השר יריב לוין נגד בג"ץ: "הגיע הזמן לשינוי במערכת המשפט"

שר התיירות בכנס ירושלים: "איך זה שחוקי השמאל חוקתיים ושלי לא? לא יעלה על הדעת שמישהו יחליט מה סביר ומה חוקתי ויחליף את החלטות הכנסת, שהיא הריבון" ■ קורא לבטל את הוועדה לבחירת שופטים

יריב לוין / צילום: גיא יחיאלי
יריב לוין / צילום: גיא יחיאלי

שר התיירות יריב לוין נאם ביומו השני של כנס ירושלים ה-14 של קבוצת התקשורת "בשבע" ותקף בנאומו את שופטי בג"ץ: "לא יעלה על הדעת שמישהו יחליט מה סביר ומה חוקתי ויחליף את החלטות הכנסת, שהיא הריבון", אמר לוין. 

לדברי שר התיירות, "אנחנו הולכים לבחירות, אבל מישהו אחר מחליט. למישהו הזה קוראים בדרך-כלל הרשות השופטת. אני לא יודע באיזו אבקת כביסה אתם משתמשים, אבל אני רוצה להמליץ לכם על אבקת אהרון, עם מכבסת המילים הזו המילים יוצאות עם ברק מיוחד..."

לדבריו, "אתה רוצה לחוקק חוק, ואומרים לך שהחוק 'לא חוקתי'. מישהו ראה פה חוקה פעם? איך זה שחוקי השמאל חוקתיים ושלי לא? גם אני רוצה לחוקק חוקים חוקתיים. אתה רץ לבחירות, מתאמץ ונבחר - ובסוף באים אנשים מיוחדים בעלי חוש מידה ויכולת להחליט על כל דבר אם הוא מידתי וחוקתי וסביר, והם אלה שמחליטים וקובעים".

"רבותיי, המידתיות והסבירות הם סובייקטיביים", הוסיף לוין. "כל אחד רואה את הדברים אחרת. לא יעלה על הדעת שמישהו יחליט מה סביר ומה חוקתי ויחליף את החלטות הכנסת, שהיא הריבון שמקבל את הכוח מהעם.

"יש מי שיאמר שבית המשפט מציל את מדינת ישראל משרים מושחתים ומכנסת שמשקפת את התוצאות 'הלא טובות' של הבחירות. זו לא דמוקרטיה. אבל הדרך להתמודד עם זה הוא לאמץ שורה של חוקים, והכי חשוב לשנות את שיטת הבחירה של השופטים. השיטה הקיימת, בה חבר מביא חבר, מביאה למצב הקיים". 

על הוועדה לבחירת שופטים אמר לוין: "אם לא נבטל את הוועדה הזו, בוקר אחד נתעורר להחלטות ומינוים מבלי שאיש לא נותן דין וחשבון איך ולמה. זו אינה גזירת גורל. הגיע הזמן שהציבור יקום ויגיד את זה בקול רם - הגיע הזמן לעשות שינוי במערכת המשפט". 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין מסרה בתגובה לדבריו של לוין: "הדבר היחיד הטוב שניתן לומר על נאומו של השר לוין, שהוא עקבי. עקבי ברצון לרמוס את בית המשפט העליון, עקבי ברצון לרמוס את הכנסת ועקבי בהפיכת ישראל לדמוקטטורה. לוין הופך רפורמה בחקיקה לכלי משחית כלפי בית המשפט העליון בשאיפתו להיות נהג של D9. הממשלה שלוין חבר בה היא הממנה שופטים תוך דריסת זכויות האופוזיציה והסרת האיזונים והבלמים".