סגן הרמטכ"ל לשעבר דן הראל ימונה ליו"ר נתיבי אילון

הראל הוא מועמדם של שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון לתפקיד, שכפוף לאישור הוועדה למינויים בחברות הממשלתיות ■ יכהן כיו"ר ללא שכר

דן הראל / צילום: איל יצהר
דן הראל / צילום: איל יצהר

האלוף במילואים דן הראל, שכיהן כמנכ"ל משרדי התחבורה והביטחון, הוא מועמדם של שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון לתפקיד יו"ר חברת נתיבי איילון. מינוי הראל כפוף לאישור הוועדה למינויים בחברות הממשלתיות, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור ודירקטוריון נתיבי אילון.

על פי הודעת משרד התחבורה, הראל יכהן כיו"ר ללא שכר. השר כץ, שמינה אותו בתחילת העשור לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה, ממנו פרש לאחר עשרה חודשים על רקע מתיחויות בין השניים, ציין כי יכולותיו וניסיונו יסייעו בראש ובראשונה לקידום תחבורה ציבורית בגוש דן. כץ רמז כי היוזמה למינוי הגיעה מהראל: "שמחתי להיענות לפנייתו של הראל ולנכונותו להמשיך ולתרום לעשייה הציבורית", אמר.

חברת נתיבי איילון עברה לבעלות מלאה של המדינה ביוני שנה שעברה, במסגרת עסקה בה עיריית תל אביב קיבלה מהמדינה את אחזקותיה בחברת אתרים, חברת אוצר מפעלי ים, שבבעלותה נמל תל אביב ובחברה לפיתוח יפו העתיקה. פרויקטי הדגל של נתיבי אילון לשנים הקרובות הם הקמת ארבעה נתיבים מהירים נוספים לתל אביב וכן פרויקט "מהיר לעיר", לרישות גוש דן ב-330 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית.

לפני שלושה חודשים הודיע מנכ"ל החברה אבי חודין על פרישתו מהתפקיד לאחר חמש שנים, ועדיין לא מונה לו מחליף. בתקופתו של חודין ספגה נתיבי אילון ביקורת חריפה ממבקר המדינה, יוסף שפירא. בדוח מאוקטובר 2015 נכתב כי החברה הציגה אומדנים מנופחים ב-20%-30% לעלות פרויקטים; התרשלה בפיקוח ובקרה על קבלנים, בהכנת חוזים, בשינוי הסכמים - כולל תוספות תשלום - באישור המנכ"ל בלבד, ובהתקשרויות שנעשו ללא הליך מקדים ראוי.

"לדעת משרד מבקר המדינה, המספר הרב של התקשרויות ההמשך שמאושרות על-ידי המנכ"ל, תקופות ההארכה הארוכות וההיקף הגבוה של התקשרויות ההמשך, מעידים על ניצול מופרז של הסמכות שניתנה למנכ"ל", נכתב בדוח. "התנהלות זו פוגעת בהזדמנות השווה להתמודד, העומדת בבסיס דיני המכרזים".