פרשר: מחיר למשתכן? עלייה דרמטית בשכ"ד במרכז

מנכ"ל מזרחי-טפחות בפסגת הנדל"ן: "תוכנית מחיר למשתכן תרחיב את הפער בין המרכז לפריפריה - אז האם התוכנית חברתית? לא ממש" ■ "בלי טיפול בצד ההיצע לא יהיה פתרון"

ועידת הנדל"ן - אלדד פרשר, מנכ"ל בזק מזרחי טפחות  / צילום: צילום מסך
ועידת הנדל"ן - אלדד פרשר, מנכ"ל בזק מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, אלדד פרשר, נאם היום (א') בפסגת הנדל"ן של "גלובס", והתייחס למחירי הדירות שממשיכים לעלות, ואף ביתר שאת, גם מאז ההכרזה של שר האוצר משה כחלון על כך שהמחירים צפויים לרדת. 

"כשאנחנו כמנכ"לים באים לדירקטוריון ואומרים מה אנחנו רוצים להשיג - לפעמים אנחנו משיגים ולפעמים לא, אבל לפחות יש תוכנית מפורטת עם מטרות מוגדרות. ומה קורה בשוק הנדל"ן? בתחילה הבטיחו לנו הורדה של מחירי הנדל"ן, ואחר-כך שמענו הצהרות שבכלל לא זו המטרה. בהמשך מתפרסמים כל מיני נתונים, כך שלא ברור מה בדיוק המגמה.

"אז מה קורה בפועל? אנחנו רואים שמחירי הדיור עולים לפי הלמ"ס, גם במהלך כהונתו של שר האוצר כחלון. מחירי הדיור ממשיכים לעלות. אפשר לראות זאת גם לפי נתוני המשכנתאות: לפי נתונים אלה, משכנתאות בסך 1.177 מיליון שקל נלקחו ב-2014, לעומת 1.318 מיליון שקל ב-2016. 

האשראי לדיור ולענף הבינוי - עשור אחרון
 האשראי לדיור ולענף הבינוי - עשור אחרון

"לעומת זאת, יש ירידה במספר עסקאות הנדל"ן, וזה נובע מהבוקה ומבולקה בשוק, מחוסר הבהירות ומכך שאין יד מכוונת, ולא ברור לאן הולך שוק הדיור. כאשר אין ודאות, יש תקופה ארוכה שאנשים יושבים בה על הגדר. ראינו זאת בממשלה הקודמת בתקופת מע"מ 0%, כמות העסקאות אז צנחה דרמטית, והביקוש חזר למקומו אחרי שאי-הוודאות הזו ירדה".

לדברי פרשר, "יש חוסר תיאום באופן מחריד בין הרשויות. בואו ניקח דוגמה מקום שבו הגורמים השונים עובדים ביחד - המשקיעים בנדל"ן. הממשלה פעלה כדי לתת לעצמה חלון זמן, ופעלה באופן מוסדר ומכוון כנגד מגזר המשקיעים. במקביל האוצר ובנק ישראל פעלו בשפע אמצעים - הכבדה במס, הגבלת שיעור מימון. התוצאה היא שרואים בשנתיים האחרונות ירידה מסיבית במשקיעים מ-30% ל-15%. בהגדרת המטרה - זו הצלחה והשגת המטרה.

"אבל באותו זמן שהוציאו ביקוש מהשוק, הם החליטו להגביר ביקוש בשוק על-ידי תוכנית מחיר למשתכן - והתוכנית הזו מגדילה את הביקושים וגם את המחירים. עיקר השיווק הוא בפריפריה, וזה יוביל למחסור בהיצע באזורי המרכז. התוצאה עלולה להיות עלייה דרמטית במחירי שכר הדירה במרכז, וזו לא בטוח התוצאה שרצו להשיג.

"ואם זה לא מספיק, כל חבר כנסת מקדם הצעות חוק משל עצמו, בוקה ומבלוקה כבר אמרנו? השר אלי כהן הציע בהיותו חבר כנסת הקטנת מימון למשקיעים ל-25%, ואילו ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס הציעה להגדיל את המימון ל-90%. ח"כ יואב קיש מציע לבטל את מגבלת 1/3 מהמשכנתא על הפריים. כבנקאי זה טוב לי, אבל לא בטוח שזה טוב לשוק.

"וכך, בחלוף הזמן, אחרי שתוכנית מחיר למשתכן מעמידה בסימן שאלה האם היא תוביל להורדת מחירים, תוכנית זו הפכה לתוכנית חברתית - הספקת דיור לכולם. זה מטרה ראויה, האם תוכנית זו תשיג את המטרה? תוכנית זו תרחיב את הפער בין המרכז לפריפריה, אנחנו נרחיב את הפערים החברתיים. התוצאה עלולה להיות וקטור דו-כיווני: עצירת מחירים ואולי ירידה בפריפריה, ובמרכז תהיה עליית מחירים, כך שהפערים יורחבו.

"בתל-אביב, ההטבה במחיר למשתכן היא בגובה של 600 אלף שקל, לעומת 175 אלף שקל בלבד בדרום. כלומר, ההנחה לתושבי המרכז גדולה יותר. אז האם התכנית חברתית? לא ממש".

פרשר הוסיף כי "מרכז המחקר של הכנסת עשה מחקר, ממנו עולה כי עלות תוכנית מחיר למשתכן היא 6 מיליארד שקל, מהם ייהנו כ-50 אלף משקי-בית, כל זאת ללא מבחן למי זה מגיע. גם הבן שלי יכול להשתתף בתוכנית הזו, והוא ממש לא צריך את זה".

פרשר התייחס בדבריו גם להתעלמות הממשלה מהמגזר הערבי. "במגזר זה אין התאמה של הביקוש להיצע, יש שם מעט מאד בנייה להרבה מאד צרכים - הבעיה שם גדולה פי כמה משאר המגזרים. ומה עם תוכנית מחיר למשתכן - רק 0.3% מהנרשמים במחיר למשתכן הם מהמגזר הערבי, למרות שהמגזר הזה הוא 20% מהאוכלוסייה. 

"לסיכום, אם באמת מתכוונים לטפל בנושא כמו שצריך - אני מצפה ששר השיכון יטפל ב-8,000 בוני הארץ וייתן ודאות לגבי מה צפוי בשנים הקרובות ומה יקרה. חייבים להגדיר יעדים למחירים. אנחנו כאזרחים, משקיעים, צרכנים, כבנקאים - צריכים לדעת האם בכוונת ממשלת ישראל להוריד מחירים ובכמה ותוך כמה זמן. אחרת, זורים חול בעינינו".