא שהיא בכלל לא קשורה לבניינים מרובי קומות. פעם, הייתה הצעה דומה שביקשה לאשר פיצול דירות בדרך כזו או אחרת. האמת, שאפילו יצאה הוראה של משרד הפנים כיצד ניתן לעשות פיצול שכזה. אבל האפשרות הזו הייתה מסובכת וכמעט ולא נוצלה.

הצעת החוק החדשה מתייחסת אך ורק לבתים פרטיים צמודי קרקע. ולא רק זה, נכון להיום היא מתייחסת רק לצמודי קרקע ביישובים עירוניים. לא למושבים ולא לקיבוצים. למה? כי המושבים והקיבוצים מתנגדים לנוסח הקיים של הצעת החוק. ההתנגדות נובעת בין היתר בגלל הרצון של נציגי המושבים והקיבוצים לכלול את כל הבתים שבנויים בנחלה, בעוד הצעת החוק מאפשרת רק פיצול של בית אחד. הנושא הזה עדיין נמצא בדיונים ויכול להיות שישתנה בהמשך.

ועכשיו, לעוד כמה נושאים חשובים שעליהם כבר הסכימו.

בגלל שמדובר בפיצול של חלק מבית קיים, וייתכן שלבעל הבית עוד נכסים בבעלותו, עלתה השאלה האם יכו להיות שבעקבות הפיצול בעל הנכס יהיה חייב במס דירה שלישית. הצעת החוק נותנת פתרון לשאלה זו כשהיא קובעת שיחידת הדיור המפוצלת לא תהיה חייבת במס דירה שלישית.

עוד נקודה חשובה היא היטל ההשבחה. שינויים כאלו בנכס בדרך כלל גוררים חיוב בהיטל השבחה והצעת החוק, כדי לעודד את המהלך תאפשר פטור מהתשלום. אבל, וזה אבל חשוב. אם בעל צמוד הקרקע רוצה לפצל את הנכס וליצור יחידת דיור לקרוב משפחה, לבן או לבת שלו למשל, במקרה הזה קובעת הצעת החוק שהפיצול כן יהיה חייב בהיטל השבחה.

במקביל, מי שחושב שמרגע שהצעת החוק תעבור כל אחד יוכל לפצל את הבית בלי שום תנאי גם טועה. קודם כל הפיצול יהיה חייב ליצור יחידת דיור בשטח מינימלי של 55 מ"ר ולכלול כניסה נפרדת וגם מטבח ושירותים. חוץ מזה, מהנדס העיר ביישוב בו נמצא צמוד הקרקע יוכל להתנגד לבקשת הפיצול אם לדעתו הפיצול ייצור עומס על התשתיות. במקרה הזה הוא יוכל לסרב לבקשה, אבל הצעת החוק קובעת שהוא גם יצטרך לתת נימוק להחלטה.

ועוד דבר חשוב לסיום: בגלל שהיחידות החדשות לא יחוייבו בבניית ממ"ד או מקלט, חושבים כעת להוסיף להצעת החוק סעיף שיקבע את הדבר הבא: אם אדם פיצל את הבית, והוא משכיר את יחידת הדיור, הוא יהיה חייב לאפשר לשוכר גישה חופשית לממ"ד או המקלט שנמצא בבית שלו. יש הרבה היגיון בהחלטה כזו, אבל אלו דברים שכדאי שכל אחד ממי שחושב על הפיצול ייקח בחשבון מראש.