מה חסר בדוח המקיף של מינהל התכנון על הותמ"ל?

בדוח ישנו פירוט רחב על היקף התוכניות המאושרות, שיעור יחידות הדיור בכל תוכנית ועוד ■ דבר אחד בולט בהיעדרו: פירוט אודות אחת מהמטרות הראשונות שלמטרתה הוקמה הותמ"ל מלכתחילה - היצע יחידות הדיור להשכרה

יריד דירות / צילום: תמר מצפי
יריד דירות / צילום: תמר מצפי

מינהל התכנון פרסם היום (ד') דוח מקיף על פעילות הותמ"ל. במסגרת הדוח הרחב שמסכם את פעילות הוועדה המיוחדת מאז הקמתה, עם דגש על שנת 2016, ישנו פירוט רחב על היקף התוכניות המאושרות, שיעור יחידות הדיור בכל תוכנית ועוד. ובאמת, הדוח מציג תמונה של עבודה מאומצת עם הספק לא מבוטל שהוסיף היצע משמעותי של יחידות דיור למלאי התכנוני. אבל, לצד נתונים ותרשימים מפורטים שסיפק מינהל התכנון באוצר, דבר אחד בולט בהיעדרו, והוא פירוט אודות אחת מהמטרות הראשונות שלמטרתה הוקמה הותמ"ל מלכתחילה - היצע יחידות הדיור להשכרה.

למעשה, בתוך הדוח המפורט שכולל 22 עמודים, המילה "השכרה" מופיעה רק פעם אחת בלבד, כמו גם המילה "שכירות" שמופיעה גם היא רק פעם אחת בלבד. העיסוק היחידי בדוח כולו בנושא מסתכם בשורה כללית אחת: "מהנתונים המסכמים את היקפי יחידות הדיור המיועדות להשכרה במתחמים מועדפים לדיור בשנתיים האחרונות, עולה כי 24% מיחידות הדיור ביישובי המגזר הכללי, מיועדות למגורים בשכירות לטווח ארוך (כ-44 אלף יחידות דיור)".

נזכיר כי הוועדה לתכנון מתחמים מועדים לדיור (ותמ"ל) הוקמה במקור כחלק מתוכנית הדגל של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד שעסקה בקידום בניית מאות אלפי דירות להשכרה בעשור. אמנם התוכנית כבר מזמן אינה רלוונטית, וגם שר האוצר כבר השתנה, אבל הותמ"ל עדיין קיימת, והיא למעשה הוועדה היחידה שהתוכניות שמגיעות לפתחה חייבות לכלול שיעור מסוים של יחידות דיור להשכרה.

החוק המקורי קבע כי 30% מיחידות הדיור בכל מתחם ייועדו לשכירות ארוכת טווח, אולם מאוחר יותר נקבעו סייגים בתיקון לחוק שאפשרו גם להפחית את השיעור. עדיין, לא מעט מתחמים נכנסים לותמ"ל אחרי שהממשלה החליטה על הכרזתם עם קביעה של יחס כזה או אחר של יחידות דיור להשכרה.

כדי להיות הוגנים, נאמר שוב שבמסגרת הדוח נכתבה אמנם שורה אחת המעניקה תמונת מצב כללית של יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך, אולם במציאות בה הענף משווע לנתונים, והממשלה עצמה מציבה יעדים לשיווק ובנייה להשכרה, היה ניתן לצפות למעט יותר. כמה יחידות דיור להשכרה כוללת כל תוכנית, כמה יחידות דיור להשכרה נכללות בתוכניות שאושרו בכל מחוז, כמה יחידות דיור להשכרה יהיו במגזר הערבי, וכמה מהן בשכר דירה מפוקח וכמה יהיו מיועדות לשכירות בשוק החופשי. הדברים האלה נותרים בגדר מעלמים בדוח. וחבל.

נציין כי גורמים שהיו בקיאים בפעילות הוועדה והכנת הדוח מסבירים כי הדוח מתייחס לשלב העבודה התכנונית, בעוד נושא ההשכרה נמצא באחריות הממשלה וקבינט הדיור בשלב ההכרזה על המתחם מחד, ונושא פירוט המגרשים שיהיו מיועדים להשכרה ייעשה רק בשלב השיווק, שני שלבים שאינם נמצאים במגרש של מינהל התכנון. הסברים אלה נכונים, אולם עדיין אין בהם כדי להסביר את היעדר הנתונים המקיפים יותר במסגרת הדוח על תחום השכירות. הרי התוכניות כוללות שיעור קבוע של דירות להשכרה, וגם אם לא נקבע היכן בדיוק ימוקמו, מן הראוי שהצגת הפעילות של הועדה תכלול גם את פירוט היצע הדירות להשכרה המתוכנן.

מהותמ"ל נמסר בתגובה כי: "הדוח מתייחס לעבודת הועדה. נושא השכירות מקבל ביטוי בהחלטות הממשלה כאשר היא מכריזה על מתחמים. כפי שמצוין גם בדוח, 24% מסך יחידות הדיור עליהן הכריזה הממשלה מיועד לשכירות. צוות הותמ"ל נמצא בקשר שוטף עם חברת דירה להשכיר שהיא האחראית מטעם הממשלה לשיווק הדירות להשכרה".

15 תוכניות שאושרו למתן תוקף ב-2016

כאמור, הדוח המקיף לסיכום פעילות הותמ"ל מעיד על הספק מרשים לוועדה במהלך 2016. הוועדה, בראשותו של סגן הממונה על התקציבים באוצר ערן ניצן, אישרה במהלך 2016 למתן תוקף 15 תוכניות עם היצע כולל של 38.8 אלף יחידות דיור. תוכניות אלה כללו גם אישור של כ-394 אלף מ"ר שטחי מסחר, למעלה מ-800 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ו-2.9 מיליון מ"ר עבור מבני ציבור.

השוואה בין נתוני הוועדה לשנת 2016 לבין שנת 2015 מעידה כי ישנה עלייה בפעילות הוועדה שבאה לידי ביטוי בגידול מספר התוכניות שקבלו תוקף. בשנת 2016 אושרו 15 תוכניות לעומת 4 תוכניות ב-2015, וחל גידול של 150% באישור מספר יחידות הדיור הכלולות בתוכניות אלה, שמספרן עומד על כ-38.2 אלף יח"ד ב-2016 לעומת 25.3 אלף יח"ד ב-2015. עוד עולה מהדוח כי במהלך שנת 2016 הותמ"ל טיפלה בכ-182.7 אלף יח"ד בשלבים סטטוטוריים שונים.

עוד על פי נתוני מינהל התכנון, מספר המתחמים הגדול ביותר שהוכרזו על ידי הממשלה כמתאימים לותמ"ל, 21 מתחמים, ממוקם במחוז הצפון, מתחמים הכוללים כ-51.5 אלף יח"ד. מאידך, התוכניות עם ההיקף הגדול ביותר של יחידות דיור המקודמות בותמ"ל ממוקמות במחוז הדרום, תוכניות לכ-72.2 אלף יחידות דיור. במסגרת תוכנית במחוזות המרכז ותל-אביב מקודמות בותמ"ל תוכניות לכ-72.7 אלף יחידות דיור.

במקביל, מקודמות בוועדה תוכניות ל-50 אלף יח"ד ביישובי מיעוטים כאשר בשנת 2016 אישרה הותמ"ל 1,994 יח"ד ביישובים טורעאן צפון, בסמת טבעון וביר אל מכסור; הוחלט לאשר 728 יח"ד במזרעה; הופקדו 4,070 יח"ד בטייבה ובטמרה מזרח והוחלט להפקיד 5,670 יח"ד בעילוט ובטמרה דרום.