לא ייאמן: מצלמה נסתרת במשרדי מכירות דירות בישראל

בשבועות האחרונים ביקר צוות "תוכנית חיסכון" עם מצלמה נסתרת במשרדי מכירות ברחבי הארץ וגילה כי החברות גובות מלקוחות עשרות אלפי שקלים רק על האופציה לעיין בחוזה ובמפרט הדירה - לפני שבכלל החליטו לקנות אותה

רכישת דירה מצלמה נסתרת/ צילום: מהוידאו
רכישת דירה מצלמה נסתרת/ צילום: מהוידאו

כאילו שמחירי הדירות לא מספיק גבוהים - חברות הנדל"ן מצאו עוד דרך לעשות קופה על חשבון הציבור - בשבועות האחרונים ביקר צוות "תוכנית חיסכון" בערוץ 2 עם מצלמה נסתרת במשרדי מכירות ברחבי הארץ וגילה שהחברות גובות אלפי שקלים - לפעמים אפילו עשרות אלפי שקלים - רק על האופציה לעיין בחוזה ובמפרט הדירה שבה אתם מתעניינים - עוד לפני שבכלל שהחלטתם לקנות אותה.

במקרים רבים אגב, הסכומים המשולמים אינם מוחזרים ללקוחות, במקרים בהם הם החליטו לוותר על הרכישה אחרי העיון בחוזה. המתעניינים נדרשים, עוד בפגישה הראשונה עם משרד המכירות, לשלם סכומים שיכולים להגיע גם ל-20 ו-30 אלף שקל.

"ברגע שאת נותנת לי את ה-20 אלף שקל, רק אז זה עובר אלייך - אנחנו לא מוציאים חומר מהמשרדים", הסבירה סוכנת מכירות במשרדי פרשקובסקי, לתחקירנית "תוכנית חיסכון" שהתייצבה במשרדה עם מצלמה נסתרת. ומה יעלה בגורל התשלום? "תקבלי את המסמכים רק אחרי שתגישי בקשת רכישה. ברור שלפני החוזה... בקשת הרכישה כרוכה בתשלום של 20 אלף שקל. אם יש מחלוקת משפטית הכסף מוחזר. אם את מתחרטת - לא".

כלומר, עד שלא תשלמו לא תוכלו להתייעץ עם אנשי מקצוע רציניים ומתאימים על המפרט של הדירה ולהחליט אם הרכישה - אולי הכי יקרה שתבצעו במהלך החיים - אכן מתאימה לכם. סיפורו של איציק טיבי, שרצה לרכוש דרישה למשפחתו מחברת "אאורה ישראל", מהווה דוגמה לנוהל שהפך להיות נפוץ בחברות הנדל"ן: רק לאחר שקיבל החוזה איציק גילה שהעסקה לא מתאימה לו.

"הבנתי שיש שם לא מעט פרטים וסעיפים שהם לא נאמרו לי בפגישה עם נציג המכירות, למשל הנושא של מכירת הנכס טרום קבלתו", אמר. "גם נכתב שם שחברת ניהול תהיה רק מטעם החברה ועוד סעיפים שעורך הדין הסביר לי שהם מהותיים". איציק החליט לבטל את העסקה אבל בחברה לא מעוניינים להחזיר לו את 30 אלף השקלים ששילם: "הרגשתי לקוח שבוי".

ואכן, במשרדי "אאורה ישראל" אמר לנו סוכן המכירות, כשנשאל האם התשלום לפני חוזה הוא חוקי, הוא השיב: "לא היו לנו בעיות עד עכשיו, זו התנהלות החברה". גם בחברת "האחים דוניץ" הסבירו את ההיגיון מאחורי המהלך: "מפרט טכני זה דבר מאוד מאוד רגיש" - והציעו להחזיר רק חלק מהכסף.

תגובות

מאאורה ישראל נמסר בתגובה: "סכום דמי ההרשמה לוקח בחשבון את המשאבים שמשקיעה החברה ומהווה אינדיקציה לרצינותם של שני הצדדים. במקרה הנידון הודגש ללקוח כי דמי ההרשמה אינם מוחזרים במקרה שלא יחתום הלקוח על חוזה מכר מחייב. יחד עם זאת הסכימה החברה, לפנים משורת הדין, להשיב ללקוח את דמי ההרשמה".

מ"האחים דוניץ" נמסר בתגובה: "לאחר ביצוע ההרשמה חברת דוניץ מפקידה בפועל דמי רישום של 3,000 שקל בלבד. במידה והחוזה נחתם הסכום מוחזר לרוכש, במקרים בהם הדייר מחליט שלא לרכוש את הדירה גם דמי הרישום בסך 3,000 שקל מוחזרים לו, למעט במקרים בהם המשא ומתן היה כרוך בהוצאת כספיות משמעותיות של החברה".

מחברת "פרשקובסקי" נמסר בתגובה: "החברה מחתימה את הדייר על הצעת רכישה שלפיה נוסח החוזה יהיה בתנאים מקובלים על שני הצדדים. אם ההסכם לא ייצא אל הפועל כתוצאה מתנאים משפטיים, מבוטלת ההצעה וכספי המציע מוחזרים אליו במלואם".