ההסתדרות מבקשת לשבות בנמלים; כץ יקיים תדרוך באשדוד

תחת איום מעבר עובדי נמל אשדוד להסתדרות הלאומית, מכריזה ההסתדרות כי המו"מ עם המדינה הגיע למבוי סתום, ולכן על בית הדין לאשר לעובדים לנקוט צעדים ארגוניים

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

המאבק המורכב על עתיד עובדי נמל אשדוד ונמל חיפה לאחר פתיחת הנמלים הפרטיים ממשיך להסלים. הבוקר (ג') הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי יקיים מחר תדרוך עיתונאים בנושא הרפורמה בנמלים ואיומי ההשבתה של העובדים באתר ההקמה של נמל הדרום.

ההודעה נמסרה במקביל לבקשה שהגישה ההסתדרות לבית הדין הארצי לעבודה, להסיר את צו המניעה המגביל את זכות השביתה בנמלים.

צו המניעה הוצא בספטמבר 2013, חודשיים לאחר הכרזת ההסתדרות על סכסוכי עבודה בנמלי אשדוד וחיפה, כאמצעי להתמודד על הפגיעה הצפויה בעובדי הנמלים מהפעלת נמל המפרץ הפרטי בחיפה ונמל הדרום באשדוד.

בעקבות המרד שהחל בשבוע שעבר בנמל אשדוד, והסיכון לאיבוד הוועד לטובת ההסתדרות הלאומית, החריף יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, את התבטאויותיו כלפי המדינה, והכריז כי לא יחכה עוד עם הבטחת הביטחון התעסוקתי של עובדי דור ב' בנמלים. עובדי דור א' מוגנים מתוקף הסכם מ-2005.

בבקשת ההסתדרות הבוקר לבית הדין נכתב: "גרירת הרגליים המכוונת מצד המדינה במשא-ומתן, וסירובה להבטיח את ביטחונם התעסוקתי של העובדים, לא מותירה עוד ספק בדבר נחיצות ביטולו של הצו… בנקודת הזמן הנוכחית במשא-ומתן, מבלי לגרוע מן ההישגים שהושגו במסגרת המשא-ומתן הממושך עד כה, מבקשת ההסתדרות לבטל את צו המניעה ולהתיר לה להשתמש באמצעים הארגוניים העומדים לרשות העובדים, בכדי שניתן יהיה לסיים את ההסכם במהרה".

בהסתדרות אומרים כי לנוכח העובדה שתהליך הקמת הנמלים החדשים אינו עוד בשלביו הראשוניים, כפי שהיה בזמן מתן צו המניעה, "נסיבות מתן הצו השתנו עד לבלי היכר, ועל כן דינו לפקוע או להתבטל".

האם יעברו סחורות מחיפה לעיראק?

על-פי ההערכות המקובלות, בכל נמל יפורטו 300-500 עובדים כתוצאה מהנמלים החדשים, שיהיו אוטומטיים בעיקרם ויזדקקו להרבה פחות ידיים עובדות. כך, את נמל הדרום באשדוד תפעיל TIL ההולנדית, החברה-האם של ענקית הספנות MSC, שאוניותיה מספקות כיום יותר מ-30% מהעבודה בנמל אשדוד - עבודה שתיגרע מהנמל באחת.

עובדים בנמל חיפה אמרו ל"גלובס" כי ידוע להם על דוח שהזמינה הנהלת הנמל ולא פורסם, ולפיו פתיחת נמל המפרץ הפרטי, שיופעל על-ידי SIPG הסינית, תגרום לאובדן של לפחות 300 מ-1,100 עובדי נמל חיפה.

בדרג מקבלי ההחלטות טוענים כי עודף הקיבולת ליבוא לאחר פתיחת הנמלים החדשים יאפשר לנמלים להרחיב את פעילות השטעון שלהם. מדובר בהפיכת הנמלים ל"האב" לסחורות שיעדן אינו ישראל, אך צריכות לעבור לאוניות אחרות. במקרים רבים מדובר באוניות גדולות שפורקות כמות גדולה של סחורות, המועמסת על כמה אוניות קטנות, שיעדיהן שונים.

נקודת התורפה בשטעון הוא שמדובר בשתי פעולות - פריקה וטעינה - שהתשלום עליהן הוא של פעולה אחת, כך שמדובר במודל עסקי נחות לעומת נמל יבוא.

הצדקה נוספת לשני נמלים היא העברת סחורות אפשרית מנמל חיפה לירדן ומשם לעולם הערבי. גורם בכיר בתחום אמר ל"גלובס", כי בהחלט ייתכן מצב שבו תתבצע העברת סחורות בהיקף גדול, כולל לעיראק, בין השאר בשל הניהול הסיני של נמל המפרץ.