לקראת ביזיון ביהמ"ש? המחוזי: "רמ"י מפרה ביודעין צו שיפוטי"

השופט חגי ברנר קבע כי רמ"י סירבה להשלים רישום של בניין, ולפיכך יש מקום לנקוט כלפיה צעדי אכיפה לפני פקודת ביזיון בית המשפט: "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?"

מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

"אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?" תהה השופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בנוגע לבקשת ביזיון בית המשפט שהוגשה נגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והתקבלה על-ידי בית המשפט אתמול (ב'). החלטת בית המשפט מעלה תמונה קשה כיצד רשות ציבורית מתעלמת מהחלטה שיפוטית.

את הבקשה לביזיון בית המשפט הגיש כונס הנכסים של חברת סי.די.סי חברה לפיתוח, עו"ד עופר שפירא, בשל סירובה של רמ"י לחתום על מסמכים הדרושים להשלמת רישום בית משותף בנכס של החברה - בית קורקס בעיר רעננה.

עו"ד דנה הלל אברהם ממשרד שפירא ושות', שייצגה את הכונס בהליך, טענה כי יש לאכוף על רמ"י לחתום על המסמכים הדרושים לרישום הנכס, משום שהאחרונה מתעלמת מצו שיפוטי.

בהחלטת בית המשפט מזכיר השופט כי רמ"י ביקשה ארכה להתייחס לנושא, ארכה שניתנה לה לצד התייחסות בית המשפט שהציע באותה העת: "טוב תעשה הרשות אם תפעל באופן שייתר את הצורך בבקשה". אולם, ע- פי בית המשפט, גם לאחר אישור הדחייה בהעברת התגובה, ברמ"י "לא טרחו להגיב".

בעקבות אי-תגובת רמ"י, מתח בית המשפט ביקורת על רמ"י וקבע ב-17 בדצמבר כי "תמוה בעיני כיצד מהינה הרשות שלא להגיש תגובה לבקשה, במיוחד לאחר שהמועד להגשת תגובה הוארך לבקשתה שלה... ניתן תו לביצוע תוך 21 יום. ככל שהצו לא יקוים, ייקבע דיון באולם בטרם הטלת סנקציות, כמתחייב מפקודת ביזיון בית המשפט".

למרות קביעתו של בית המשפט, בדיון שהתקיים בהמשך סירבה רמ"י לחתום על המסמכים הדרושים, בטענה כי על הכונס להסדיר חוב כספי בגין השימוש שנעשה בבניין. נציגת רמ"י אמרה בדיון: "כרגע אי-אפשר לבצע את הרישום, כי לא שילמו לנו בנוגע לזכויות הנוספות".

השופט הוסיף וכתב בהחלטתו כי סירובה של רמ"י נותר בעינו גם כשהובהר כי חתימת האישור הדרוש לרישום הנכס לא תמחק את החובות הכספיים שמגיעים לרמ"י.

מסיבה זו החליט השופט ברנר כי "אין מנוס מלקבוע כי הרשות מפירה ביודעין צו שיפוטי, ולפיכך יש מקום לנקוט כלפיה צעדי אכיפה לפי פקודת ביזיון בית המשפט".

בהחלטתו מתח השופט ברנר ביקורת קשה על רמ"י: "קיומם של צווים שיפוטיים אמור להיות נר לרגליה של כל רשות ציבורית", אמר.

בית המשפט קבע כי רמ"י תשלם 7,500 שקל הוצאות, ובאם לא תחתום על כל המסמכים הדרושים עד 27 בפברואר, היא תשלם קנס של 10,000 שקל על כל יום איחור.