ביה"ד: ההסתדרות הכללית תמשיך לייצג את עובדי נמל אשדוד

זאת עד לסיום ההליך המשפטי בעניין ■ בכך גברה ההסתדרות הכללית בשלב זה על ההסתדרות הלאומית, שניסתה גם היא להגיע ליציגות בקרב עובדי הנמל

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות הכללית תמשיך ליהנות מחזקת יציגות בנמל אשדוד עד לסיום ההליך המשפטי בעניין - כך קבע היום (ג') נשיא בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן, בסיום הדיון בבקשת ההסתדרות הכללית להוציא צו מניעה הקובע כי ההסתדרות הלאומית לא תוכל להכריז על יציגות בנמל אשדוד. לצד הנשיא פליטמן ישבו בהרכב השופטים אילן איטח ולאה גליקמן.

בסיום הדיון נתן פליטמן להסתדרות הכללית 10 ימים להגשת תצהירים לקראת הדיון הבא, שצפוי להיערך בסוף מארס, ולאחר מכן יהיו להסתדרות הלאומית 10 ימים להגיש את התצהירים מצדה. השופט הוסיף כי היועץ המשפטי לממשלה מוזמן גם הוא להודיע לבית הדין אם ברצונו להגיש חוות-דעת, שלהגשתה יינתנו 21 ימים נוספים.

הזמנת היועץ המשפטי לממשלה נעשתה משום שמדובר בתיק חשוב שבמרכזו אינטרס ציבורי חשוב ושאלות שרלוונטיות ליועץ כמי שמופקד בין היתר על פרשנות החוק וסוגיות מהותיות: מעבר עובדים מארגון עובדים אחד לאחר במהלך משא-ומתן, כשמדובר בשירות ציבורי חיוני; רפורמה שהמדינה מקדמת לטובת האזרחים מצד אחד, ושמירה על זכויות עובדים מצד שני; ומשמעויות האיתנות הפיננסית של הנמלים ברפורמה. 

בתחילת הדיון התווה נשיא בית הדין את שלבי הבירור המשפטי. "השלב הראשון הוא טענת המניעות, בגלל שמתקיים משא-ומתן. מתבקש בה בירור עובדתי, וכן נצטרך לשמוע עדים".

פליטמן הדגיש כמה פעמים כי מדובר בסוגיה מורכבת, שלאחר בירורה ניתן יהיה לקבוע אם המשא-ומתן המתקיים בין ההסתדרות למדינה הוא אמיתי ובעל תוחלת, או - כפי שטוענת ההסתדרות הלאומית - צולע ומתמשך כבר שנים, מה שהופך את המניעות לאינסופית.

השלב השני, הסביר השופט, יהיה בירור של מעורבות הוועדים מטעם ההסתדרות הכללית באיגוד העובדים בלאומית. הסוגיה חשובה, משום שקיימת פסיקה שפוסלת שימוש בוועדים הקיימים כדי לעבור מארגון אחד לשני. אם לאחר בירור שתי הסוגיות יתברר כי אין מניעה מוקדמת למעבר עובדי הנמל להסתדרות הלאומית, יבוצע בירור של מספר העובדים שחתמו על טופסי הצטרפות לארגון, וייקבע האם הושגו ה-51% הנדרשים.

עו"ד רן קונפינו, מנהל המחלקה המשפטית בהסתדרות הלאומית, ביקש בסיום הדיון לאפשר להסתדרות הלאומית להיכנס לנמל כדי לבצע פעילות ארגונית, בדומה לזכות שקיימת להסתדרות הכללית, אך השופט החליט לא לעסוק בסוגיה. את ההסתדרות הכללית ייצג צוות בהובלת עו"ד ארנה לין.

לאחר דברי הפתיחה של השופט קם לעדות יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, שבמשך שעה ארוכה פרס את תולדות המשא-ומתן עם המדינה וטען כי הושגו בו הישגים רבים. הוא הדגיש כי המשא-ומתן מתנהל בליווי בית הדין לעבודה, וכי מדובר במשא-ומתן על רפורמה מורכבת, שבה אין תחליף לתפקודה של ההסתדרות הכללית כ"מבוגר האחראי" שמשמש גורם מאזן.

"ההסתדרות לקחה על עצמה את תפקיד הגוף האחראי, שמנסה לעשות את האיזונים, ולא לקחה על עצמה את תפקיד הגוף המקצין. ההסתדרות גם לא התנערה בשום שלב מהאחריות שלה", אמר ניסנקורן.

ניסנקורן הדגיש כי חזרה ל"מודל ברצלונה", שבו תומכים העובדים הפורשים, הוא למעשה חזרה 3 שנים אחורה ויצירת כאוס, ופירט סעיף אחר סעיף את הישגיו בהשקעה בציוד בנמלים החדשים, בהשגת איתנות פיננסית של הנמלים הציבוריים, כדי שיוכלו להמשיך להעסיק את העובדים, ובהגנה על זכויות העובדים.

טענה מעניינת שהעלה ניסנקורן היא שבחודשים האחרונים יש מוכנות במדינה ובנמלים למתן הגנה מפני פיטורים לדור ב' בדומה לדור א' - סוגיה שהיוותה הגורם העיקרי למרמור נגדו בנמל. לדבריו, המדינה אולי תקצין עכשיו את עמדתה מכיוון שהדברים יוצאים, אך בחודשים האחרונים התקיימו דיונים על המינונים והתנאים הנכונים להבטיח חסינות כזאת.

בתגובה לדברי ניסנקורן אמר עו"ד קונפינו כי "ההסתדרות הכללית מבקשת לקבוע מניעות הלכתית בגין רצף הסכמים החל מ-2003. מניעות של 14 שנה... לא יעלה על הדעת שבית הדין לעבודה יעניק חסינות לארגון עובדים, לא משנה מה גודלו, לתקופה של 14 שנים או יותר".