מעברות מוכרת לאסם 49% ממניות מטרנה ב-575 מיליון שקל

זאת ברווח של 400-450 מיליון שקל ■ היקף התמורה גבוה ביותר מפי שניים מזה ששילמה אסם למעברות בסוף 2009 עבור 51% ממניות מטרנה, השולטת לצד סימילאק בכ-90% משוק המזון לתינוקות

מדף עם אריזות מטרנה/צילום: נינה אפשטיין
מדף עם אריזות מטרנה/צילום: נינה אפשטיין

7 שנים לאחר שמכרה לאסם את השליטה ביצרנית המזון לתינוקות מטרנה, החליטה חברת מעברות על מימוש האופציה למכירת יתרת החזקותיה (49%) במטרנה לאסם תמורת 550-600 מיליון שקל - סכום המשקף שווי של יותר ממיליארד שקל למטרנה.

העסקה צפויה לייצר למעברות, הנושאת את שם הקיבוץ השולט בה, רווח הון עצום בהיקף של 400-450 מיליון שקל, אחרי מס. מניית מעברות הגיבה היום (ב') לעדכון בזינוק, ששיעורו בשעותת הצהריים היה כ-15%%, במחזור מסחר גדול מהרגיל.

היקף התמורה שמקבלת כעת מעברות גבוה ביותר מפי שניים מסכום של כ-270 מיליון שקל ששילמה לה אסם (הנמצאת בשליטת קונצרן המזון העולמי נסטלה) בסוף 2009 עבור 51% ממניות מטרנה. אז קיבלה מעברות 164 מיליון שקל בתמורה לרכוש הקבוע, המוניטין וההון החוזר של מטרנה, ו-105 מיליון שקל נוספים עבור ידע וקניין רוחני של יצרנית מזון התינוקות.

במעברות הסבירו היום כי "מנגנון חישוב התמורה שנקבע בהסכמים הוא לפי מכפיל 16 על רווחי שותפות מטרנה בשנה שקדמה למועד המימוש". עוד העריכו במעברות כי ההון העצמי של החברה יהיה זהה לרווח אחרי מס שהיא תרשום, ויעמוד בטווח של 787-837 מיליון שקל לאחר השלמת העסקה, לעומת הון עצמי של 387 מיליון שקל שהציגה בדוחותיה הכספיים האחרונים.

תנאי העסקה, שהושלמה בסוף 2009 (כשנתיים לאחר הסכם עקרונות שנחתם בין הצדדים), העניקו לשני הצדדים אופציה לבצע עסקה על יתרת ההחזקות, בבת-אחת או בחלקים, מתום השנה הרביעית להשלמת העסקה ועד תום השנה ה-14. ההסכמים בין מטרנה לאסם קובעים כי מכירת ההחזקות תתבצע ללא בדיקת נאותות, והשלמתה, הצפויה עד אמצע יוני, אינה מותנית בתנאים כלשהם.

אייל שלמון, יו"ר מעברות, מסר היום: "3 עשורים לאחר שקיבוץ מעברות הקים את מטרנה, ולאחר 7 שנות שותפות מוצלחת עם אסם-נסטלה, הבשילה העת למימוש השלב השני של ההסכם בין הצדדים, ולהעברת הבעלות המלאה במטרנה לידי אסם-נסטלה. אנו גאים בכך שמטרנה היא מותג מוביל זה שנים, שמרבית תינוקות ישראל ניזונים ממוצריו, וכזה המשדר חדשנות, איכות ואמינות".

שוק שנשלט על-ידי דואופול

שוק המזון לתינוקות בישראל הוא כיום דואופול, שבו שולטות מטרנה וסימילאק - המותג המתחרה העיקרי המיוצר על-ידי חברת פרומדיקו מקבוצת ניופרם, והשתיים מחזיקות יחד לפי ההערכות כ-90% מכלל השוק.

מתחרה נוספת בשוק היא חברת טבע, המייבאת את מוצרי חברת נוטרישיה (Nutricia) תחת המותג נוטרילון, ובאחרונה הצטרפה לשוק גם רשת קמעונות המזון שופרסל, שהשיקה מותג פרטי בתחום של תחליפי חלב אם, שאותו מייצרת עבורה ענקית התרופות הבינלאומית פריגו, והוא נמכר במחיר נמוך משמעותית ביחס למתחרים.

הנתונים המוצגים לגבי מטרנה בדוחות הכספיים האחרונים של מעברות מדגישים את הדומיננטיות של החברה בשוק, ועולה מהם כי נתח השוק של מטרנה בתחום התמ"ל (תרכובות מזון לתינוקות) הוא 55%, בתחום הדייסות - 69%, ובתחום המחיות - 41%.

במעברות מסבירים כי "יתרונה היחסי של שותפות מטרנה על מתחרותיה נובע, בין היתר, מהאמון שרוחש הציבור למותג. יתרון יחסי נוסף של שותפות מטרנה מקורו ביכולת שותפות מטרנה להסתייע בידע של נסטלה, חברת המזון לתינוקות הגדולה בעולם".

צמיחה ברווחים של מטרנה

נוסף על מטרנה פועלת חברת מעברות בייצור, יבוא ושיווק תוספי תזונה, ויטמינים ומינרלים (VMS) ומזון אורגני, מוצרי מזון לחיות מחמד ותחליפי חלב לחיות משק. באחרונה דיווחה מעברות על השקעה של 5 מיליון אירו ברכישת 40% ממניות החברה הצרפתית אלגיה (Algaia), העוסקת בפיתוח, מכירה ושיווק חומרי גלם המופקים מאצות.

מגזר פעילות מטרנה אינו מאוחד בדוחות הכספיים של מעברות - כך שהוא לא צפוי לפגוע בשורת ההכנסות של החברה, אלא בא לידי ביטוי ברווחיה מחברות מוחזקות. ב-3 השנים האחרונות ((2013-2015) ההכנסות השנתיות של מטרנה נעו בטווח של 365-375 מיליון שקל, והרווח התפעולי שלה היהה במגמת שיפור, מ-62 מיליון שקל ב-2013 ל-76 מיליון שקל ב-2015.

באסם, שמניותיה נמחקו בשנה שעברה מהמסחר בבורסת תל-אביב, הסבירו בדוחות השנתיים האחרונים (ל-2015) כי הירידה במכירות מטרנה "נובעת, בין השאר, מהרחבת מבצעים והנחות, המתבטאים בהוזלת מחיר לציבור, וכן מתשלומים ששולמו בעבר כחלק מהוצאות המכירה, ובעקבות חוק המזון הומרו להנחות המקטינות את המכירות נטו".

לגבי השיפור ברווח ציינו באסם כי הוא "נובע, בין השאר, משיפור בעלויות הייצור ומהכנסה חד-פעמית בגין תביעת נזיקין כנגד ספק". בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הכנסות מטרנה הגיעו ל-261 מיליון שקל, והרווח התפעולי ל-51 מיליון שקל.

רישיון למותג שהתקבל ב-1980

עיקר פעילותה של מטרנה מתמקד בפיתוח, ייצור, יבוא, שיווק ומכירת תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל), דייסות, מחיות, ביסקוויטים ופסטות לפעוטות תחת המותג מטרנה. מרבית המוצרים האלה מיוצרים במפעל בישראל, הממוקם בעמק חפר, וחלקם, בעיקר המחיות והביסקוויטים, מיובאים מנסטלה, בעלת השליטה באסם, הנחשבת לחברת המזון לתינוקות הגדולה בעולם.

מטרנה, שגם מייצרת ומוכרת בהיקפים לא מהותיים מוצרים המשמשים חומרי גלם לתעשיות המזון, כמו מקציפים ומלביני קפה, מעסיקה כ-120 עובדים.

מעברות התחילה להשתמש בשם המותג מטרנה כבר ב-1980, עבור מוצרי מזון לתינוקות עוד לפני שנוסדה החברה, בהתאם לרישיון לצמיתות שקיבלה מהחברה השווייצרית סולגן (Sulgen), וב-1993 הוסב הרישיון לחברת מטרנה. כמה שנים לאחר מכן רכשה מעברות את כל הזכויות במותג מטרנה שהיו בידי החברה השווייצרית סאנטיס (Santis).

בשנים האחרונות עלה תחום מוצרי תחליפי המזון לתינוקות לכותרות כמה פעמים, בעיקר על רקע המחירים הגבוהים, עם סוגיית המכרזים הסגורים בבתי חולים שעמדה על הפרק והובילה לכך שליולדות מוצעת בחירה בין מוצרים שונים, וכן על רקע תוכנית להכניס את המוצרים האלה תחת פיקוח ממשלתי.

מעל כל ההתפתחויות בענף מרחפת העננה של פרשת רמדיה מ-2003, עם שוק שהוא פוסט-טראומטי ושמרני מאוד בכל הנוגע לאימוץ שינויים ופתיחות למותגים חדשים. עם זאת, דרך המחיר כנראה אפשר להצליח: שופרסל מדווחת על קצב מכירות גבוה מזה שציפתה לו ועל הבעת אמון של הצרכנים במוצר שלה, בין השאר הודות לשם העומד מאחוריו. 

תוצאות מטרנה
 תוצאות מטרנה