הרובוטים באים

שיתוף-הפעולה בין טראמפ ליריביו מעמק הסיליקון יקבע את גורלם של מאות מיליונים

רובוט אנושי / צילום: רויטרס
רובוט אנושי / צילום: רויטרס

אם לשפוט לפי ציוצים רבים בטוויטר ופוסטים ברשתות החברתיות, עמק הסיליקון - ליתר דיוק מנהליו הבכירים ורבים ממי שנתפשים כמובילי דעה בעולם היזמות - ממשיכים להפנות כתף קרה לנשיא החדש של ארצות-הברית, דונלד טראמפ. מנגד, הנשיא עצמו לא חסך את ביקורתו על התנהלות חברות טכנולוגיה מובילות במהלך מסע הבחירות שלו.

ההתנהלות הזו של שני הצדדים צריכה לעורר עניין ותשומת-לב, מעבר להיבט הרכילותי, בגלל ההשפעה האפשרית שלה על עתידם של מיליוני אמריקאים, רבים מהם מצביעים של הנשיא טראמפ. אחד מהגלים עליו נישא טראמפ בדרכו אל הבית הלבן, היה ההגנה על משרותיהם והכנסתם של מיליוני הפועלים בתעשיות המסורתיות בארצות-הברית. וצעדיו הראשונים כנשיא, ביטול הסכם הסחר הטרנס-פסיפי והאיום לבטל הסכמי סחר בינלאומיים אחרים, נועדו להגן על העובדים האלה, בתעשיות הרכב, החקלאות והטקסטיל.

בדיוק התעשיות שעלולות להיפגע אנושות, לא רק בגלל הסכמי סחר וגבולות מכס פתוחים, אלא גם ואולי בעיקר, בגלל רוח הקדמה הנושבת מסיליקון וואלי.

חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי פרסמה החודש דו"ח בנושא השפעות אפשריות של האוטומציה על שוק העבודה הגלובלי והפריון. בבסיס הדו"ח עומדת ההנחה שההתקדמות הטכנולוגית שחלה בשנים האחרונות בתחומי הבינה המלאכותית והרובוטיקה הביאה את האנושות אל פתחו של עידן חדש, בו מכונות יכולות לבצע עבודות רבות בהן נדרשות גם יכולות קוגניטיביות ובמקרים רבים, יכולותיהם של הרובוטים עשויות לעלות על יכולותיהם של בני האדם. רובוטים יכולים לבצע את משימותיהם מבלי להתעייף, במהירות גבוהה יותר ומבלי לחשוש מטעויות אנוש ומכאן שבמקרים רבים הם מהווים תחליף ראוי, כלכלי ויעיל יותר לבני אדם.

חוקרי מקינזי בחנו 800 משרות מוגדרות, המקיפות כ-2,000 פעילויות עבודה שונות. לגבי כל פעילות הם ניתחו את פוטנציאל האוטומציה שלה, בהתחשב בטכנולוגיות הקיימות כיום ובאלו שעתידות להתקדם בעתיד הנראה לעין. מכאן הם הסיקו, ש-5% מהעבודות המוכרות כיום בעולם יכולים לעבור אוטומציה מוחלטת, בעוד ש-60% מכל שאר המשרות הקיימות כיום יכולות לעבור תהליך שיהפוך כשליש מהם למבוססי רובוטים.

בין המשרות שמקינזי נותנים כדוגמה לכאלו שיכולות לעבור אוטומציה מלאה: מפעילי מכונות, ממיינים של תוצרת חקלאית ועובדי קו ייצור. כדוגמה למשרות שניתנות לאוטומציה חלקית מציין הדו"ח סוכני נסיעות, שענים, מפתחי תוכנה וטכנאים. מעניין שעל פי מקינזי, גם מעצבי אופנה ומנכ"לים של חברות יכולים ליהנות מאוטומציה חלקית (שימו לב מנכ"לים כל יכולים, ראו הוזהרתם!) ובתחתית סולם האוטומציה של מקינזי נמצאות משרות כגון פסיכיאטרים ומחוקקים (הפוליטיקאים יכולים לנשום לרווחה, ככל הנראה).

על הדוגמאות של מקינזי ניתן להוסיף את הרכב האוטונומי - שייתר את הצורך במיליוני נהגים.

גידול בפריון

על פי המודלים שפיתחו החוקרים, האוטומציה הזו תביא לגידול בפריון. קצב הצמיחה הגלובלי בפריון יכול להגיע על פני 50 השנים הקרובות ל-1.4% בשנה, מול 0.8% בלבד בשנה החולפת. לשם השוואה, הכנסת מנועי הקיטור למפעלים, שהייתה מהגורמים המניעים של המהפכה התעשייתית, הביאה לגידול של 0.3% בפריון הגלובלי על פני 60 השנים שהחלו ב-1850.

כל אלו הן כמובן בשורות טובות, המעוררות ציפייה לעולם נוח יותר, יעיל יותר ומותאם ככל שיידרש לצרכי האדם המודרני. אך בצידן, עולים כמובן החששות.

מה יהיה על העובדים הרבים שיאבדו את משרותיהם לטובת רובוטים מבוססי אינטליגנציה מלאכותית? מי יפצה אותם על אובדן הפרנסה?

האם יעלה על הדעת שמיליוני אנשים ימצאו עצמם מובטלים משיקולים קרים של עלות/תועלת?

לפי הערכת מקינזי, לכמחצית מהפעילויות הקשורות במשרות קיימות בארצות-הברית, כמו שאנחנו מכירים אותן כיום, יש פוטנציאל לעבור אוטומציה מלאה. משרות אלו מייצרות השנה בארצות-הברית משכורות בערך של 2.7 טריליון דולר. מכאן, כמובן, גם הדאגה לאותם מיליוני עובדים המועסקים במשרות אלו.

כידוע, רובוטים אינם דורשים העלאות שכר, אינם מאוגדים בארגוני עובדים ולעולם אינם יוצאים לשביתה מאורגנת. לכן, סביר להניח שמעסיקים יעדיפו להשתמש בהם ככל שיוכלו, שימוש שיילך ויתרחב בעשורים הקרובים. הצמיחה בפריון בשנים האחרונות רק הגדילה את הפער בין עובדי הייצור בתעשיות המסורתיות לבין מי שנהנים מהצמיחה וההתייעלות וביניהם המנהלים הבכירים, חברות הענק המעסיקות אותם ובעלי המניות.

זהו אחד מגורמי התסכול העמוק אליו כיוון דונלד טראמפ במסע הבחירות שלו, וגם בנאום ההשבעה שלו לתפקיד הנשיא.

מנגד, מקינזי גם מעריכים שהזדמנויות התעסוקה לא יפחתו - אלא להיפך. הכניסה המסיבית של טכנולוגיה מודרנית לתחומי תעסוקה כה רבים תיצור, כך על פי הדו"ח, צמיחה כלכלית, שתייצר בצידה הגדרות של משרות חדשות והזדמנויות תעסוקה, שרבות מהן יוגדרו באופנים שקשה לנו לחזות אותם היום.

החוקרים קוראים לשיתוף-פעולה הדוק בין הממשל, רשויות החינוך למיניהן והעולם העסקי, על מנת למנף את הפוטנציאל העצום הכרוך בהתקדמות הטכנולוגית לטובת הזדמנויות פרנסה וחיים טובים יותר עבור מיליוני האמריקאים שהצביעו למען שינוי בבחירות האחרונות.

באורח פרדוקסלי, לשם כך יצטרך ממשל טראמפ לשתף פעולה באופן הדוק עם מובילי עולם החדשנות המודרנית, אם בעמק הסיליקון ואם במקומות אחרים ברחבי העולם, בדיוק אותם מנהיגים שרובם לא קיבלו אותו עד כה בזרועות פתוחות, בלשון המעטה.

שיתוף-הפעולה הזה יכתיב במידה רבה גם את קצב התקדמות המודרניזציה לכיוון עולם המחר וגם את היכולת של מאות מיליוני אנשים להמשיך להתפרנס בכבוד, גם בעולם שבו רובוטים מתוחכמים ותוכנות מתקדמות מתחרים איתם על מקום העבודה שלהם ולעיתים גם חולקים איתם את אותו משרד.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.