עקב השביתה בירושלים: אגד נקנסה ביותר מ-7 מיליון שקל

בתחילת ינואר שבתו נהגי אגד בירושלים במשך יום במחאה על מבוי סתום במו"מ על הסכם התמיכה של המדינה בחברה ■ הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: אגד הפרה את תנאי הרישיון

אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת
אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת

משרד התחבורה מסר אמש (ג') כי חברת אגד נקנסה ביותר מ-7 מיליון שקל בגין אי ביצוע נסיעות והפרת תנאי הרישיון במהלך שביתת נהגי החברה בירושלים בתחילת ינואר. לדברי מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, אגד הפרה את תנאי הרישיון ואת הסכם ההפעלה שלה עם המדינה: "אי ביצוע הנסיעות גרם נזק רב לציבור, לבעלי העסקים ולגורמים רבים נוספים".

הקנס שספגה אגד קטן בחצי לעומת ההצהרות של חן מיד לאחר השביתה, אז הודיע כי יזמן את הנהלת החברה לשימוע לקראת השתת קנס של 14 מיליון שקל על השביתה. בנוסף הודיע אז משרד התחבורה כי יקזז 9 מיליון שקל מאגד על איחורים וביטולי נסיעות בירושלים ו-50 מיליון שקל נוספים על איחורים וביטולים בכל רחבי הארץ.

בתגובה להודעה על הקנס מסר דובר אגד רון רטנר כי "מדובר בהחלטה שגויה ובלתי מידתית, שאינה תואמת את המציאות העובדתית שנכפתה על אגד בעקבות השביתה, שיזמו ההסתדרות וועד העובדים בירושלים. מדובר בזכות שביתה חוקית של עובדים שלא ניתן היה למנוע במקרה זה, למרות שהנהלת אגד עשתה מאמצים למניעת השביתה. משרד התחבורה גם לא נקט בצעדים דומים נגד חברות אחרות בענף ששבתו בשנים האחרונות.

"נוסף לכך, קיימת בעיה ענפית של מחסור הולך וגדל של כ-3,500 נהגים בתחבורה הציבורית, נושא שאף נדון באחרונה בכנסת והוגדר כבעיה לאומית, כתוצאה ממדיניות כושלת שאינה באחריות המפעילים, שפגעה במעמד הנהג ובתנאי העסקתו. דבר זה בא לידי ביטוי בכלל הארץ ובמיוחד בעיר ירושלים, שלה מאפיינים ייחודיים המקשים על תפעול התחבורה הציבורית בעיר. לאור זאת, אגד יבחן את האפשרויות העומדות לרבות פנייה לערכאות כדי להביא לביטול ההחלטה על הקנס".

בשבוע שעבר התקיים דיון בנושא מצוקת הנהגים בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה, בראשות דב חנין. בדיון אמר יו"ר ועד עובדי אגד, יעקב וכניש, כי "באגד חסרים כ-500 נהגים, ומתוך 500 שנקלטו בשנה האחרונה 400 עזבו. השבתנו את ירושלים ליום אחד, ואם זה ימשיך ככה, נשבית את כל הארץ. המצב הולך לקראת פיצוץ".

ח"כ אורי מקלב אמר בדיון כי משום שהחברות יכולות להרוויח רק על חשבון הנהגים, זה מגיע לכדי התעללות. "אם המכרז היה נותן משקל גדול הרבה יותר לתנאי ההעסקה והשכר, במקום לתמלוגים (שמקבלת המדינה מחברות האוטובוסים, נ"י), הדברים היו נראים אחרת". יו"ר חברת סופרבוס, אלי בליליוס, טען כי ב-3 השנים האחרונות המדינה גרפה כשני מיליארד שקל מתמלוגים - כסף שהוא סבור שחלקו היה צריך להגיע לנהגים. "מי שמתעשר מתחבורה ציבורית זו המדינה על חשבון הנהגים" אמר.

מארגון נוסעי התחבורה הציבורית, "תחבורה בדרך שלנו", נמסר בתגובה לקנס שספגה אגד כי הארגון מתריע כבר שנתיים על המחסור הגדול בנהגים ושמח לראות שהמודעות לנושא עולה. "עם זאת", הוסיף הרכז המקצועי בארגון, מיכאל אידן, "התנערותה של אגד כמפעילה מאחריות על המחסור בענף, במציאות אשר החלה באגד של מעמדות חברים ושכירים… הינה לא פחות משערוריה. אם אגד אינה מסוגלת להוציא נסיעות בזמן בשל מחסור בנהגים, שתוותר על אשכולות הפעלה בהן היא מתקשה לתת שירות".

מנהל סניף ירושלים בארגון, עידו עפרוני, אמר כי "תגובתה של אגד מביכה... בשל התנהלות פיננסית כושלת של הנהלת אגד… השירות התחבורתי בירושלים נמצא בירידה ונסיעות רבות אינן מבוצעות. מצער שבהנהלת אגד בחרו להתנער מאחריות ולהתל בציבור".