מימון ישיר נכנסת לפעילות בתחום ההלוואות לעסקים הקטנים

המנכ"ל ערן וולף: "יש עודף ביקוש עצום להלוואות במגזר הזה המגיע לכ-20 מיליארד שקל" ■ החברה מתכוונת להציע הלוואות בהיקף של עד 200 אלף שקל ל-3-5 שנים ללא ביטחונות ■ מה הריבית על הלוואות?

ערן וולף / צילום: מימון ישיר
ערן וולף / צילום: מימון ישיר

כעשור לאחר שהוקמה, מימון ישיר נכנסת לפעילות בתחום ההלוואות לעסקים. החברה, שבשליטת ישיר איי.די.איי, לאומי פרטנרס ואלטשולר שחם, הודיעה היום (ג') כי תעניק לעסקים קטנים הלוואות בהיקף של עד 200 אלף שקל. "בעוד באשראי הצרכני אנחנו כבר מתחילים לראות תהליך של שינוי ועלייה בתחרות - בעסקים הקטנים הבנקים עדיין שולטים, ולא מצליחות לקום חלופות אמיתיות", אמר ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר, במסיבת העיתונאים שקיימה היום החברה.

"העסקים הקטנים כבולים אל הבנקים, מכיוון שלרוב הבנק נוטל שעבוד שוטף על נכסי העסק, ואז אין לחברה חלופות למתן ביטחונות לצורך קבלת אשראי ממקור אחר. אמנם יש אלטרנטיבות כמו פעילות של ניכיון צ'קים, אך החלופות שקיימות בשוק הן או יקרות או רלוונטיות לנישות מסוימות", מוסיף וולף.

מימון ישיר, שכבר החלה בפיילוט בנושא האשראי לעסקים קטנים, מתכוונת להציע הלוואות בהיקף של עד 200 אלף שקל ל-3-5 שנים ללא ביטחונות. הריביות בהלוואות יעמדו על עד פריים פלוס 6.5%, או מסלול של ריבית צמודה של עד 7%. קהל היעד של מימון ישיר הם עסקים במחזור מכירות שנתי של 0.5-10 מיליון שקל, ועם ותק פעילות של 4 שנים לפחות.

מימון ישיר ביצעה השקעה של כמה מיליוני שקלים לטובת פעילות זו, ו-וולף מעריך כי בשנה הראשונה יינתנו הלוואות בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים. "אין לנו כוונה להגיע לנתח של 30% מהשוק, אבל אני מאמין שנאתגר את הבנקים ונגיע להיקף של כמה מיליארדי שקלים בשנים הקרובות. יש עודף ביקוש עצום להלוואות במגזר הזה שמגיע ל-20 מיליארד שקל", אמר וולף. במימון ישיר מציינים כי במחקר שערכו, מצאו כי למעלה משליש מהעסקים הקטנים זקוקים לאשראי מעבר למה שהבנק מוכן להעניק להם.

מכיוון שההלוואות הן ללא ביטחונות, הסיכון בהן גבוה יחסית. לכן, בשלב הראשון מימון ישיר תתמקד בלקוחות שהיא מכירה ושעבדה עימם במתן הלוואות קמעונאיות (בעסקים הקטנים יש זיקה משמעותית בין הבעלים של העסק לעסק עצמו), או בכאלו עם נתונים ממאגרים כגון BDI או B&D. בנוסף, מימון ישיר משתמשים בחיתום המתבסס על נתונים הקיימים ברשת האינטרנט על בית העסק. וולף מספר, למשל, שנמצא כי זרם "הלייקים" של עמוד הפייסבוק של בית עסק מסוים נמצא בקורלציה למצב העסקי שלו.

מימון ישיר: רווח של 120 מיליון שקל

ההתרחבות של מימון ישיר לעסקים קטנים היא רק תחילת הדרך. נזכיר, כי באחרונה עבר חוק שטרום בכנסת. במסגרת חוק זה יופרדו חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים, וכן ניתנו הקלות וחסמים לגופים חדשים להיכנס לתחום. במימון ישיר לומדים מקרוב את השינויים, ולא פוסלים שום תרחיש כולל הקמת בנק דיגיטלי או רכישת ישראכרט או לאומי קארד. "רכישת חברת כרטיסי אשראי היא עסקה ענקית עבורנו. מבחינתנו כל האפשרויות פתוחות, אבל אין לנו עדיין תוכנית ספציפית", אומר וולף.

מימון ישיר היא אחד מסיפורי ההצלחה הבולטים בתחום האשראי החוץ-בנקאי. מאז החלה את פעילותה לפני עשור, העניקה החברה ללקוחותיה הלוואות בהיקף של למעלה מ-10 מיליארד שקל, כאשר שיעור הדיפולט עומד על 1.1%. עוד גילה וולף כי גובה ההלוואה הממוצעת ללקוחות פרטיים הוא כ-30 אלף שקל, והריבית הממוצעת - 8.5% מעל ריבית הפריים.

וולף מציין כי חלק מרכזי בהלוואות נועדו לסגירת המינוס בבנק, תוך תשלום ריבית נמוכה יותר לעומת הריבית הנגבית על האוברדראפט בבנקים. בנוסף מימון ישיר גם שיווקה הלוואות ללקוח מבית העסק עצמו, כך שברגע האמת בו הלקוח עומד לבצע רכישה גדולה, כמו רכישת רכב, מוצע לו מקור המימון. הצלחת החברה משתקפת גם בתוצאותיה: מימון ישיר הרוויחה כ-120 מיליון שקל בשלוש וחצי השנים האחרונות. במחצית הראשונה של 2016 הכנסותיה הסתכמו בכ-129.2 מיליון שקל - גידול של כ-15% ביחס למחצית המקבילה ב-2015.

מימון ישיר גם צפויה להגיע לבורסה, כשהיום אמר וולף כי "זה מהלך טבעי לחברת פיננסים". למעשה, כבר כשביטוח ישיר הכניסה שותף ראשון לחברת האשראי החוץ-בנקאי - לאומי פרטנרס, סוכם כי הצדדים יפעלו כמיטב יכולתם להנפקת מימון ישיר בבורסה במהלך 2018. לאחר מכן, עם הכנסת אלטשולר שחם לחברה, הוזכר גם כן כי יפעלו להנפקה ב-2019.

לפי שעה הנפקת החברה לא על הפרק, גם משום שעל ביטוח ישיר הציבורית - שבשליטת צור שמיר הציבורית גם כן - לקפל שיכבה בפירמידה, כדי לאפשר הנפקת חברה ציבורית נוספת. נזכיר כי בעבר ניסתה הקבוצה של משפחת שניידמן למחוק מהבורסה את ביטוח ישיר.

פעילות האשראי של מימון ישיר
 פעילות האשראי של מימון ישיר