אל-על לביה"ד: מספר מנהלי ציים הודיעו על התפטרות קולקטיבית

(עדכון) - הנהלת אל-על: "כניסה לתוקף של ההתפטרות עלולה לגרום לכך שלא תתאפשר הפעלת טיסות, דבר שיגרום לחברה לנזקים שאין היא יודעת להעריך" ■ ועד הטייסים: "האגו של המנכ"ל רוצה לנצח את עובדיו"

מטוסים של חברת אל על / צילום: סיון פרג'
מטוסים של חברת אל על / צילום: סיון פרג'

עוד משא-ומתן לילי בין הנהלת אל-על לטייסי החברה נכשל. גם הלילה, בתיווך יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, נועדו ועד הטייסים והנהלת החברה אצל ניסנקורן בניסיון ליישב את הסכסוך הממושך ואת הפערים בין הצדדים, אך המגעים לא צלחו.

לפני הנהלת אל-על, נציגי הטייסים בנציגות העובדים נטשו בהפגנתיות את שולחן המשא-ומתן והביכו את יו"ר ההסתדרות. בהודעה הבוקר מפרטת אל-על כי "אמש לאחר פגישת משא-ומתן קצרה בנסיון נוסף להגיע להסכמות בסוגיית הטייסים הוותיקים, נטשו נציגי הטייסים את שולחן המשא-ומתן, תוך שהם מותירים המומים את יו"ר ההסתדרות ואת הנהלת אל-על במשרדי ההסתדרות".

לדברי אל-על, הרקע לפיצוץ במשא-ומתן הוא סירובם של הטייסים לנוסחה הבסיסית ביותר ביחסי עבודה - שכר תמורת עבודה. דרישת ההנהלה לבצע 9 ימי הדרכה בממוצע לחודש תמורת שכר של למעלה מ-50,000 שקל בחודש - נדחתה על הסף.

החברה טוענת כי נציגי הטייסים אינם מהססים להמר על מקום עבודתם של אלפי בתי-אב המתפרנסים מאל-על והופכים שוב את קהל לקוחותיה של החברה לבני-ערובה, זאת רק לאחר שבוע מפרסום החלטת בית הדין לעבודה, בו ניתן צו חד-משמעי המורה להם לשוב לפעילות מלאה וסדירה ללא שיבושים.

בהמשך להודעת ההנהלה, מוועד טייסי אל-על נמסר בתגובה: "הדבר היחיד שמביך היא הדרך בה המנכ"ל הכושל של חברת התעופה הלאומית משקר לתקשורת בלי להתבלבל. בניגוד להודעתו - הטייסים לא 'נטשו' את הדיון. מי שהמליץ לסיים את הדיון היה יו"ר ההסתדרות. הוא עשה זאת לאחר שהמנכ"ל חזר בו מהסכמות קודמות, העלה דרישות חדשות - וסירב להתפשר עליהן.

"דוד מימון הגיע לדיון בכוונה לפוצץ את המשא-ומתן, ולראיה - הוסכם כי הצדדים יגיעו עם עורכי דין במטרה לנסח סופית את ההסכמות, אלא שהיחיד שהגיע בלי עורכי דין היה מנכ"ל החברה. אין ספק כי האגו של המנכ"ל רוצה לנצח את עובדיו הטייסים. זוהי גישה לא חכמה. מנהל ראוי לא היה מנסה 'לנצח' את עובדיו אלא פועל ליישר את ההדורים ולצאת לדרך חדשה למען העובדים, הנוסעים והחברה, שלטייסים ולכלל העובדים היא בית קבוע, ודוד מימון רק גר בו בשכירות". 

נטשו או לא?

בעקבות הודעת אל-על הבוקר כי ועד הטייסים נטש אמש את הדיונים לתדהמתם ולהפתעת יו"ר ההסתדרות, דובר ההסתדרות מסר היום כי "יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מבקש להבהיר כי ועד הטייסים לא פוצץ את המשא-ומתן, וכי נציגי הוועד לא חזרו בהם מההסכמות שהושגו בימים האחרונים. נציגי הוועד לא ביזו ולא נטשו את הישיבה אמש. חברת אל-על יקרה וחשובה לכולם. ניסנקורן קורא לצדדים לשוב אל שולחן המשא-ומתן בכדי להביא לסיום המשבר". 

אלא שבכך לא מסתיימת הסאגה. מחברת אל-על נמסר כי "הדברים המיוחסים ליו"ר ההסתדרות אינם משקפים את השתלשלות העניינים כפי שהתרחשו אמש. הטייסים נטשו את שולחן הדיונים באופן חד-צדדי והביכו את יו"ר ההסתדרות, אשר יודע היטב כי הנהלת החברה הלכה כברת-דרך ארוכה כדי לפתור את סוגיית הטייסים הוותיקים, ולצערנו, כנראה בהשפעת הבחירות המתקרבות, לא פעל בנחישות המצופה ממנו כדי לוודא הגעה להסכם ולמנוע את השיבושים בחברה. על אף פיצוץ המשא-ומתן על-ידי הטייסים, בהנהלת החברה מבקשים להדגיש כי ייענו לכל הזמנה של יו"ר ההסתדרות להמשך השיחות". 

פנייה לבית הדין לעבודה

בהמשך לסאגה שבין טייסי אל-על להנהלה אחרי פיצוץ המשא-ומתן אתמול בלילה, חברת אל-על הודיעה היום (ג') בצהריים כי פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בבקשת צד בסכסוך קיבוצי לסעדים זמניים דחופים. 

הדין נקבע למחר (ד') בשעה 09:00 בבוקר בפני השופטת אופירה דגן-טוכמכר. 

הבקשה הוגשה לקראת כניסתן לתוקף של הודעות ההתפטרות שנמסרו לחברה, לטענת החברה באופן קולקטיבי, על-ידי מספר טייסים המשמשים בתפקידי פיקוח באגף מבצעי אוויר בחברה, ולפיהן ביקשו לסיים את תפקידיהם כמפקחים.

"כניסה לתוקף של התפטרות המפקחים בימים הקרובים עלולה לגרום לכך שלא תתאפשר הפעלת טיסות החברה, דבר שיגרום לחברה לנזקים שאין החברה יודעת להעריכם בשלב זה", נמסר. לאור זאת, פנתה החברה לבית הדין בבקשה להצהיר כי ההתפטרות של המפקחים מהווה שביתה שלא כדין, ולמנוע נקיטת פעולה אשר תגרום שיבוש הפעילות בחברה.

החשש העיקרי של אל-על הוא שהטייס הראשי, דורון קרני, יודיע על התפטרותו בהמשך לכך, כפי שהוא התריע מראש שיקרה. מצב כזה יקרקע את פעילות החברה לחלוטין, כאשר לפי חוק, לחברת תעופה אסור להפעיל טיסות ללא איוש משרת הטייס הראשי.

בהודעתה ציינה אל-על כי "במסגרת ההסכם בין החברה לבין מגזר הטייסים, כמפורט בדיווח המיידי של החברה מיום 4 בדצמבר 2016, התחייבו הטייסים לשקט תעשייתי בתנאים אשר פורטו בהסכם. חרף האמור אירעו שיבושים נוספים, כפי שתיארה החברה בדיווח מיידי מיום 5 בפברואר 2017, ובעקבות זאת ניתן צו ארעי של בית הדין האזורי לעבודה מיום 6 בפברואר 2017, המחייב את נציגי מגזר הטייסים להפעיל מרותם ופיקוחם הארגוני על-מנת לגרום לשקט תעשייתי מוחלט ולעבודה תקינה. מעבר להגשת הבקשה, החברה נוקטת את כל האמצעים העומדים לרשותה על-מנת למנוע פגיעה ביכולתה להפעיל את טיסותיה כסדרן". 

"אי-אמון במנכ"ל" 

בהמשך להודעה של אל-על לבורסה, מוועד טייסי אל-על נמסר: "מנהלי הציים והטייסים הראשיים בחברת אל-על, חברי הנהלה שאינם שייכים לוועד טייסי אל-על, הביעו אי-אמון במנכ"ל דוד מימון ובדרך ניהולו. גם כשמדובר בחברי הנהלה שאינם שייכים לוועד ואיבדו אמון במנכ"ל ומבקשים להתפטר, מקפידה ההנהלה להאשים את ועד הטייסים בכישלונה שלה ללא סיבה. מנכ"ל שיודע לנהל חברת תעופה רק דרך צווים ובתי משפט הוא מנכ"ל כושל שלא מסוגל לנהל.

"מחר בבוקר יידרשו בית הדין והרגולטור למשבר החמור בחברת התעופה הלאומית של ישראל. הנהלת אל-על פנתה לבית הדין על-מנת להוציא צווי מניעה למפקחים ולמדריכים העוזבים. מכתבי ההתפטרות של טייסים מנהלים רבים המשמשים כמפקחים ומדריכים באגף מבצעי אוויר באל-על הוגשו לפני 3 חודשים, ובהם הודיעו כי אין ביכולתם לממש את אחריותם במצב הנוכחי. במשך כל תקופה זו לא נמצאו להם מחליפים. הסיבה: כל הצוות המקצועי הקיים באל-על מבין שאין ביכולתם לחתום על כשירות מבצעית עם מנכ"ל כושל שמרסק את החברה, במקום לפעול לפתרון והרגעת המצב.

"רק בראשית החודש הודיעה החברה כי 'בשבועות הקרובים יוחלפו בעלי התפקידים שמסיימים את תפקידם', בשעה שהיה ברור שבמצב הנוכחי לא יימצאו בעלי תפקידים חלופיים. זהו צעד ברור של אי-אמון בהנהלה הנוכחית ובמנכ"ל כושל שהתאהבו בסכסוך ואיבדו את דרכם - תוך שהם פוגעים בנוסעים, בעובדים ובחברה".

"אמפתיה גדולה לטייסים"

"ביקשתי מפורשות מהחברה לצוות את עורכי הדין לדיון, אולם אל-על בחרה להגיע ללא עורכי הדין, כך שעוד לפני שנאמרה מילה אחת, הוועד יכול היה להבין שלא ייחתם הסכם", אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ל"גלובס", בהתייחס לפיצוץ במשא-ומתן הלילה.

לדבריו, העננה הממשית שמרחפת מעל אל-על היא עזיבתו האפשרית של הטייס הראשי, דורון קרני, שיודיע ביומיים הקרובים אם יעזוב (בהתאם להתפטרותם של מפקדי ציים ובעלי תפקידים נוספים באל-על - שלגביהן ניתנה התראה לפני כ-3 חודשים והם אמורים להיכנס לתוקף מחר).

לפי החוק, עזיבה של הטייס הראשי תקרקע את פעילות החברה לחלוטין, משום שחברת תעופה לא רשאית להפעיל טיסות אם התפקיד הזה לא מאויש. "זה אירוע שאני אומר לכל הצדדים שאסור שיקרה", אמר אדרי, "כאן מדובר ברעידת אדמה שנוגעת לא רק להנהלה ולטייסים, אלא ל-5,500 העובדים באל-על ולנוסעי החברה".

"מצד אחד יש לי אמפתיה גדולה לציבור הטייסים שמגיעים לגיל 65. תמכנו ונתמוך בהם. עם זאת, אנחנו קוראים לטייסים וגם להנהלה לגלות אחריות ולהגיע להסכמות בדחיפות", אמר אדרי.

לדבריו, הנושא שנמצא כרגע על הפרק הוא כמות הסימולטרים לטייס-מדריך. החברה דורשת לקיים 10 סימולטורים בחודש, והטייסים טוענים כי הכמות המרבית היא 8 סימולטורים. מחלוקת אחרת היא לגבי כמות הסימולטורים שממנה מתחילים לתגמל.

בכל מחזור מדובר בכ-40 טייסים שמגיעים לגיל האמור, כאשר ל-20 מתוכם יש פוטנציאל להיות מיועדים לתפקידי הדרכה. למי שמבקש לפרוש, מסביר אדרי, נוסחה תוכנית פרישה ש"מוסכמת לחלוטין בתנאים שכל הצדדים ידעו להגיע להסמכה לגביה".

המחלוקת כבר מזמן זלגה לפסים אישיים, והיא כוללת אמוציות רבות. "העובדה שהצדדים לא מסוגלים לנהל משא-ומתן לבד, והם זקוקים לנוכחותנו בחדר, מלמדת על מצב", אומר אדרי. "מצד אחד באים הטייסים ומנסים מבחינתם להביא את המקסימום לציבור שלהם, כי בסופו של דבר כולם יגיעו לגיל הפרישה. מצד שני באה החברה ואומרת שיש פה אירוע שהטייס כבר לא טייס, ולכן מבקשים לייצר שכר שונה - ופה המחלוקת העיקרית, מבחינת הטייסים. ואני תומך בכך - טייס נשאר טייס גם אם הוא בתפקיד הדרכה - הרי מי שעושה סימולוטרים הוא טייס.

"החברה טוענת כי מדריכים הם אנשי קרקע - זו טענה מעליבה ומרגיזה. האנשים האלה נתנו 30 ו-40 שנה מהחיים שלהם לחברה, ולכן אני מזהה שיש פה משקעים שמפריעים להגיע לפתרון. אני מצפה מכל אחד מהצדדים להניח את האגו בצד, להניח את כל מה שקשור לפררוגרטיבה הניהולית (מי הבעל בית) לחשוב על טובת החברה והעובדים לפני הכול".