מפקד גלי צה"ל לשעבר יצחק לבני הלך לעולמו בגיל 82

לבני, איש תקשורת רב-פעלים, שימש בעבר גם כמנכ"ל רשות השידור וכיו"ר חדשות ערוץ 2 ■ כמפקד גל"צ, לבני היה זה שקבע כי התחנה תשדר 24 שעות ביממה

לבני יצחק / צילום: יוסי כהן
לבני יצחק / צילום: יוסי כהן

יצחק לבני - לשעבר מפקד גלי צה"ל, מנכ"ל רשות השידור ויו"ר חדשות ערוץ 2 - הלך לעולמו והוא בן 82 במותו.

לבני, סופר ועיתונאי מוערך, יליד 1934, עלה לתל-אביב מלודז' בגיל חצי שנה, ומאז חי בה וכתב עליה. הוא נמנה עם חבורת הסופרים הצעירים "לקראת" עם דוד אבידן, נתן זך, יהודה עמיחי ודליה רביקוביץ' - חבורה ששינתה את פני הספרות העברית.

את דרכו העיתונאית החל לבני ככתב צבאי ובהמשך כעורך העיתון "במחנה נחל". בגיל 33 התמנה למפקד גלי צה"ל ובהמשך ערך גם את העיתון "במחנה". כמפקד גלי צה"ל העביר את התחנה לשדר מסביב לשעון והכניס בה תכנים של תרבות, תעודה, תוכן אישי וסגנון שידור צעיר ולא פורמלי שנותר מזוהה עם התחנה במשך שנים ארוכות.

בסיום כהונתו כמפקד גלי צה"ל התמנה לבני למנכ"ל רשות השידור באחת התקופות הפוריות והמוצלחות בתולדותיה. תחתיו כמנכ"ל צמחו תוכניות אירוח, עלתה לשידור הסאטירה "ניקוי ראש", והופק האירוויזיון בישראל במבצע לאומי שזכה לשבחים בכל אירופה.

בהמשך היה לבני יו"ר ועדת ההיגוי להקמת ערוץ 2, יו"ר הוועדה הציבורית לבדיקת תפקודו של השידור הציבורי, נשיא המועצה לארץ ישראל יפה ויו"ר דירקטוריון חדשות ערוץ 2 - תפקידו הציבורי האחרון בתחום התקשורת, בו היה לוחם נחרץ למען חופש העיתונות והפרדה בין האינטרסים של בעלי המניות לבין עצמאותה של חברת החדשות.

מזה 40 שנה הוא מגיש מדי שבוע את התוכנית "בין שישי לשבת - שיחה בשניים" ברשת ב'.

לצד פועלו העיתונאי, מפעל חייו של לבני היה בתחום הכתיבה הספרותית. לפני שנה וחצי פרסם את ספרו "קטעים מתוך חומר החיים", שזכה לשבחי הביקורת. בנוסף שימש לבני גם כיו"ר חבר השופטים של פרס ספיר, כיו"ר פרויקט "מילים ודמויות" וכיו"ר המכון לתרגום ספרות עברית לשפות זרות.

על מכלול פועלו זכה לבני ב-2015 בתואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון.

לבני הותיר אחריו את רעייתו, חברת הכנסת לשעבר אתי לבני, ילדיהם רמי, יוני ויעל והנכד אורי. הלווייתו תיערך מחר (ב'). 

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "גלי צה"ל נפרדת היום מיצחק לבני, מפקדה הרביעי של התחנה, שהיה מפקד התחנה בשנים 1968-1974. לבני, איש תקשורת רב-פעלים, הפך את התחנה למודרנית מואזנת ופופולרית, והניח את היסודות לשידורים כפי שהם נשמעים היום. כמפקד גלי צה"ל החליט לבני שהתחנה תשדר ברציפות 24 שעות ביממה והוסיף תכנים מגוונים של תוכניות אקטואליה ותרבות. בנוסף, לבני היה זה שהקים את מערכת החדשות ויומני האקטואליה ודאג לכך שהתחנה תהיה מושתת על כללי העיתונות החופשית, למרות היותה תחנה צבאית. שמו יהיה חרוט לעד בתולדותיה של גלי צה"ל, כמי שהניח את היסודות לרדיו חופשי, ערכי ומואזן. יהיה זכרו ברוך". 

מרשות השידור נמסר: "רשות השידור מרכינה ראש עם לכתו של יצחק לבני ז"ל, מנכ"ל רשות השידור לשעבר ומגיש התוכנית 'בין שישי לשבת - שיחה בשניים' ברשת ב' של קול ישראל. בשנת 1975 התמנה לבני למנכ"ל רשות השידור באחת התקופות הפוריות והמוצלחות בתולדותיה. תחתיו כמנכ"ל צמחו תוכניות אירוח, ועלתה לשידור תוכנית הסאטירה 'ניקוי ראש'.

"לבני העלה על נס את תוכניות המקור הישראלי והביא לכך שישולבו הפקות מקור ישראליות עד כדי 70% משעות השידור בטלוויזיה. כמנכ"ל רשות השידור לא זנח לבני את אהבתו לרדיוף ובתקופתו הוארכו שעות השידור בקול ישראל, נוספה תחנת הרדיו רשת ג', 'הגל הקל' הפך לרשת ב', ויומן הבוקר של רשת ב' הוארך לשעה שלמה. כמו כן, בתקופת כהונתו של לבני כמנכ"ל רשות השידור, הופק האירוויזיון בישראל במבצע לאומי שזכה לשבחים בכל אירופה".