עובדות אלטרנטיביות

זה המצב, רבותיי, האמת מתה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הרבה דברים מעניינים קורים לאחרונה בוושינגטון, אבל התופעה הכי מעניינת היא אשה בלונדית, צנומה מרוב דיאטות, מתוחת פנים, הנקראת קליאן קונוויי. היא לא רק הכי מעניינת לטעמי, היא גם התופעה הכי מייצגת של התקופה החדשה, ולא רק בארה"ב.

מה שהביא אותה אל הבית הלבן, לתפקיד יועצת בכירה של הנשיא, הם שני מאפיינים. האחד - כושרה, אולי כשרונה, להיות מכונת מלים, ללא הבדל בין אמת לשקר. השני - נכונותה להגן על הבוס שלה, דונלד טראמפ, ללא סייגים ומעצורים.

השיטה שלה היא לעולם לא להשיב לשאלה, אלא להטות את הדיון לנושאים אחרים. ולפלוט מילים בקצב מסחרר ומבלבל. אתם חייבים לצפות בה. היא משהו.

העובדות האלטרנטיביות

הבעיה היא שכאשר מדברים הרבה, יוצאות מדי פעם גם אמירות מביכות, שלא לומר מגוחכות. לקונוויי היו הרבה כאלה.

בראיון שלשום בלילה, קונוויי באה להגן על הודעת דובר הבית הלבן לפיה בהכתרת טראמפ היו יותר אנשים מאשר אצל אובמה. המראיין תהה: אבל זה לא נכון, העובדה היא שאצל טראמפ היו הרבה פחות. ואז זה בא: "לנו יש עובדות אלטרנטיביות", אמרה.

המראיין התפוצץ: "אין דבר כזה. יש עובדות אמת, ועובדות אלטרנטיביות לאמת הן שקרים". האם הוא צדק? היום, כבר לא.

בתקופות קודמות זה היה מובן מאליו שעובדה יש אחת ואין בלתה. עובדות אלטרנטיביות? היום גם אלה מתקבלות כעובדות. טראמפ, בעזרת קונוויי, בנו קמפיין שלם שברובו נשען על עובדות אלטרנטיביות, והוא הפך להיות נשיא אמיתי.

אצלנו קרה דבר דומה בבחירות האחרונות לראשות הממשלה, כאשר בנימין נתניהו ניצח תודות לכמה עובדות - כולן אלטרנטיביות.

 

קונוויי ושליחיה

להיאחז היום באמת זו כמעט התאבדות פוליטית. אם ניקח את מעריצי טראמפ (וגם נתניהו), אלה רוצים לדעת רק דברים מחמיאים על מנהיגם. ואם האמת אינה מחמיאה, הם מבקשים לקבל אמת אלטרנטיבית, ואותה הם מקדשים. כל מי שאומר אחרת, כלומר את האמת האמיתית, הוא שמאלן, או בארה"ב ליברל.

זה המצב, רבותיי, האמת מתה. אלוהים, שמור על האמת האלטרנטיבית שמלכתה (האלטרנטיבית) היא קליאן קונוויי, ושליחיה עלי אדמות הם נתניהו וטראמפ ושכמותם. ואם אתה קיים, אלוהים, ואם נשאר לך זמן, אז שמור גם עלינו - מפניהם.

מה חשבת לעצמך, מילצ'ן?

כשהחלטת להידבק אל ראש הממשלה נתניהו, מה חשבת שיקרה, ארנון מילצ'ן? שתהיו חברים? בדקת אם לנתניהו יש בכלל חברים? לא הבנת שטוב זה לא יוכל להיגמר? מאוד מאכזב, חשבתי שאתה יותר חכם ומנוסה.