ליברמן: גל"צ יוצאת מאחריות צה"ל ועוברת לאחריות משהב"ט

זאת "עקב בקשת הרמטכ"ל איזנקוט, כחלק מההתמקדות במשימות הליבה של צה"ל" ■ ח"כ נחמן שי: "אז עכשיו לליברמן תהיה תחנת שידור? אין להכפיף את התחנה לדרג פוליטי"

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, קיבל היום (ג') בצהריים את המלצת מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אודי אדם, על הפיכת גלי צה"ל מיחידה צבאית ליחידת סמך במשרד הביטחון.

הדיון על מיקומה של גלי צה"ל התקיים בעקבות בקשת הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, לבחון את הוצאת גלי צה"ל מהצבא, כחלק מההתמקדות במשימות הליבה של צה"ל.

החלטה זו עומדת בהתאם לחוות-דעת של היועץ המשפטי לממשלה וכפופה לכך שיגובשו מנגנוני בקרה וההסדרים המתאימים, אשר יבטיחו את עצמאותה ואת אי-תלותה המקצועית, התוכנית והארגונית של התחנה.

העברת היחידה התקבלה לאחר עבודת מטה מקיפה שנערכה בחודשים האחרונים וכללה גם התייחסות לפן המקצועי, הארגוני והמשפטי הנלווים לקבלת החלטה זו.

בעקבות האמור לעיל, החליט מנכ"ל משרד הביטחון על הקמת צוות יישום, שיעסוק בהקמת המנגנונים המוזכרים ובתהליך העברת התחנה לאחריות משרד הביטחון, זאת במטרה להשלים את העברת התחנה עד לתאריך 1 במאי 2017. 

ח"כ נחמן שי, חבר ועדת חוץ וביטחון ומפקד גלי צה"ל לשעבר, מסר בתגובה: "אז עכשיו לליברמן תהיה תחנת שידור? זהו שינוי מהותי במעמד התחנה. לא עולה על הדעת כי ייעשה דבר כזה ללא דיון ציבורי רחב ומקיף. בליבו של הדיון הזה עצמאות התחנה וחופש הפעולה העיתונאי של אנשיה. בשום פנים אין להכפיף את התחנה לדרג פוליטי ולהכתיב לה את מהלכיה ותכניה". 

יו"ר ארגון עובדי צה"ל משה פרידמן, הגיב גם הוא להחלטת ליברמן ומסר: "הופתענו לגלות דרך העיתונות על ההחלטה. החיפזון וקיום המהלך הוא הרה-אסון, מהלך בלתי הפיך שיהיה קושי רב לשנותו בעתיד. בגלי צה"ל משרתים בכפיפה אחת חיילים ואזרחים עובדי צה"ל, להם נתונה דאגת הארגון. זוהי פגיעה אנושה בעיתונאי התחנה ובעובדיה, באופן העלול להביא לסגירתה. כל מהלך של שינוי מבני מחייב הידברות עם ארגון העובדים, מסירת כל המידע הרלוונטי הקשור להחלטה וקיום משא-ומתן להבטחת העובדים, קל וחומר כשמדובר בשינוי מבני של מוסד ציבורי כדוגמת גלי צה"ל". 

פרידמן ביקש להשהות את המהלך ולקיים פגישה דחופה בנושא עם שר הביטחון ליברמן ובכירי מערכת הביטחון.