פורום יצרני החשמל מאיים על השר שטייניץ בצעדים משפטיים

לטענת הפורום, החלטת שר האנרגיה לתת לחברת החשמל להקים את התחנות הגזיות שיחליפו את יחידות הפחם 1-4 בחדרה אינה חוקית

עמוס לסקר / צילום: רוני שיצר
עמוס לסקר / צילום: רוני שיצר

פורום יצרני החשמל בגז טבעי, בראשות עמוס לסקר, שלח לשר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ מכתב במחאה על הכרזתו כי חברת החשמל היא שתקים את תחנות הכוח הגזיות בהספק 1,200 מגה-ואט, שיחליפו את יחידות הפחם 1-4 בחדרה, שלהן הספק של 1,440 מגה-ואט. שטייניץ נימק את בחירתו בקיצור הליכי התכנון, וההערכה היא שההחלטה נובעת גם מרצונו לרתום את עובדי חברת החשמל לרפורמה שבמסגרתה יוצא ייצור החשמל מהחברה.

במכתב, ששלחו בשם הפורום עוה"ד עמית קריספין ורועי בלכר ממשרד גולדפרב זליגמן, נכתב כי "החלטתו של כבוד השר אינה חוקית", משום שהיא מנוגדת לחוק משק החשמל, לעמדת הממונה על הגבלים עסקיים וכן להחלטת ממשלה מ-2003 על פתיחת משק החשמל לתחרות.

בהמשך נכתב: "הנימוק... שלפיו החלטה זאת תקצר את ההליך הסטטוטורי הנדרש, תמוה בעינינו. השימוש בנימוק זה מעקר מתוכן כל ניסיון להתמודד מול מונופולים המחזיקים ביתרונות באופן טבעי".

בהמשך המכתב הם טוענים כי המגזר הפרטי יכול להקים תחנות כוח במהירות ובזול יותר מחברת החשמל, "מבלי להשית את עלות הקמת תחנות הכוח על הציבור באמצעות תעריפי החשמל... גם מטעמים אלה החלטתו של כבוד השר אינה סבירה".

"אשר על כן", מסכמים עורכי הדין, "כבוד השר מתבקש לחזור בו מהחלטתו לאפשר לחברת החשמל להקים את תחנת הכוח החדשה... אם לא כן, ייאלצו חברי הפורום לנקוט בכל ההליכים העומדים לרשותם על מנת לעמוד על זכויותיהם".

בתגובה למכתב נמסר ממשרד האנרגיה, כי "הדבר העיקרי שמוביל את שר האנרגיה ומשרדו לגבי הפחתת השימוש בפחם והחלפתו בגז טבעי הוא שיקולים מקצועיים של בריאות הציבור ואיכות הסביבה, תוך שמירה על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".