מכה לפיפ"א: הספונסרים הגדולים מדירים רגליהם ממונדיאל 2018

16 חודשים לפני שריקת הפתיחה של המונדיאל ברוסיה, בפיפ"א מכרו פחות ממחצית מהחסויות שהיו רגילים למכור בשלב זה והרחק מהיעד ■ הסיבות: העלויות הגבוהות שנקבעו לעסקאות חסות וגם שערוריית השחיתות בפיפ"א

ההכנות למונדיאל 2018 ברוסיה / צילום: רויטרס
ההכנות למונדיאל 2018 ברוסיה / צילום: רויטרס

בעוד 16 חודשים יתקיים אירוע הדגל הבא של עולם הכדורגל - המונדיאל - אולם נותני החסות התאגידיים אינם נחפזים להבטיח ששמותיהם ייקשרו למשחקי גביע העולם ברוסיה ב-2018.

מאז הסתיים הטורניר בברזיל החתימה מארגנת המונדיאל, פיפ"א, רק שותפה חדשה אחת מהרובד העליון של התאגידים - החברה הסינית וונדה גרופ (Wanda). רק בנק אלפא (Alfa Bank), הפועל ממוסקבה, הסכים להיות נותן חסות אזורי - רמת החסות הזולה ביותר.

לפני המונדיאל בברזיל, בשלב זה כבר נסגרו כמעט כל ההסכמים, ורובם אושרו יותר מ-3 שנים לפני פתיחת האירוע.

בין הסיבות לרתיעתן של החברות לחתום כעת ניתן למנות את העלות הגבוהה, בסך 150 מיליון דולר לעסקה היקרה ביותר, ואת השלכות שערוריית השחיתות בפיפ"א ב-2015, לדברי אנדרו גיאורגיו, מנכ"ל Lagardere, אחת מסוכנויות הספורט הגדולות בעולם.

החקירה הפנימית של ההתנהלות העבריינית בפיפ"א, שהוקמה לפני 112 שנה, הושלמה, ובחודש הבא יוגש הדוח. זה יהיה 3 חודשים לפני שרוסיה תארח את משחקי גביע הקונפדרציות - שלב מקדים שבו משתתפות שמונה מדינות, ושנערך שנה לפני האירוע המרכזי.

כיום יש לפיפ"א - שמוכרת 3 קטגוריות חסות - 9 חברות בלבד ברשימה לטורניר. לשם ההשוואה - כשמשחקי גביע העולם נפתחו בברזיל, היו ברשימה 20 חברות, כולל שתי חברות מקומיות בקטגוריית החסות העולמית של גביע העולם - הקטגוריה השנייה במונחי ערך.

ענקית הגז הרוסית הממשלתית, גזפרום, הצטרפה לפיפ"א כשותפה ב-2013, ורק ביולי 2016 הצטרף בנק אלפא כנותן החסות האזורי הראשון - ועד כה, כאמור, היחיד.

נתונים אלה הופכים את היעד של פיפ"א - להחתים 14 נותני חסות ברובד הראשון והשני, לצד 20 נותני חסות אזוריים נוספים מ-5 טריטוריות עולמיות - לשאפתני יותר ויותר. עסקות חסות הקשורות לגביע העולם הניבו 404 מיליון דולר ב-2013, לפי נתוני פיפ"א. סכום זה התכווץ ל-246 מיליון דולר ב-2015.

"תהליך המכירה נמשך, וחברות מסחריות קשורות חדשות יצטרפו לתוכנית השיווק לפני גביע העולם של פיפ"א", נאמר בהודעה לקונית של פיפ"א, שלא סיפקה פרטים נוספים.

מעבר לפינה ממתינות צרות נוספות, לדברי גיאורגיו, שהחברה שלו מוכרת ומנהלת זכויות. נשיא פיפ"א, ג'יאני אינפנטינו, שכנע את החברים להרחיב את גביע העולם מ-32 ל-48 נבחרות מטורניר 2026 ואילך. ההרחבה עלולה לפגוע באיכות, ומנמיכה את ערכן של תוכניות הספונסרשיפ האזוריות, האורכות בדרך-כלל שנתיים, עבור חברות טלוויזיה.

"הערך ירד", צופה גיאורגיו. "הייתה לי אותה שיחה על ירידת הערך באסיה ובאפריקה. הערך ירד בכל המקומות".

פיפ"א סירבה להגיב לדברים והפנתה למסיבת העיתונאים שהעניק אינפנטינו בינואר. "קדחת הכדורגל שיש במדינה שנכנסת לגביע העולם היא כלי השיווק הגדול והעוצמתי ביותר לכדורגל שיכול להיות", נמסר אז.

הרחבת גביע העולם שמוביל אינפנטינו היא חלק משורת הבטחות שפיזר במסע הבחירות המוצלח שלו לנשיאות פיפ"א בפברואר 2016. הוא גם הבטיח ל-211 המדינות החברות בפיפ"א הגדלה בתמיכה הפיננסית.

"שינינו את הספורט בגלל פוליטיקה, לא כי זה טוב לספורט", אומר גיאורגיו, שלחברה שלו יש חוזים עם גופי כדורגל אזוריים באסיה, באמריקה הצפונית ובאפריקה. "אני לא בטוח שזה בסדר". נראה שהוא אינו היחיד בתעשייה שחושב כך.