פנגו והנתיב המהיר: תשלום באפליקציה לנסיעה בכביש האגרה

הרישום לשירות באפליקציית פנגו לא כרוך בתשלום, והתעריפים יהיו זהים לאלה שמנהיג הנתיב המהיר, ללא כל עמלת הפעלה או שימוש

חניון הנתיב המהיר / צילום: איל יצהר
חניון הנתיב המהיר / צילום: איל יצהר

שיתוף-פעולה חדש בין אפליקציית החניה הסלולרית פנגו לבין הנתיב המהיר בתל-אביב יאפשר תשלום בכביש האגרה באמצעות האפליקציה הסלולרית - לראשונה בישראל. 

הרישום לשירות באפליקציית פנגו לא כרוך בתשלום ואילו התעריפים באפליקציה יהיו זהים לחלוטין לאלה שמנהיג הנתיב המהיר, ללא כל עמלת הפעלה או שימוש. תעריף הנסיעה המינימלי בנתיב המהיר הוא 7 שקלים, והאגרה המקסימלית היא 104 שקל ל-13 ק"מ נסיעה. הרשות הממונה היא חברת כביש חוצה ישראל (חברה ממשלתית) שמפקחת גם על כביש 6 ומנהרות הכרמל. 

מפנגו נמסר כי היא צופה עשרות אלפי נרשמים לשירות ברבעון הראשון של 2017. בכוונת שתי החברות לפעול יחד כדי להרחיב את השימוש בטכנולוגיית התשלום באפליקציה גם לכבישי אגרה נוספים. 

השירות החדש יאפשר למנויי פנגו המשתמשים בו לחסוך את העלויות הנובעות מהיעדר רישום מראש למערכת כביש האגרה, בשל החלטות נסיעה ספונטניות. בנוסף, כלי רכב המסיעים 3-4 נוסעים (הנחשבים רכב רב-תפוסה) ימשיכו ליהנות מפטור על תשלום נסיעה בנתיב המהיר. לצורך קבלת הפטור מתשלום יש לעבור בעמדת הבידוק בחניון שפירים.

בנתיב המהיר עוברים מדי חודש כ-150,000 רכבים, ועוד אלפי אנשים מחנים את רכבם במתחם שפירים ונוסעים ללא תשלום בשירות 'חנה וסע' המופעל במקום. 

נסיעה בנתיב המהיר מצריכה רישום מראש כמנוי, ללא עלות, באתר החברה. עלות הנסיעה בנתיב המהיר נקבעת בהתאם לעומס על הנתיב בכל זמן נתון, כשעלות הנסיעה תופיע על גבי שילוט אלקטרוני שיוצב לפני הכניסות לנתיב במטרה ליידע את ציבור הנהגים בזמן אמת. המחיר זהה לכל מי שעושה שימוש בנתיב באותו זמן, גם למנוי וגם למשתמש מזדמן.

חוק הנתיב המהיר קובע שעל המשתמשים להיות מנויים או לשלם בחניון במהלך הנסיעה, מי שלא עושה כך נחשב כמי ש"מפר" את הוראות החוק והוא מחוייב בעלויות נוספות (מעבר לאגרת הנסיעה שכאמור היא זהה לכל מי שנסע באותו זמן). העלות הנוספת היא עבור החזר הוצאות של הנתיב המהיר לטיפול בהפקת חשבון, משלוח (דואר רשום) וגבייה.

ישראל היא המדינה השנייה בעולם לאמץ את אמצעי התשלום הטכנולוגי בכבישי אגרה אחרי פלורידה, ארה"ב, שם פועלת האפליקציה Paytollo שהחלה בפיילוט במחצית השנייה של 2016.

אבי בן ארי, סמנכ"ל הנתיב המהיר, מסר: "החבירה לאפליקציית פנגו מטרתה להעניק ללקוחותינו אפשרות תשלום מהיר, נוח וקל בכדי למקסם חווית הנסיעה והבחירה בנתיב המהיר".

רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, מסר: "שיתוף-הפעולה עם הנתיב המהיר מביא עימו בשורה גדולה לנהג הישראלי. החזון של פנגו לתת מענה דיגיטלי מלא לנהג הולך ומתממש מיום ליום ונמשיך להרחיב את סל השימוש והשירותים שאנו מציעים לנהגים גם בעתיד".