רפאל תגייס עד מיליארד שקל בהנפקת אג"ח פרטית

ההנפקה צפויה לקבל דירוג של AAA ולשקף את הירידה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות והקונצרניות בשנים האחרונות

חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

שוק הנפקות האג"ח ממשיך לרתוח וחברת רפאל (רשות פיתוח אמצעי לחימה) יוצאת להנפקת אג"ח פרטית בהיקף של 500 מיליון שקל עד מיליארד שקל, כך נודע ל"גלובס". כלכלני מידרוג צפויים להעניק להנפקה דירוג של AAA, בדומה לדירוג שקיבלה רפאל בהנפקות קודמות שביצעה.

ההנפקה, אותה מובילה ככל הידוע חברת דיסקונט חיתום, צפויה ככל הנראה להתבצע במהלך השבועיים הקרובים. כיום יש לרפאל סדרת אג"ח אחת במחזור (סדרה ב', צמודה למדד בריבית נקובה של 4.7%), שהונפקה לפני כ-11 שנים. האג"ח צפויה להיפרע במלואה עד סוף 2018.

ההנפקה הנוכחית צפויה לשקף את הירידה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות והקונצרניות בשלוש השנים האחרונות (התשואה על אג"ח ממשלתית שקלית במח"מ של 5 שנים עומדת על 1.5% בלבד ושל מקבילתה הצמודה למדד עומדת על 0.2%).

רפאל מפתחת אמצעי לחימה מתקדמים עם דגש על תחום הטילים. בין השאר פיתחה החברה את מערכת "כיפת ברזל" להגנה מפני טילים לטווחים קצרים ואת מערכת "מעיל רוח" להגנה אקטיבית על טנקים ורכב קרבי משוריין. רפאל, שהינה חברה ממשלתית, רשמה רווח של 239 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2016 - גידול של 42% לעומת הרווח בתקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל רפאל הוא האלוף במיל' יואב הר-אבן ולאחרונה מונה השר לשעבר עוזי לנדאו ליו"ר החברה.

בסקירה על החברה שביצעו במידרוג במהלך 2016, ציינו האנליסטים כי "החברה נהנית מהסתברות תמיכה גבוהה מהמדינה, במידת הצורך, המהווה גורם חיובי לדירוג. למרות הטייתה לשוק המקומי, לרפאל פיזור עסקי טוב במגוון פרויקטים וטריטוריות, הכוללות שווקים מתפתחים בעלי פוטנציאל צמיחה. מלבד תחום הטילים הדומיננטי, החברה מקצה משאבים למנועי צמיחה עתידיים, המותאמים לשדה הקרב העכשווי והעתידי בתחומי התקשוב, המודיעין, מערכות עיבוד המידע, מערכות הגנה ופתרונות ללוחמה אורבנית".

עוד מציינים במידרוג כי אסטרטגיית החברה דוגלת בהרחבת הנוכחות בשווקים מתפתחים, חלקם ותיקים וחלקם חדשים, בהם קיימת צמיחה בתקציבי הביטחון ודרישה לנשק מערבי מתקדם. עם זאת, "להערכתנו הגידול הצפוי ימתן חלקית את השפעות הגידול בתחרות כך שהרווחיות התפעולית של החברות בענף תיוותר יציבה יחסית".

לגבי נזילות רפאל, ציינו במידרוג כי "לחברה פרופיל נזילות בולט לטובה הנובע ברובו מתקבולי מקדמות מלקוחות. בנוסף, לחברה גמישות פיננסית טובה הנובעת מנכסים פנויים משעבוד ונגישות טובה למקורות מימון".

חלל ורציו גייסו

במקביל להנפקה של רפאל דיווחה היום חברת לווייני התקשורת חלל כי השלימה גיוס בהיקף של כ-980 מיליון שקל בהנפקת אג"ח (סדרה ט"ז, צמודה לדולר). הריבית בהנפקה נקבעה על 5.95%. האג"ח תיפרע בשלושה תשלומים בשנים 2022 עד 2024 (תשלום אחרון בסך 70% מקרן האג"ח).

מי שעוד דיווחה על השלמת הנפקת מניות ואופציות היא השותפות המוגבלת רציו פטרוליום, הפועלת בחיפושי נפט וגז בחו"ל, אשר גייסה כ-117 מיליון שקל. כמחצית מהגיוס בוצע מקבוצת דלק (20.7 מיליון שקל), רציו (23.6 מיליון שקל), והשותף הכללי (בעיקר משפחות לנדאו ורוטלוי, 12 מיליון שקל). יואב הר-אבן, מנכ"ל רפאל.