חיפה עלולה לאבד את התמיכה הממשלתית לצי משאיות אשפה נקי

התחייבות ממשלתית ל-11 מיליון שקל תפקע בסוף השנה, וספק אם המעבר יושלם עד אז

חיפה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חיפה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האם עיריית חיפה תאבד תמיכה ממשלתית להפיכת צי משאיות האשפה שלה לנקי יותר? התחייבות של הממשלה להקצבת 11 מיליון שקל, לשם רכישת 22 משאיות מונעות בגז טבעי דחוס, אינה ממומשת, למרות שניתנה לפני שנה וחצי. ההתחייבות פוקעת בסוף 2017, ואם לא תוארך, עלולה העירייה לאבד את ההזדמנות להיות הראשונה שמבצעת את המהלך.

ההתחייבות ניתנה במסגרת תוכנית הפעולה הלאומית למפרץ חיפה שהוביל המשרד להגנת הסביבה, יחד עם משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עיריית חיפה ואיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה. התוכנית, בהשקעה של 330 מיליון שקל לחמש שנים, אמורה להוביל להפחתת 80% מפליטות המזהמים מתעשייה ו-50% מזיהום האוויר מכלל הפליטות לאוויר במפרץ.

לא די במשאיות, צריך תחנת תדלוק

התוכנית, שאושרה בממשלה בספטמבר 2015, כוללת בין השאר פרויקט להפיכת צי משאיות האשפה של העירייה לנקי. במסגרת זאת סוכם על הוצאה משימוש של 22 משאיות ישנות ומזהמות מתוך צי של כ-60 משאיות, והחלפתן במשאיות מונעות בגז טבעי. כמו כן סוכם על התקנת מסנני חלקיקים ב-12 משאיות נוספות, באופן שמונע פליטת 97% מהחלקיקים אך לא גזי חממה.

לדברי אמיר זלצברג, ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה: "לא מספיק להביא משאיות - הצד המשלים הוא הבאת הגז ובניית תחנת התדלוק. זה יותר מאתגר, כי החניון של משאיות העירייה נמצא בחוף שמן, וחברת החלוקה מחויבת להביא לשם צינור גז רק בתחילת 2018".

זלצברג מסביר שהקמת התחנה עצמה גם היא מורכבת, וכוללת התקנת ציוד כמו מדחס לגז הטבעי, מייבש, עמדות חלוקה ועוד. הוא מזכיר כי הנחת תשתית הגז מפגרת בכל הארץ בגלל מחיר הגז הגבוה הגורם ללקוחות להסס וכן בגלל הסטטוטוריקה המורכבת, "שמחייבת לתאם ולעבוד מול כל גורם שהתשתית עוברת בשטח שלו: רשויות, חברת חשמל, מנהלת הקישון".

לדברי זלצברג, עוד לא הוחלט לשנות את תנאי התמיכה, כך שהמימון יובטח גם בשנה הבאה. "אנחנו לוחצים ומעוניינים שהעירייה תתקדם כמה שיותר מהר. היא זאת שאחראית על הפרויקט ומכירה אותו, ומשום שעיריית חיפה עוסקת בזיהום במפרץ ובאוויר נקי, חשובה מאוד הדוגמה האישית שהיא נותנת".

זלצברג מציין שהעברת משאיות לגז טבעי הוא מהלך מתבקש, משום שהן נעות באזור מוגדר שניתן להבטיח בתחומו נגישות לתדלוק. בשל מאפיין זה, גם טווח הנסיעה הקצר יותר של רכבים מונעי גז טבעי אינו מהווה מגבלה.

עיריית חיפה מסרה בתגובה כי "המשאיות יירכשו על ידי העירייה במימון משותף עם המשרד להגנת הסביבה עד סוף שנת 2017. הן תגענה לחיפה עם השלמת קו הגז והפעלת תחנת התדלוק הצפויה עד סוף הרבעון הראשון של שנת 2018".

מהעירייה נמסר עוד כי המכרז נסגר לפני חודשיים, ובסיומו מנהל התפעול בעירייה ניהל באישור מועצת העיר מו"מ עם שלושה ספקים על תנאי אספקה, מפרט טכני, מחיר ופרטים נוספים. "קו הגז יועבר מנקודה סמוכה למפעל 'דשנים' - שבה עובר קו הגז - בשני מקטעים".

בנוגע להקמת התחנה נמסר: "התכנון העקרוני של תחנת התדלוק הושלם, ובימים אלה מבוצע תכנון מפורט לקראת מכרז הצפוי להתפרסם בתוך כשלושה חודשים להקמתה".

חברת מרימון גז טבעי צפון, המניחה את צנרת הגז הטבעי באזור חיפה, מסרה כי הזמנת החיבור לתחנת התדלוק התבצעה לפני חודשיים בלבד, בעוד שהזמן לחיבור לקוחות חדשים הוא 24 חודשים. עם זאת, היא מעריכה שהנחת הצינור עד המתחם שבו מתוכננת תחנת התדלוק תארך 10 חודשים מרגע שיתקבל אישור להתחיל בעבודות.

"התוואי המוליך לכיוון תחנת התדלוק של איגוד ערים חיפה, המיועדת לתדלוק משאיות האשפה, מחולק לשני מקטעים", נמסר מהחברה. "המקטע הראשון, שנמצא בשטח מועצה אזורית זבולון, קיבל את כלל האישורים וההיתרים ומיועד לביצוע מיד עם תום הגשמים. המקטע השני נמצא בתחומי העיר חיפה, אשר מעכבת את מתן האישורים (זאת למרות שהעירייה היא הלקוח של תחנת התדלוק). עם קבלת האישורים של עיריית חיפה, מרימון תתארגן להנחת הצינורות לחיבור תחנת התדלוק ולקוחות נוספים שממתינים לגז הטבעי.

"במהלך השנים האחרונות השלימה החברה הנחת צנרת לגז טבעי בהיקף של כ-30 קילומטרים מתוך כ-230 ק"מ, ונמצאת לפני הקמה של מקטעים נוספים. נציין כי משרדי הממשלה השונים, וביניהם המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ורשות הגז הטבעי, עושים רבות על מנת לקדם את חיבורם של המפעלים".