עו"ד בנקל: למנוע מילדי פישמן להשתלט על פישמן רשתות

המנהל המיוחד טוען כי חודשים ספורים טרם מתן צו הכינוס לפישמן, הוא ויתר על זכויות השליטה שלו בחברת פישמן רשתות לטובת שלושת ילדיו, באופן הפוגע בנושים ■ ילדי פישמן: "בנקל מהתל בעובדות, בדין ובפסיקה"

פרק נוסף בקרב המשפטי בין עו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד מטעם בית המשפט לניהול כינוס הנכסים איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, לבין פישמן ומשפחתו. היום (ג') פנה עו"ד בנקל לשופט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, בבקשה בהולה שיוציא צו שימנע מילדי פישמן להשתלט על חברת פישמן רשתות השולטת בעסקי הקמעונאות של קבוצת פישמן.

מנגד, בני משפחת פישמן טוענים כי עו"ד בנקל מהתל בעובדות ובדין כדי להוציא צווים לא מוצדקים נגדם.

עו"ד בנקל מבקש מבית המשפט להורות על ביטול התיקון בתקנון חברת פישמן רשתות שנערך ב-13 במארס, לתת צו זמני שימנע מינוי דירקטורים חדשים בחברה ולהתיר לו למנות לאלתר משקיף מטעמו בחברה. זאת, עד למועד בו יבוטל תיקון התקנון, באופן שיתאפשר לו לפטר ולמנות דירקטורים מכוח הרוב הרגיל המוקנה למניות פישמן בחברה. במסגרת זו מבקש בנקל כי יאושר לו למנות את שרון זאוברך כמשקיף על התנהלות החברה מטעמו.

לדברי המנהל המיוחד, חודשים ספורים טרם מתן צו הכינוס בעניינו של פישמן, ויתר איש העסקים על זכויות השליטה שלו בפישמן רשתות לטובת קרובי משפחתו. זאת, לפי הנטען, "באורח אשר פוגע באורח מהותי בנושים. כך, הלכה למעשה, הועברו ללא כל תמורה זכויות רבות ערך באחד מהנכסים העיקריים - פישמן רשתות, אשר אף לדברי פישמן עצמו, יכול לשרת את החובות לנושיו הלא-מובטחים, שכן המדובר בנכס שאיננו משועבד".

תיקונים בתקנון

לדברי עו"ד בנקל, כפי שהוצג על-ידי פישמן עצמו, פישמן רשתות היא "תת-קבוצה" בפני עצמה בתוך קבוצת פישמן, שמחזיקה בעשרות חברות-בנות וחברות-נכדות, ומרכזת את מרבית הפעילות הריאלית-קמעונאית של קבוצת פישמן.

לפי הבקשה, "בכלל זאת מחזיקה פישמן רשתות באופן מלא בחברות: טלפארמה, היפר טוי מרכז צעצועים, זר פור יו, פאואר כארד, מגה ספורט ציוד ספורט וסליו אופנה".

נכס משמעותי נוסף של פישמן רשתות הוא רשת חנויות הום סנטר הנשלטת על-ידה, יחד עם חברה אחרת בקבוצת פישמן, ומנוהלת, כך על-פי הנטען, על-ידי בנו של פישמן, אייל, שהוא - לצד אחיותיו ענת מניפז ורונית פישמן-אופיר - הנהנה העיקרי מהמחטף.

עו"ד בנקל מציין כי ב-13 במארס, כחלק מההיערכות של פישמן ובני-משפחתו להליך פשיטת-הרגל, בוצעו "תיקונים" בתקנון של פישמן רשתות שנועדו להגביל את סמכויותיו וזכויותיו של בעל מניות הרוב בחברה - ולהעבירן לידי מניות המיעוט, המוחזקות על-ידי ילדיו של פישמן.

לטענתו, בעוד שבתקנון המקורי נקבע כי "האסיפה הכללית של החברה, בהחלטה רגילה, תמנה את הדירקטורים של החברה, וכן רשאית האסיפה הכללית לפטר מי מהדירקטורים, למנות דירקטורים אחרים" - תוקן הסעיף, כך שהוספה לו הסתייגות כדלהלן: "על אף האמור, כל אחד משלושת ילדיו של פישמן יהיה זכאי למנות דירקטור לחברה, וזאת כל עוד הוא מחזיק ב-10% לפחות מהון המניות המונפק והנפרע של החברה".

לטענת עו"ד בנקל, "בעוד שבהתאם לתקנון הקודם, מונו/פוטרו דירקטורים בהצבעה רגילה במסגרת האסיפה הכללית... הרי שלאחר תיקונו של התקנון, פישמן (ומי שיבוא בנעליו, כאמור) אינו יכול עוד לקבל החלטות לבד, אלא שנדרש רוב מיוחס לשם כך.

"חמור מכך - לילדיו של פישמן, המכהנים כדירקטורים בחברה, הוקנתה הגנה מפיטורים, בנוסף על זכות אישית לכל אחד מהם, למנות דירקטור - עניין לנו, אם כך, בשינוי מהותי של מאזן הזכויות בחברה, כאשר פישמן האב 'מתפרק' מסמכויותיו ומעביר לילדיו סמכויות מינוי ושליטה שאין חולק כי לא היו ברשותם קודם לכן - באורח אשר קשה שלא לראות בו מהלך מובהק של 'סכירת' החברה בפני בעל התפקיד (המנהל המיוחד - ח' מ') בהליכי פשיטת-הרגל".

 

צווים פוגעניים

בתוך כך, הגיבו אתמול (ב') ילדיו של פישמן לבקשת המנהל המיוחד לקדם מכירה של 5 נכסים פרטיים שלהם. בבקשה טען עו"ד בנקל כי יש לבטל הענקות של 5 בתים שנתן פישמן במתנה לילדיו.

בתגובת ילדי פישמן וחתניו - שהוגשה באמצעות עורכי הדין דוד לשם וד"ר אלעד פלד - נאמר כי "לגבי 4.5 נכסים, העובדות הן ברורות ואינן שנויות במחלוקת: המדובר בנכסים שכלל לא הוענקו על-ידי פישמן האב, ושלושה מתוכם נרשמו על-שם ילדיו לפני כ-14 שנה".

לפי בני משפחת פישמן, "מתוך חמשת הנכסים שמבקש המנהל המיוחד ליטול, רק חצי נכס היה רשום על-שמו של פישמן האב והועבר על-ידו לבתו רונית. כאמור, כל שאר הנכסים מעולם לא היו בבעלות פישמן האב, ובוודאי שלא יכולים היו להיות מוענקים על-ידו".

בנוסף, משפחת פישמן תקפה את התנהלות עו"ד בנקל וכתבה לבית המשפט כי "המנהל המיוחד מהתל בעובדות, בדין ובפסיקה על-מנת להשיג מבית המשפט (לעתים במעמד צד אחד) צווים פוגעניים כלפי צדדים שלישיים".