המורה המושלם מהחלומות

דמיינו כיתה של מיליוני תלמידים - וכל אחד מהם מקבל שיעור פרטי במתמטיקה

תלמידי תיכון לומדים באמצעות טאבלטים. עוני ממשי בישראל הוא תופעה שולית  / צילום: כפיר זיו
תלמידי תיכון לומדים באמצעות טאבלטים. עוני ממשי בישראל הוא תופעה שולית / צילום: כפיר זיו

 

משרד החינוך בניצוחו של נפתלי בנט מטיף באדיקות כדי לשכנע תלמידי תיכון לעשות בגרות במתמטיקה ברמה הגבוהה ביותר של 5 יחידות כדי להשיג שתי מטרות חשובות: עתיד טוב יותר לתלמיד, ועתיד טוב יותר לישראל.

אין זה סוד, כי התמודדות של תלמידים שאינם גאונים עם רזי המתמטיקה תלויה במידה רבה במורים. לא כל מורה השולט היטב במקצוע יודע וכשיר להעביר גם את החומר באופן ידידותי ונגיש. אחת הבעיות בתהליך הלימוד היא כי כאשר תלמיד אינו מבין סוגיה מסוימת הנלמדת בכיתה ולמורה אצה רצה הדרך להעביר את כמות החומר הדרושה, נוצר אצל התלמיד חסם אשר עלול להפוך למכשול בדרכו ל-5 יחידות. מאחר שלא כל המורים קורצו מאותו חומר, נופלים תלמידים רבים במלכודת החסמים ומעבירים את שנת הלימודים בניסיונות נואשים להפוך לרואים ובלתי נראים כשהם מצויים בחרדה מתמדת פן ייקראו אל הלוח וחרפתם תתגלה לכל.

מצב כזה אופייני בכיתות מרובות תלמידים, אשר רק אלה שהוריהם מסוגלים להעניק להם ליווי של מורה פרטי מצליחים לפרק את החסמים ולהתקדם. בהיסטוריה האנושית היו מורים/מרצים שהצליחו להנחיל לקומץ בני מזל תורות מורכבות ומסובכות, אבל רוב המורים אינם כאלה.

בשנים האחרונות משהו משתנה, שינוי שמעניק תקווה לרכוש ידע להתגבר על מכשולים, גם לאלה המתקשים בלימודים שהציונים שלהם, מסיבות שונות לא הגיעו לרף הנדרש. מדובר במהפכה, שהסירה את המכשול העיקרי - הנגישות לאותו מורה מדהים, היודע כיצד להפוך תלמיד שכבר הפנים כי מתמטיקה היא לא בשבילו, לתלמיד נלהב הנהנה מעצם העובדה שהמתמטיקה הפכה למקצוע המועדף עליו.

נושא הדגל הבולט ביותר של מהפכה זו הוא צעיר אמריקאי ממוצא הודי, סלמן קאן (SALMAN KHAN) שעבד כאנליסט בחברת השקעות. יום אחד, לפני כמה שנים, קיבל קאן שיחה מבן דוד שלו, תלמיד תיכון, שביקש עזרה לפתור סוגיה בלתי מובנת במתמטיקה. קאן ביקש מבן דודו להמתין כמה דקות, התחבר למחשב שלו והציג בפניו, במסגרת שיעור של 10 דקות, דרך נוחה וידידותית לפתור את הבעיה. סלמן הופתע מהמהירות שבה הבין בן הדוד שלו את תהליך הפתרון. הוא עזב את עבודתו והקים את הפורטל החינמי KAHN ACADEMY, שנועד לסייע לתלמידים להתגבר על קשיים בהבנת סוגיות במתמטיקה.

עקב ההצלחה הרבה של השיעורים החינמיים קיבל קאן תרומה של 30 מיליון דולר מקרן של ביל גייטס, כדי להרחיב את השיעורים שלו למקצועות נוספים. כיום הפכה האקדמיה החינמית לאימפריה של הוראה, שעד כה העבירה ברשת 800 מיליון שיעורים - ממתמטיקה בסיסית ועד למדעי המחשב, פיסיקה, כימיה וביולוגיה ומקצועות נוספים. בין השאר מדובר גם בלימודי מתמטיקה המיועדים לגילאים מגן הילדים ועד סטודנטים במכללות ואוניברסיטאות.

כיום פועל ברשת גם אתר של אקדמית קאן בעברית, המיועד בעיקר לתלמידי תיכון עד לרמה של 5 יחידות. צריך לקוות כי העובדה ששר החינוך בנט לא המליץ עד כה על אתר זה, היא שפשוט לא ידע על קיומו, ולא חס וחלילה משום שביקש לשמור על מעמדם של המורים למתמטיקה. שימוש באתר הידידותי הזה יכול לחולל פלאות אצל כל תלמיד.