מניית העם

תמונה טכנית מעוררת תקווה למי שחושב שעוד ייצא "מתוק מעז" בטבע

מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע בכפר סבא / צילום: תמר מצפי

הפעם אחרוג מהרגלי ואסתכל פנימה, על אחד מן הנכסים הפיננסיים המפורסמים ביותר בארץ. זאת, למרות שהחברה המדוברת הינה יותר חברה אמריקאית מאשר ישראלית. מדובר, כמובן, בטבע . לא זה המקום לנתח את דוחותיה, או את טיב החלטות מנהליה. אין זה גם המקום להביע דעה על מה שהחזקתה הרציפה עוללה למשקיעיה, על בסיס המלצות אנליסטים.

מה שאני כן יכול לעשות הוא להביע דעה על מצבה הטכני, ולראות אם יש הגיון מנקודת המבט של המתודולוגיה הזו למצוא בה עניין, ובאיזה תנאים. לפני כן, נזכיר שניתן לרכוש אותה בשוק הישראלי, ובשוק האמריקאי, ושבחרתי לנתח אותה דווקא במחיר השקלי הישראלי כי סקירה זו מיועדת לציבור הכללי המקומי ולא כל כך לאלו העוקבים ממילא אחרי ביצועיה של החברה ושל המניה הזו בעולם הגדול.

אז מה אומרת המניה הזו? האם מחירה מכוון אותנו למשהו אחר חוץ מפסימיות גדולה? לצורך זה נסתכל על הגרף השבועי שלה:

משה שלום טבע
 משה שלום טבע


 

היה זה מצב קלאסי של אזהרות ברורות בשיא. שימו לב שבמשך כשנה שלמה (אפריל 2015 - אפריל 2016) נבנתה פסגה משולשת, ממש מן הספרים. למה היא כל כך יפה? כי הבסיס של התבנית, סביב 21,000, הצליח להתמודד עם ניסיונות השבירה ללא שבירות שווא. כאלו המכניסות כל כך הרבה ויברציות שליליות לטכנאי התבניות.

כמו כן, אותה פסגה משולשת שלילית יכלה להתפרש כתבנית של ראש וכתפיים לא פחות קלאסית. תבנית שלילית מאוד גם כן.

בכל מקרה, השיאים סביב 26,000 היו התקרה לאורך כל התקופה ההיא, כאשר שבירת הבסיס הייתה אזהרה מושלמת, וחייבה להביא להכרעה דואלית:

או יציאה מפוזיציית לונג קודמת
או עשיית שורט אסרטיבי עם סיכון נמוך סביב 23,000.

ויש כמובן אפשרות לבצע את שתי המעשים האלו למרות שפסיכולוגית זה קשה ביותר.

נוסיף עוד אלמנט טכני קלאסי של ממש: אחרי השבירה היינו מצפים לבדיקה מלמטה שלה, וזה אכן מה שקרה כאשר המחיר חזר מסביבת 18,500 ל-21,000 לאישור. ואז, הירידה תפסה תאוצה כי זה מה שהיא הייתה צריכה לעשות.

ומה המצב עכשיו?

לפנינו הגעה לאזור מחיר נמוך, נמוך מאוד. כסוחרי מגמה אנו תמיד נאמין ביכולתה של המגמה להמשיך הלאה, כל עוד אין סימנים הסותרים זאת. כאן מדובר במגמה היורדת כמובן. אבל, וזו הסיבה שאני מביא את הגרף הזה לתשומת לבכם, ישנם כמה גורמים המעוררים אותי לרצות לעקוב אחרי שינוי אפשרי של אותה מגמה יורדת.

הבה נסקור אותם יחד:

המחיר הגיע לאזור תמיכה מסיבי היסטורי, דהיינו סביב 12,100 (נא ראו את השטח האפור המציין את האזור ההיסטורי הרלוונטי) (1 סגול)
התקיימה מניפת קווי מגמה יורדים (1-2-3) כאשר הזוויות המתקהות מתאימות לסיום קרוב של השלילה
ניתן לזהות בבירור חמישה גלים בירידה הגדולה (המצוינים כאן בכחול - 2 סגול). חמישה גלים של מגמה הם המבנה השלם של החלק המגמתי לפני תחילת תיקון טכני או תחילת מגמה הפוכה.

כל זה אומר דרשני. אבל איך נדע אם זה אכן קורה, ומתממש לשינוי חיובי? זה חייב לקרות בשלבים:

תחילה, המחיר חייב לפרוץ את קו המגמה היורד האחרון 3.
שנית אנו חייבים לראות שינוי במומנטום (4 סגול) ובזרימת ההון (3 סגול) כאשר שניהם נמצאים כרגע בשלילה קשה. במומנטום נצפה לקו היסטוגרמה ירוק ראשון, המציין תחילה של תאוצה חיובית, ובזרימת ההון, נצפה לעלייה מאזור מכירות היתר שמתחת ל-20.

בכל מקרה של מימוש חיוב פוטנציאלי זה, הסיכון יימצא סביב 12,000.

האם חברת טבע היא חברה טובה? בוודאי. האם כדאי להחזיק בה פונדמנטלית? אינני אנליסט מסוג זה על מנת לומר זאת כרגע. מה שאני יודע הוא שהמשקיעים המשפיעים הביעו דעה שלילית עליה מאז 26,000, ושעכשיו סביב 12,000, ראוי לבחון את השכנוע העצמי שלהם מחדש.

 

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים. ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: financial blog of moshe shalom. 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.