אפילו ג'קי מוקמל קנה משרד

אפילו נביא הזעם בכל הנוגע לשוק המשרדים המקומי נכנע

נביא הזעם הכי פופולרי והכי רדיקלי בכל הנוגע לעתיד שוק המשרדים המקומי הוא ג'קי מוקמל, הבעלים של רשת התיווך והייעוץ מאן נכסים. כל מי שחי ומעורב בשוק יודע שמוקמל מזהיר כבר שנים שהאופטימיות תתפוצץ לכולנו בפרצוף. ממש לאחרונה הוא שב ואמר לנו כי "שוק המשרדים עומד לקראת התפוצצות לא פרופורציונלית של היצע".

מוקמל הזהיר כי "לפי בדיקה שערכנו, בכל המגדלים הנבנים היום, כולל אלו שבהם האכלוס יהיה ממש תוך חודשים ספורים, ממוצע ההשכרה עומד על 25%. המגדלים החדשים עומדים ריקים פחות או יותר, למרות שהם לקראת איכלוס". אבל למרבה הפתעתנו, הסתבר לנו כי מוקמל עצמו רכש לאחרונה משרד. 400 מ"ר, בקומה 32 במגדל בסר 4 בבני ברק. הוצאה של כ-4 מיליון שקל, קרוב ל-10,000 שקל למ"ר.

במשך 25 שנה הוא שכר משרדים בתל-אביב (והרבה להזהיר מקריסת המחירים בשוק), אבל בסוף גם הוא נשבר. להגנתו הוא אומר, שמדובר על משרד לשימוש עצמי ולא להשקעה, "ואם אני אעמיד את המשרדים למכירה, ברור לי שאני לא ארוויח שקל". עם זאת, מי שצופה בקרוב התרסקות של המחירים - מחירי מכירה ומחירי השכרה - לא בוחר בשיא הגאות לקנות 400 מ"ר.

מה עם העובדה שכמיליון מ"ר משרדים יושלמו בגוש דן בשלוש השנים הקרובות, וההיצע אמור לעלות בהרבה על הביקוש? ומה עם העובדה שמחצית מהמשרדים מוקמים על ידי חברים בקבוצת רכישה, שיהיו לחיצים בהרבה להשכיר אותם? חשוב לזכור שבעלות על משרד יכולה להפוך בקלות לנטל שאוכל את הקרן, במקום לתת את הפירות המובטחים מהשכרה: משרד שאינו מושכר גובה מבעליו 20-30 שקל ארנונה חודשית לכל מ"ר, ועוד סכום דומה כדמי ניהול.

מתברר שחרף כל האיומים, הסיכונים ונורות האזהרה, כל עוד הריבית ברצפה - אנשים ממשיכים לקנות נדל"ן. נכון שהריבית מתישהו תעלה, אבל עד שזה יקרה, נמשיך לראות פה אנשים קונים נדל"ן ומדברים על תשואה כאילו אין סיכון דומה בצידה. מסתבר שעשרות שנים שבהן הכסף עבד עבורנו בבנק לא מאפשרות לנו להשלים עם העובדה שהמסלולים הבטוחים היחידים כיום לא מציעים שום תשואה מעבר לשמירה על הכסף שהופקד בבנק.

לכן, כפי שגם כתבו בבנק ישראל בדוח היציבות הפיננסית האחרון, על אף שהתשואה על דירה ירדה לראשונה מתחת לרף של 3% (ברוטו), מדובר עדיין באפיק השקעה משתלם ואטרקטיבי בעיני רבים. לכן, מי שלא קונה דירה, עלול לחפש מציאות מפולפלות ומסוכנות בהרבה - מעבר לים או במגדל משרדים חדש. כן, אפילו ג'קי מוקמל.