אנשי ה"יהיה בסדר"

בין עמונה לאמוניה

פינוי עמונה/  צילום: רויטרס
פינוי עמונה/ צילום: רויטרס

עמונה. ראשי ממשלה. "יהיה בסדר".

מקור האירועים הקשים, ברביעי ובחמישי השבוע, הוא בציניות בת 22 שנים של ראשי ממשלה - שמעון פרס, בנימין נתניהו, אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט ושוב נתניהו - שהפכה מתנחלים ופלסטינים לקורבנות.

פרשת עמונה התחילה ב-1995, בהכרזה על "אתר ארכיאולוגי". אחר כך קראו לזה "אתר מכלי המים של מקורות" (חברה ממשלתית). ב-1997 הגיעו קרוואנים, וב-2004 חיברה אותם חברת החשמל (חברה ממשלתית) לרשת. במשך כל הזמן זה כולם ידעו היטב שמדובר בעבירה על החוק, שהקרקע פרטית, וכלל לא משנה שזה היה מאז ומעולם הר חשוף וקר שלא גודל בו שתיל, אבל ראשי הממשלות מכל המפלגות, ימין ושמאל, קרצו. "יהיה בסדר", אמרו.

42 משפחות (לא תמימות) רצו להאמין. ב-2006 נהרסו 9 מבני קבע לא חוקיים. ב-2008 הגיעה עתירה לבג"ץ, ב-2014 ניתנה הוראת פינוי. "יהיה בסדר" המשיך לעבוד - עד השבוע.

 

אמוניה. גבאי. "המחנה הציוני".

עוד חוות דעת מומחים נחשפה השבוע: פירוט פוטנציאל ההרס כתוצאה מפגיעת טיל באוניית האמוניה הנוזלית העוגנת בנמל הקישון יממה בחודש, בנוסף על מכל האמוניה הקטלני במפרץ. עשרות אלפי הרוגים. רק לאיש אחד, בעשורים האחרונים, היה הכוח הפוליטי, הסמכות, ההבטחה לכל תקציב ותמיכה ממשלתית של שר האוצר, משה כחלון. לאיש קוראים אבי גבאי.

הוא צעד לממשלה בלי שנדרש להתמודד בבחירות, היה התקווה הגדולה, כוח הביצוע האולטימטיבי של "כולנו" בכלל ושל כחלון בפרט. גבאי מונה לשר להגנת הסביבה, ולמחרת הצהיר: "אני שר אלמוני, אבל באתי לעבוד" ("דה מארקר", 18.5.16). בתוך כמה חודשים החלו לחישות: אבי לא מרוצה, זה "קטן עליו". במאי 2015 נכנס, במאי 2016 יצא, בדצמבר 2016 חגג כניסה למחנה הציוני. מאז הוא איש העתיד, ההבטחה הגדולה ליכולת הביצוע למפלגה המתכוננת.

זיהום. גבאי. "צעדים דרמטיים".

מה אפשר לומר להורים שחוששים לגדל את ילדיהם באזור חיפה? ("ישראל היום", 4.2.16). השר גבאי: "אני אומר להם שהצעדים שאנו נוקטים, כממשלה, הם צעדים דרמטיים. קבענו יעד של הורדת זיהום האוויר באזור חיפה ב-50% עד שנת 2018. אין מקום בעולם שבו באה הממשלה וקבעה יעד של ירידה כה משמעותית בזיהום האוויר בעיר מסוימת. וביעד שקבענו - נעמוד. אני אומר בלב שלם כי הממשלה עושה כל שביכולתה כדי לצמצם את זיהום האוויר בחיפה.

"היא יודעת שיש בעיה... ברור שזיהום אוויר גורם לתחלואה, את זה אני מבין מהיום הראשון שלי בממשלה. לכן באתי עם הנושא לראש הממשלה. הוא גיבה אותי, והעברנו בממשלה תוכנית לאומית לטיפול במפרץ חיפה, שמטרתה, כאמור, הפחתת הזיהום באזור ב-50%. התוכנית הזאת מתבצעת".

השנה הוא רוצה להיות ראש ממשלה. של האמוניה, המיכל, האוניה, הילדים, הזיהום והתחלואה.

ביורוקרטיה. ליצמן. "בריאות העם".

עוד לא סיים עם הסוכר והסופגניות (ואף מילה על כבד קצוץ, קניידלך, קרפלך ורגל קרושה) וכבר הורה שר הבריאות יעקב ליצמן שמהשבוע לא תוקם עוד מרפאה כירורגית "קטנה" (הגדרה במקור), שלא בבעלות המשרד או קופות החולים - אלא רק באישור אישי של המנכ"ל.

אז הנה סדרת המהלכים הנדרשים להתשה מושלמת:

1. תוכנית הנדסית בקנה מידה 1:100 חתומה ע"י מהנדס.

2. "טופס בקשה לרישום מרפאה כירורגית" ורשימה מפורטת של כל הצוות.

3. אישור כיבי אש.

4. אישור מערכות חשמל.

5. אישור בדיקת מכשיר מז"ח (מניעת זרימה חוזרת).

6. אישור מיגון מפיקוד העורף.

7. אישור המשרד להגנת הסביבה להחזקת רעלים.

8. אישור מתקין מערכות מיזוג אוויר, בנוהל AC-1.

9. אישור חברת השירות בגנרטור הכיבוי.

10. אישור מהנדס בניין.

11. ביקור ועדת הרישוי.

12. דוח אגף הרישוי והאגף לרפואה כללית.

13. תעודת רישום מהאגף לרישוי מוסדות רפואיים.

ומהשבוע: 14. חתימה אישית של משה בר סימן טוב. תגובת המשרד: מדובר בתקנת בריאות העם. הבקשה לאישור תיבדק לפי שיקולים שאינם רק רפואיים, אלא גם לפי שיקולי מדיניות.

stella-k@globes.co.il