צפו: מי ינהל את גוף הנדל"ן החדש והחשוב בישראל היום?

הרשות להתחדשות עירונית כבר אושרה בכנסת, וכעת מחפשים אדם שיעמוד בראשה, שתפקידו יהיה לקדם את התחום שהוגדר כמטרה אסטרטגית עליונה, ולדאוג להסרת החסמים הרבים, קידום התכנון וגם ליווי פרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38

הרשות להתחדשות עירונית כבר אושרה בכנסת ועכשיו מחפשים מי יעמוד בראשה. מדובר ברשות חדשה, שכל תפקידה יהיה לקדם את התחום ולדאוג להסרת חסמים, קידום תכנון וגם ליווי פרויקטים של פינוי-בינוי וגם תמ"א 38 בשלל דרכים.

כבר מזמן הגיעו למסקנה שכדי לא להפשיר את כל השטחים הירוקים במרכז הארץ, הדרך הנכונה יותר להגדיל את היצע הדירות היא באמצעות פרויקטים של פינוי-בינוי או תמ"א 38. לקידום הפרויקטים האלה גם שני יתרונות משמעותיים בכך שאין צורך להקים תשתיות לשכונה מאפס כמו שעושים בשכונות החדשות ולצד יצירת היצע, מטפלים במרקם העירוני הקיים ומחליפים שכונות ישנות ומוזנחות בבניינים חדשים. בכל העולם המגמה היא לחזור לעירוניות, ולכן התחדשות עירונית היא פתרון מועדף.

אבל לפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38 בעיות בירוקרטיות ושלל סעיפים ופרשנויות שונות שקשה לצאת מהן. אם מדובר בזכויות הקניין, בפרשנות של סעיפי מיסוי, פעילות מול רשויות שלא תמיד ששות לקדם וגם עבודה לא פשוטה מול בעלי דירות, יזמים, עורכי דין ועוד. וזה עוד לפני שדיברנו על הצורך לדאוג לתשתיות הקיימות בערים כדי שההתחדשות העירונית לא תוביל לקריסה של אלה הקיימות.

אז כדי לעשות קצת סדר בתחום הזה, אישרו את ההקמה של הרשות להתחדשות עירונית. בדיון שנערך לאחרונה בוועדת הכלכלה של הכנסת נשאלה שאלה נכונה - למה הרשות עוד לא קמה.

אחת הבעיות מסתבר, שלא מצליחים למצוא ראש לרשות. נזכיר שברגע האחרון של אישור החוק להקמת הרשות הוחלט שבשנה וחצי הראשונה לפעילותה מי שיעמוד בראשה יהיה מינוי של שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. ללא מכרז וללא וועדת מינויים, מינוי אישי. בחודשים האחרונים נזרקו מספר שמות לאוויר, אך בסופו של דבר אין התקדמות בנושא גם היום. לא ברור מה מחפש שר הבינוי והשיכון אצל המועמד או המועמדת המיועדים, אבל דבר אחד חשוב לדעתי לקחת בחשבון.

לצד כישורי ניהול שצריכים להיות חלק בלתי נפק מהתמונה של מי שאמור או אמורה לנהל גוף גדול וחשוב, מי שיעמוד באש הרשות להתחדשות עירונית חייב או חייבת להבין בתחום. לא מספיק מישהו שמבין או מכיר נדל"ן, צריך מישהו שבקיא בעולם המסובך הזה של תמ"א 38 ופינוי-בינוי. צריך מישהו שמכיר ויודע מה משמעות כל התיקונים ומשהו שיידע מה צרכי השוק, הרשות וגם בעלי הדירות.

ויש לא מעט כאלה בעולם הנדל"ן. הנה כמה דוגמאות לבעלי תפקידים המשיקים לתחום, שאולי כדאי לקחת אותם בחשבון. גילוי נאות, אף אחד מהם לא מריץ את עצמו לתפקד ולא דיברתי איתם לפני, הדברים מובאים על דעתי בלבד כדי להבהיר את הטיעון.

עינת גנון - מי ששנים כבר מכהנת בתפקיד בכיר באגף להתחדשות עירונית במשרד הבינוי היא מועמדת כמעט אוטומטית לתפקיד לדעתי. לא רבים מחזיקים בידע שהיא צברה במהלך השנים והיא כבר חצי רגל בתוך הרשות יחד עם האגף שלה.

בינת שוורץ - אמנם שוורץ כבר לא בעולם התכנון לאחר שכיהנה בשנים האחרונות כראש מינהל התכנון, ואולי היא בכלל לא מעוניינת לחזור לשירות הציבורי. אבל היא עוד גורם ראוי לתפקיד.

אביגדור יצחקי - אמנם הוא עסוק בתור יושב ראש מטה הדיור אבל אם יש מישהו שיכול לקדם תהליכים ומבין את יחסי הכוחות בתחום, אם עיסוקו יוגבל להתחדשות עירונית דברים יוכלו בטוח לזוז הרבה יותר מהר.

והרשימה עוד ממשיכה. מה עם ראש אגף יזמות בהתאחדות בוני הארץ למשל? אמיר הלר? עם רקע במשרד הבינוי והשיכון והבנה בתחום? או למשל יו"ר ועדות ערר מחוזיות לשעבר, שחלק ניכר מעבודתם התמקד באותם הפרויקטים של התחדשות עירונית? עו"ד מיכה גדרון למשל הוא שם אחד אבל יש עוד.

ואלה רק דוגמאות בודדות למי שיכול ואולי גם עשוי להיות מעוניין בתפקיד. אבל השורה התחתונה היא שצריך מישהו שמבין, מישהו שהתחום לא זר לו ומישהו שהתחדשות עירונית בשבילו היא יותר מכותרת גג לנושא שהוא צריך ללמוד מההתחלה.

רק בשבוע שעבר דיברנו כאן התוכנית האסטרטגית החדשה של מדינת ישראל לתחום הדיור. תוכנית ארוכת טווח עד שנת 2040. פרק משמעותי בתוכנית מדבר על החלק המשמעותי של התחדשות עירונית בהתחלות הבנייה בשנים הבאות. כדי שזה באמת יקרה, הרשות צריכה להתחיל לפעול מחר, ושמישהו, או מישהי מקצועית יובילו אותה קדימה.