מועצת הכבלים והלוויין נגד "שמש": "לא ראויה לצפיית ילדים"

במכתב ששלחה היום יו"רית המועצה למנהלי ערוצי הילדים בהוט וב-yes, היא מורה להם לא לשדר את הסדרה, ש"רוויה בייצוגים סטראוטיפיים" ומציגה "דימויי גוף ומיניות נשית בוטים שאינם ראויים לצפייה לילדים"

"שמש" / צילום מסך
"שמש" / צילום מסך

מועצת הכבלים והלוויין פנתה היום (ד') למנהלי ערוצי הילדים השונים בהוט וב-yes, והורתה להם להימנע מלשדר את הסדרה "שמש".

הסדרה, ששודרה לראשונה בערוץ 2 בסוף שנות ה-90 והופקה על-ידי טדי הפקות של טמירה ירדני, שודרה עד לפני כחצי שנה בערוץ הילדים של RGE, וכעת אינה משודרת בערוץ ילדים כלשהו, כשעל-פי הערכות ההוראה נועדה להניא ערוצים אחרים מלרכוש את הסדרה.

במכתב ששלחה יו"רית המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, למנהלי הערוצים, היא כותבת כי הסדרה "שמש" "מפרה ברגל גסה" סעיפים באמנה לשידורי ילדים ונוער שנחתמה עם הערוצים לפני כשנה, וכי אין בכוונתה לאפשר לאמנה להפוך ל"אות מתה".

לפי בן-חי-שגב, "הסדרה רוויה בייצוגים סטראוטיפיים בהיבט האתני, המגדרי, התעסוקתי והגיאוגרפי גם יחד. יתרה מכך, בסדרה מוצגים דימויי גוף ומיניות נשית בוטים, אשר אינם ראויים לצפייה בקרב ילדים".

עוד היא כותבת: "יש בלבי ספק רב אם הסדרה הייתה ראויה לשמש ספינת דגל של זמן צפיית שיא בברודקאסט ציבורי עוד במועד השקתה, לא כל שכן בימינו אנו".

בן-חי-שגב מוסיפה כי "בשעה שהחברה הישראלית עשתה כברת דרך בכל הנוגע לפלורליזם ורב-תרבותיות... הרי ששידורה של הסדרה משיג אחורה את כל ההישגים הפוליטיים והחברתיים שנרשמו פה בעשורים האחרונים".

לדבריה, "בבואנו לדון בקהל צעיר, שמטבע הדברים חסר עדיין את המבט הביקורתי כלפי המדיה, כמו גם את המטען הקוגניטיבי והתרבותי של קהל בוגר, הרי ששידורו של טקסט מעין זה ראוי שייבחן במשנה חומרה".