ניצחון לאורן יוניוב על WPP: יוניון תישאר בבעלותו הבלעדית

הבורר קבע כי ההסכם בין הצדדים הושג בהטעיה, ולא קיבל את תביעות WPP להשבת חובות אבודים ודיבידנדים

אורן יוניוב / צלם: תמר מצפי
אורן יוניוב / צלם: תמר מצפי

פסיקה דרמטית בבוררות בין קבוצת WPP העולמית וחברת המדיה יוניון: ל"גלובס" נודע כי הבורר קיבל לחלוטין את טענותיו של בעלי יוניון, אורן יוניוב, וקבע כי לקבוצת WPP לא יהיו יותר החזקות בחברת המדיה.

הבורר קבע כי ההסכם בין יוניוב לשלמור-אבנון-עמיחי, כיום בבעלות מלאה של קבוצת WPP, הושג בהטעיה - ולכן פסק לטובת יוניוב. הוא לא קיבל את דרישתה של WPP לדיבידנד על סך 40 מיליון שקל, ומתוך 50 מיליון שקל שתבעה הקבוצה בגין חובות אבודים, אישר הבורר תגמול של 7 מיליון שקל בלבד.

WPP תידרש למחוק לחלוטין את החזקותיה בחברה, וכידוע מדובר בחברה בורסאית שעבורה לא מדובר בצעד פעוט.

מסתמן כי בתום ההתחשבנויות של הצדדים יידרש יוניוב לשלם על 75% המניות שהוחזקו בידי WPP כחצי מיליון שקל בלבד, והוא ייוותר בעלים יחיד של חברה שערכה עומד על כ-200 מיליון שקל.

בכך בא לקיצו אחד הקרבות הארוכים והמרים בתחום המדיה שנמשך כ-4 שנים. התוצאה, יש לציין, היא יוצאת דופן בחריפותה, בעיקר לאור העובדה שמדובר באדם אחד שיצא נגד קבוצת פרסום עולמית מהגדולות בעולם. 

הבוררות בין יוניוב ל-WPP נמשכה זמן רב. הצדדים פנו לבוררות כדי לפתור מחלוקות מסחריות בין הצדדים. מדובר במחלוקת על יחסי ההחזקה בחברה, בעיקר לאור השינויים שחלו ביחסי הכוחות של בעלי המניות בשנים האחרונות.

יוניון מדיה הוקמה ב-2008 בהמשך לפירוק חברת יונייטד מדיה, בהוראת הממונה על ההגבלים דאז, רונית קן. יוניוב, מי ששימש כמנכ"ל יונייטד ונחשב לאיש החזק בה, חבר למשרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי, אז אחד המשרדים החזקים בענף הפרסום, לצורך הקמת חברת מדיה חדשה.

משרד הפרסום ראובני-פרידן, שהיה שותף ביונייטד, פנה לבית המשפט בבקשה לעצור את שיתוף-הפעולה בין יוניוב לשלמור, ואכן בית המשפט קבע כי שלמור-אבנון-עמיחי לא יוכל לעבוד עם יוניוב למשך שנה. בתגובה הוחלט אז בשלמור להפסיק את פעילותם בתחום המדיה.

יוניוב פנה לדרך עצמאית והפעיל את החברה לבדו, תוך שהוא חותם על הסכמים עם לקוחות העוגן של יונייטד לשעבר. רק ב-2011, אחרי משא-ומתן ממושך, הוסכם בין יוניוב לקבוצת WPP על הפיכתם לשותפים בחברה, כשבידי יוניוב 25% מהמניות, ובידי הקבוצה הבינלאומית 75%.

פעילות יוניון כללה אז את היקפי הפרסום של שלמור-אבנון ומשרד הפרסום JWT ישראל - שניהם מקבוצת WPP. פעילות זו היוותה אז יותר מ-50% מפעילות יוניון.

בסוף 2011 ספגה WPP מכה קשה, כשהתברר כי גדעון עמיחי, ממייסדי שלמור-אבנון-עמיחי, מתעתד תוך זמן קצר לפרוש מפעילות. במשרד אמנם התכוונו להפקיד את מושכות הניהול בידי דור צעיר, אך הלקוחות הגיבו "ברגליים" - בין היתר בשל העובדה שלא שותפו במהלכים הצפויים ולמדו על פרישתו של עמיחי מהעיתון.

תוך פרק זמן קצר איבד המשרד חלקים ניכרים מפעילותו, וממשרד הממוקם בשלישייה הפותחת, הוא סיים את הדירוג של 2013, בסוף העשירייה השנייה.

ההידרדרות של שלמור-אבנון-עמיחי הביאה להערכות בשוק כי גם יוניון מדיה עתידה לספוג מכה בעקבות זאת. אולם החברה לא רק שהצליחה לשמר את לקוחותיה העיקרים, שטראוס, פרטנר וביטוח ישיר, שאמנם עזבו את שלמור אך הותירו את פעילות המדיה ביוניון - אלא בהמשך החברה גדלה עוד וקיבלה את תקציב המדיה של החברה המרכזית למשקאות - אחד המפרסמים הגדולים בישראל.

למרות ש-WPP היא אחת מקבוצות הפרסום הגדולות בעולם, סירב יוניוב לשבת בחיבוק-ידיים. פורמלית הקבוצה הבינלאומית נותרה בעלת מניות, אך בפועל היא נושלה מכל יכולת לקבל החלטה ניהולית מעשית כלשהי.

יוניוב, שהחוזה שלו הותיר בידיו סמכיויות ניהול כמעט בלתי מוגבלות, לא שחרר דיבידנדים, לא לקבוצה ולא לעצמו, והשתמש בכל הכסף כדי לייצר עסקאות מול המדיה ולגדול. במקביל התנהל המהלך המשפטי.

מבין שלושת השותפים המקוריים בשלמור-אבנון-עמיחי, רק שלומי אבנון נותר פעיל בקבוצה בשנים האחרונות, והוא היה גם היחיד שיצא כבעל תפקיד נגד יוניוב. רמי שלמור סירב לקחת חלק במשפט, וגדעון עמיחי לא רק שלא העיד נגד יוניוב, אלא שגם כעת, כשחזר לענף הפרסום עם סוכנות קריאייטיב, הוא משתמש בשירותי יוניון לרכישת מדיה.

עורכי הדין של יוניוב הם בועז בנצור ואלירם בקל ממשרד בנצור ושות' ומשרד גזית בקל. את wpp ייצג משרד עורכי הדין מיתר.