מס דירה שלישית כבר מגולגל באכזריות על השוכרים

לנורית העלו את שכר הדירה ב-700 שקל, לדודי העלו ב-30% ■ בעלי הדירות כבר התחילו להעלות את שכר הדירה, הדיירים חסרי אונים ■ הטבות גדולות למחזיקי 3 דירות

בעל דירה מעלה את שכר הדירה / צילום מסך
בעל דירה מעלה את שכר הדירה / צילום מסך

המס על הדירה השלישית עדיין נמצא בדיונים בבג"ץ, אך זה לא מונע מבעלי הדירות להשתמש בו כתירוץ להעלאות מיידיות של שכר הדירהכבר מעכשיו.

בסוף השבוע האחרון פרסמה נורית גרינברג מתל-אביב מכתב שקיבלה מבעל הדירה שלה, בו הוא מודיע לה כי בקרוב יעלה את שכר הדירה בגלל "הקנס" שעליו לשלם.

במכתב היה כתוב: "חוזה השכירות בינינו עומד להסתיים ב-15.3.2017. לאור העובדה כי כבר החל בחודש ינואר השנה אני אמור לשלם 'קנס' של 1,500 שקל בגין הדירה, אני נאלץ להעלות את שכר הדירה לסך של 6,000 שקל לחודש, וזאת החל מיום 15.3.17. אני מקווה שתקבלו צעד זה בהבנה".

בפוסט שפרסמה גרינברג כתבה: "התקשרתי לבעל הדירה, שברשותו כ-40 דירות. הוא לא ידע מי אני, אני לא שמורה לו בטלפון אחרי שנתיים, ובדירה הוא לא היה לפחות בחמש השנים האחרונות. בפשטות אמר שרק הגיוני ש'הקנס' שהוא צריך לשלם יעבור אלינו. אמרתי שזה לא הגיוני, שזה המס שלו, שלו יש 40 דירות, ושאנחנו שמות את רוב המשכורת שלנו על שכר הדירה הנוכחי. הוא הוסיף שהוא לא לשכת סעד ושבטח ההורים שלי עוזרים לי (אה... לא! וגם אם כן, שהם ישלמו את הקנס שלו?!) השיחה הסתיימה בכך שסיננתי אליו, ולעולם, 'למה שיהיה לך אכפת באמת' - וניתקנו".

בשיחה עם "גלובס" היא מוסיפה: "מדינה מתוקנת דואגת לאזרחים שלה, למחייתם ולקידומם. השלטון תפקידו לדאוג לחלשים, במקרה הזה לציבור השוכריםשהוא רוב הציבור. הפתרון הוא לא לקום ולעזוב כל מקום שלא נוכל להרשות לעצמנו כי המחירים רק עולים ועולים, אלא לדרוש שיהיה זמין גם לנו ולא רק לבעלי המשכורות השמנות.

"להציג את העניין כבעיית פינוק אישי של השוכרים בתל-אביב, זה להתעלם מההיקף הארצי של המגמה וליפול להאשמות. אל לנו לחפש אשמים אלא אחראים, והאחריות היא ברמת הממשלה - דיור זה לא מותרות. אני מאמינה בערבות הדדית בין בני אדם ולכן הצעד של בעל הדירה שלי היה לא נכון בעיניי, אך המקרה הפרטי הזה אינו רלוונטי".

 

גם דודי, בן 49, מרחוב אברבנאל בשכונת פלורנטין בתל-אביב, קיבל מבעל הדירה שלו הודעה דומה, ובמקרה שלו זה קרה ארבעה חודשים לפני שהמס נכנס לתוקף. "לבעל הדירה שלי יש בניין שלם שיש בו 10 דירות", הוא מספר בשיחה עם "גלובס". "החוזה שלי נגמר בספטמבר וכבר באוגוסט, כשהתחילו לדבר על החוק, הוא עדכן אותי ואת יתר דיירי הבניין שהוא מעלה את שכר הדירה בגין החוק. לי אישית הוא העלה את שכר הדירה ב-30%. 

"זאת השנה השלישית שלי בדירה ובשנתיים הראשונות הוא לא העלה את שכר הדירה, ועכשיו, חודש לפני, הוא נתן לי התראה קצרה ששכר הדירה הולך לעלות, כך שלא הייתה לי ברירה או מספיק זמן למצוא דירה אחרת, והוא ידע שהוא דחק אותי לפינה. בינתיים באמת נשארתי בדירה מחוסר ברירה, אך זאת השנה האחרונה שאני מתכוון להישאר שם".

שי-לי, בת 31 משכונת נגה ביפו, מספרת כי גם במקרה שלה, עוד כשנכנסה לדירה בתחילת השנה, בעל הדירה העלה את שכר הדירה: "נכנסנו לדירה של כ-70 מ"ר, כשבוע אחרי שנכנס החוק לתוקף. היינו אמורים להשכיר אותה ב-5,000 שקל לחודש, ובגלל המס בעל הדירה העלה את שכר הדירה ל-5,500 שקל. באופן מפתיע הוא אפילו אמר שאם החוק יבוטל, יתכן שיוריד את שכר הדירה בחזרה".

"יש לו גם עוד דירות קטנות יותר בבניין בגודל של כ-40-50 מ"ר, ומעכשיו בגלל המס זה כבר לא שווה לו להחזיק אותן, ולכן הוא מתכוון לאחד בין שתי דירות קטנות ולהפוך אותן לדירות גדולות יותר. גם איחודים מהסוג הזה יפגעו בסופו של דבר בשוכרים, משום שזוג צעיר או רווקים שיכולים להרשות לעצמם דירה קטנה של 50 מ"ר, לא בהכרח יוכלו להרשות לעצמם דירות גדולות יותר של 80-100 מ"ר, וגם המחירים של הדירות הקטנות יעלו, כי יהיה פחות היצע. כך או כך, הפגיעה היא בסופו של דבר בשוכרים, ולא רק בתל-אביב".

ואכן הגזירה הזאת נופלת לא רק על שוכרי הדירות בתל-אביב, אלא גם בפריפריה. אלעד טוויטו, בעל מספר דירות בפריפריה, אמר בראיון ל"תוכנית חיסכון" בערוץ 2 כי הוא מתכוון להעלות לשוכרים את שכר הדירה בעקבות המס, כאשר פחות או יותר חצי מהמס ייפול על השוכרים, ואילו הוא ישלם את החצי השני.

עוד הוא הסביר: "המס הזה לא נכנס לכיסי אלא לכספי המדינה, מי שמקבל את הכסף הזה הוא שר האוצר ולא אני", ולדבריו: "שוכרי הדירות שלי מבינים אותי לחלוטין".

איתי נטר, דובר הוועד לשוכרי דירות בישראל: "צובעים את הדירה? מעלים שכר דירה? העירייה שדרגה את הרחוב? מעלים שכר דירה. המדינה מודיעה על התערבות בשוק? מעלים שכר דירה. הכול מגולגל על השוכר. שוכרים קיבלו הודעות על העלאה כבר לפני 4 חודשים. לפני שיוצא שקל מכיסו של בעל בית, יוצאים שני שקלים מכיסו של השוכר".