חשד: קיזז חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-77 מיליון שקל

עפ"י החשד, בין השנים 2014-2012 קיזז חסנין ניסים מחמוד חשבוניות פיקטיביות בהיקף עשרות מיליוני שקלים, כאשר סכום המס שהועלם מהמדינה בגינן עומד להערכת רשות המסים על כ-11 מיליון שקל

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

עוד חשיפה במסגרת המאבק בחשבוניות הפיקטיביות: רשות המסים עצרה בעל חברה בחשד כי קיזז חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-77 מיליון שקל.

החשדות נחשפו במסגרת חקירות שנוהלה בחקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז נגד חברת "ירון עסקים בע"מ" בחשד לקיזוז חשבוניות פיקטיביות. בעקבות החקירה נעצר חסנין ניסים מחמוד (35) מלוד, מיופה-כוח בחברה ומנהלה בפועל.

על-פי החשד, בין השנים 2014-2012 קיזז מחמוד חשבוניות פיקטיביות בהיקף עשרות מיליוני שקלים להערכת רשות המסים, כאשר סכום המס שהועלם מהמדינה בגינן עומד על סך של כ-11 מיליון שקל.

מבקשת המעצר שהוגשה בעניינו של מחמוד עולה כי בידי החוקרים ראיות הקושרות אותו לכאורה לביצוע העבירות המיוחסות לו. ממצאי החקירה מצביעים על כך שהחברה הגישה דוחות למע"מ שכללו דרישה של מס תשומות ללא מסמכים וחשבוניות כדין. לטענת החוקרים, החשוד לא הסביר כראוי בגין מה דרש את התשומות ולא המציא את החומר החשבונאי, למרות שנדרש לכך מספר פעמים.

השופט גיא אבנון מבית משפט השלום בראשון-לציון שחרר את מחמוד ממעצר בתנאים מגבילים.

מכת מדינה

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה. על-פי ההערכות ברשות בראשות משה אשר, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתורה.

על הרקע הזה, מקצה הרשות משאבים רבים על-מנת לחשוף רשתות עברייניות להפצת חשבוניות פיקטיביות, שבהן להערכתה מועלם מע"מ בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, וכן כדי לאתר את "המעלימים הקטנים" לכאורה, שמעלימים כמה מיליונים.

בשנים האחרונות, לצד חשיפת רשתות מקצועיות להפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים ואף מיליארדים, נחשפו גם בעלי חברות בודדים שהפיצו חשבוניות בהיקפים של מיליוני שקלים ואף פחות.

בין היתר נעצרו בדצמבר האחרון 15 חשודים בהפצת חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף חסר תקדים של כ-3.5 מיליארד שקל, שהיקף המע"מ הגלום בהן נאמד ב-550 מיליון שקל; ובמקביל הוגשו שני כתבי אישום נגד קבלנים בגין הפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות, בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים.

כתב האישום הראשון הוגש נגד קבלן בנייה ושיפוצים, בגין קיזוז חשבוניות פיקטיביות בספרי החברה שבבעלותו, בהיקף כולל של כ-35 מיליון שקל; השני הוגש נגד בעליה של חברה לקבלנות בניין, בגין הפצה וקיזוז חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-10 מיליון שקל.