מוקף בגברים לבנים מעונבים: טראמפ חותם נגד הפלות

עוד לא עבר שבוע מכניסתו של טראמפ לבית הלבן, וכבר הוא הספיק לחתום על "צו מקסיקו סיטי" השנוי במחלוקת, האוסר על ארגונים שמקבלים מימון אמריקאי לבצע או לתמוך בהפלות

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

התמונה של טראמפ בימיו הראשונים כנשיא, מוקף בגברים לבנים ומעונבים וחותם על מסמך נגד הפלות על רקע הפגנות הנשים ביום השבעתו, תיחקק בזכרונן של נשים עוד שנים רבות.

המסמך עליו חתם הנשיא הנבחר הוא צו מנהלי המוכר "כמדיניות מקסיקו סיטי", והוא כופה על ארגונים לא ממשלתיים שנמצאים מחוץ לארה"ב המקבלים מימון אמריקאי ממשלתי לא לבצע או לתמוך בהפלות.

מפגינה נגד טראמפ / צילום: רויטרס
 מפגינה נגד טראמפ / צילום: רויטרס

זאת לא הפעם הראשונה שהמדיניות הזאת נכנסת לתוקף בארצות-הברית. הנשיא הרפובליקני רונלד רייגן חתם על המסמך לראשונה בשנת 1984 בכנס אוכלוסייה של האו"ם במקסיקו סיטי, ועל כן שמו. מדובר בצו שנוי במחלוקת, ויש הטוענים שלא רק שלא צמצם את מספר ההפלות, אלא דווקא הגדיל אותן. בשנת 2011 חוקרים מאוניברסיטת סטנדפורד חקרו עשרים מדינות עניות שקיבלו סיוע מארצות-הברית בשנים 1994 עד 2008 ומצאו לדבריהם כי "צו מקסיקו סיטי מקושר עם גידול של מספר ההפלות במדינות עניות באפריקה".

בשנת 2009 הנשיא ברק אומבה ביטל את הצו ועכשיו, טראמפ מחזיר אותו לתוקף. חשוב לציין שהחוק האמריקאי הנוכחי כבר אוסר על שימוש בכספי מיסים להפלות בכל המדינות, כולל במדינות בהן הפלות הן חוקיות. אבל טראמפ לוקח את האיסור צעד אחד קדימה, בכך שמקפיא תקצוב לארגונים לא ממשלתיים במדינות עניות המציעים ייעוץ להפלות או מקדמים את הנושא במדיניותיהם.

 דובר הבית הלבן, שון ספייסר, תמך בצעד ואמר: "טראמפ רוצה לתמוך בכל האמריקאים, כולל אלו שעדיין לא נולדו".

מנגד, ארגוני זכויות רבים התנגדו למהלך. מארגון Naral Pro-Choice America נמסר: "יש חשיבות לכך שאחת הפעולות הראשונות של טראמפ משלבת שניים מהדברים האהובים עליו: השתקה של כל מי שחושב אחרת ממנו, ודיכוי נשים".