ישראלי לשעבר העלים 200 מיליון דולר ונידון למאסר בארה"ב

פרופ' דן הורסקי, מרצה לשעבר ברוצ'סטר שבניו-יורק, הסתיר בחשבונות בנק סודיים בקרדיט סוויס הכנסות של מעל 200 מיליון דולר ■ נידון ל-7 חודשי מאסר, שנת מאסר על-תנאי, 50 שעות עבודות שירות וקנס של 250 אלף דולר

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

ישראלי לשעבר נמצא בעין הסערה במחלוקת בין משרד המשפטים האמריקאי, אשר מעוניין להעביר מסר תקיף הגורס כי עברייני מס יישלחו לכלא - לבין השופטים, אשר נוהגים להקל בעונשם של עברייני מס המודים באשמתם.

פרופ' דן הורסקי, מרצה לשעבר ברוצ'סטר שבניו-יורק, נעצר לאחר שהסתיר בחשבונות בנק סודיים בבנק השווייצרי קרדיט סוויס הכנסות של מעל 200 מיליון דולר.

התובע דרש לשלוח את הורסקי למאסר בפועל של 20 חודשים, אולם סנגוריו טענו כי יש להקל בעונשו ולפסוק לו מאסר על-תנאי בלבד, שכן הוא הודה וסייע במהלך החקירה לחוקריו, וישלם פיצויים שלא יפחתו מסכום של 124 מיליון דולר. הנתון האחרון, אגב, לא מרשים את התובע, אשר הודיע כי אינו מוכן שהקנס ישמש ככרטיס היציאה מן הכלא של הורסקי.

למרות הבקשות להחמיר בעונשו, סנגוריו של הורסקי ביקשו בנוסף מהשופט לגזור עליו מאסר על-תנאי, בתוספת 500 שעות שירות קהילתי, אותן יוכל לבצע כמנטור של סטודנטים. לטענתם, המקרה דומה ל-50 אלף מקרים דומים שהתרחשו במדינה מאז שנת 2009, והסתיימו בסגירת החשבונות שמעבר לים ובקנסות בלבד, כך אמרו.

לאחר שכבר בחודש נובמבר הודה הורסקי באשמת קשירת קשר במטרה להונאת מסים, השופט המחוזי, ט.ס. אליוט השלישי, גזר עליו, בנוסף ל-7 חודשי מאסר בפועל, גם שנת מאסר על-תנאי, 50 שעות עבודות שירות וקנס של 250 אלף דולר.

הורסקי הרצה ברוצ'סטר במשך כמעט 4 עשורים. הוא חקר סטארט-אפים ברשת, במיוחד בישראל, ואף התגורר כאן תקופה. הוא הפסיד כספים שהשקיע ב-17 חברות סטארט-אפ, חובות האשראי שלו תפחו, והוא נאלץ לקחת משכנתא שנייה על ביתו.