הצעת חוק: לאפשר לבטל עסקאות בטלפון, בדוא"ל ובאינטרנט

ח"כ יואל חסון, מיוזמי הצעת החוק שאושרה היום לקריאה ראשונה: "לא יכול להיות שהתנתקות מעסקה תהיה אירוע קשה, מתיש ונגרר"

יואל חסון / צילום: עדי אורני
יואל חסון / צילום: עדי אורני

כמה פעמים צרכנים שומעים מחברות את התירוץ שהודעתם על ביטול עסקה או הסכם התקשרות לא הגיעה, ועל כן הן המשיכו לחייב את הצרכנים בתשלומים מיותרים? יותר מדי כנראה.

גם אל הנושא הזה, שאמור היה להיפתר מבלי התערבות של המחוקק בעולם צרכני מתוקן, נדרש המחוקק הבוקר (ד'), כאשר ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתאפשר לבטל עסקה גם בהודעה בעל-פה מול נציגי החברה, בטלפון, בדואר אלקטרוני או באינטרנט.

הרציונל שהציג יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הוא זה: "כמו שנותנים לצרכנים מסלול VIP בכניסה - צריך לאפשר אותו מסלול ביציאה".

ח"כ יואל חסון, שהיה מיוזמי הצעת החוק, אמר כי "לא יכול להיות שהתנתקות מעסקה תהיה אירוע קשה, מתיש ונגרר".

כמו תמיד בחוקים צרכניים יש מי שחושב שמגיעה לו החרגה - כך למשל חברת החשמל. לכך השיב חסון כי מדובר במונופול, וממילא אין איש שמבקש להתנתק משירותי חשמל.

עוד אמר ח"כ חסון כי בשנים האחרונות יש מהפכה בכל היחס להגנת הצרכן, אולם בכל הקשור להתנתקות מעסקאות, הצרכנים עדיין נשארו מאחור, ומכאן נדרש תיקון לחוק.

חסון הוסיף כי הכוונה היא לא להכביד יתר על המידה על בעל העסק, ולקבוע כי הביטול ייעשה בהתאם לאמצעים שמעמידה החברה בעת ההתקשרות, לצד העובדה שכבר כיום לחברות יש אפשרות לנסות לשמר את הלקוח במשך 3 ימי עסקים, עד שהודעת הביטול נכנסת לתוקף.

למעשה, לפי החוק כיום, לאחר שליחת הודעת הביטול, על בעל העסק להפסיק את החוזה ואת החיובים תוך 3 ימים עסקים, ובמקרה שההודעה נשלחה בדואר רשום, ולא צוין בה מועד מאוחר יותר - הביטול ייכנס לתוקף לאחר 6 ימי עסקים מיום מסירת ההודעה למשלוח.

עוד הציע היו"ר כבל לשקול בשלב הבא לאפשר לבטל עסקאות גם באמצעות מסרונים, לרבות באמצעות וואטסאפ, בנוסף להצעת חוק שאולי תוגש בנפרד ותחייב את כל החברות להקליט את כל השיחות עם הצרכנים. בעהניין זה חסון אמר בבדיחות: "נבדוק איך ראש הממשלה הקליט את השיחות שלו ולפי זה נפעל".

לפי ההצעה שאושרה, ניתן יהיה לבטל עסקאות בשיחת טלפון או בהודעה בעל-פה במקום העסק, למעט מקרים בהם נקבע בחוק במפורש כי הביטול ייעשה בהודעה בכתב. עוד מוצע לאפשר ביטול עסקאות בהודעה בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקס (אם יש כזה לעסק) ובאינטרנט - במקרים שבהם ניתן לבצע עסקאות אחרות עם בית העסק באינטרנט.

עוד אושר כי בהודעת הביטול יפרט הצרכן את שמו ואת מספר הזהות שלו, ובהודעה בעל-פה יציין פרט זיהוי נוסף, כפי שהוסכם מראש בינו לבין החברה.

בנוסף לכך יחויבו בעלי העסקים להודיע לצרכן על דרכי הביטול בהבלטה ובאותיות ברורות וקריאות בעת חתימת העסקה או הספקת המוצר, לציין זאת בחשבונית או הודעת התשלום הנשלחת לצרכן ולפרסם זאת בדף הראשי של אתר האינטרנט של העסק.

הצעת החוק תנסה לתת תוקף של "חוק עם שיניים", כאשר היא קובעת קנס שיוטל על מפרי החוק, והוא יעמוד על 22 אלף שקל לתאגיד ועל 7,000 שקל לעסק יחיד. עוד נקבע כי אם בעל העסק המשיך לחייב את הצרכן למרות זאת, הוא יוכל לתבוע פיצוי לדוגמה של עד 10,000 שקל.

חוק זה הוא כמובן מבורך ופועל לטובת הצרכן, ובכל מקרה נמליץ לשמור תיעוד מבקשת הביטול בכל דרך שבה הוא נעשה, כך שבמקרה שתתעורר מחלוקת ביניכם לבין בית העסק - תוכלו לפחות להוכיח את צדקתכם.