אופרה ווינפרי מכרה יצירה של קלימט ב-150 מיליון דולר

הרוכש - סיני ■ ווינפרי רכשה את היצירה לפני עשור בכריסטי'ס בניו-יורק תמורת 87.9 מיליון דולר

היזמת המיליארדרית אופרה ווינפרי מכרה תמונה של גוסטב קלימט תמורת 150 מיליון דולר, באחת מעסקאות האמנות הפרטיות הגדולות ביותר ב-2016, לדברי מקור בעל ידע על העסקה.

ווינפרי, מנכ"לית ערוץ הטלוויזיה אופרה ווינפרי נטוורק, קנתה ב-2006 בבית המכירות כריסטי'ס בניו-יורק את התמונה המכונה "דיוקנה של אדלה בלוך-באואר 2" תמורת 87.9 מיליון דולר - מחיר שעדיין נחשב לשיא עבור יצירה של האמן האוסטרי במכירה פומבית. מאז זינק שווי התמונה בכ-71%.

זוהי היצירה הגדולה השנייה של קלימט שהחליפה ידיים מאז החל שוק האמנות להתכווץ. המיליארדר הרוסי דמיטרי ריבולובלב מכר את "נחשי מים 2" (1904-1907) בעסקה פרטית תמורת 170 מיליון דולר בנובמבר 2015, לדברי סנדי הלר, יועץ האמנות של ריבולובלב.

שתי היצירות של קלימט הועברו לאסיה, שבה יוצרת הגאות בעושר רשת צומחת של אספני אמנות הלהוטים לבסס את החזקות האמנות שלהם באמצעות רכישת יצירות מופת מערביות.

"קלימט נמצא ברשימה של כמה אנשים", אמרה גרייס רונג לי, המייעצת לאספנים אסיאנים על אמנות מערבית מודרנית ועכשווית. כוח המשיכה של האמן, הידוע בזכות תמונת "הנשיקה" בעלת גוני הזהב, הוא אסתטי ופיננסי כאחת, לדברי רונג לי.

"דיוקנה של אדלה בלוך-באואר 2", שנוצר ב-1912, הוא תמונת אישה בשמלה ארוכה וצרה וכובע שחור דמוי הילה, עומדת על רקע קישוטי בצבעי סגול וירוק. אדלה הייתה אשתו של תעשיין יהודי ופטרונית של אמנים בוינה.

ב-2014 השאילה ווינפרי את התמונה באופן אנונימי למוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק לתקופה של 5 שנים, לדברי המקור שביקש לשמור על עילום-שם מכיוון שמדובר במידע חסוי. ההשאלה אורגנה בידי איל הבידור דיוויד גפן, ידידה של ווינפרי ואחד התורמים למוזיאון, לדברי המקור. 

אשתקד, כשהתמונה הוצגה בקומה החמישית במוזיאון, פנה אל ווינפרי באמצעות גפן סוחר האמנות לארי גגוזיאן, שייצג רוכש פוטנציאלי. ווינפרי הייתה מוכנה למכור את היצירה תמורת 150 דולר, לדברי המקור.

לפני שמכרה את היצירה לרוכש סיני שזהותו לא נחשפה בקיץ, הסכימה ווינפרי להשאיל אותה זמנית ל-Neue Galerie, במסגרת תערוכת "קלימט ונשות וינה בתור הזהב, 1900-1918", שהוצגה מ-22 בספטמבר עד 16 בינואר.

התמונה הייתה חלק מאוצר האמנות שנשדד בידי הנאצים והושב בידי ממשלת אוסטריה ליורשי בלוך-באואר ב-2006. המאבק המשפטי על יצירות האמנות שימש השראה לסרט "האישה בזהב" מ-2015 בכיכובה של הלן מירן.

אוצר יצירות האמנות כלל שני דיוקנאות רשמיים של אדלה בלוך-באואר שצייר קלימט.

התמונה שמכרה ווינפרי תוצג עם קודמתה ב-Neue Galerie, מוזיאון האמנות הפרטי של המיליארדר רונלד לאודר, עד סוף חודש יולי. על-פי דיווחים, לאודר שילם ב-2006 135 מיליון דולר תמורת "דיוקנה של אדלה בלוך-באואר 1" - הסכום הגבוה ביותר ששולם באותה העת עבור יצירת אמנות כלשהי. הדיוקן, על רקע זהוב, הפך ליהלום שבכתר המוזיאון של לאודר. התערוכה היא איחוד מחודש בין שני הדיוקנאות, ששהו במשך עשרות שנים זה לצד זה במוזיאון Belvedere בוינה.

"אדלה בלוך-באואר היא האדם היחיד שאת דיוקנו צייר קלימט פעמים - ראשית הדיוקן האייקוני 'הזהוב' מ-1907, ולאחר מכן ב-1912 ביצירה מאוד שונה שמתאפיינת בשפע של גוונים", אמר סקוט גוטרמן, סגן מנהל Neue Galerie. "הצגת שתי היצירות זו לצד זו מאפשרת למתבונן לראות כיצד השתנתה עבודתו של קלימט בתקופת מפתח זו של התפתחותו האמנותית".