ועדת הכספים אישרה ביטול מרכיב המע"מ בערבות חוק המכר

אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק המתייחסת לנושא ביטול מרכיב המע"מ בערבות חוק המכר ■  תכלית המהלך לאפשר לבנקים לתת עוד אשראי לקבלנים והיזמים מבלי לחרוג מהמגבלה הענפית

אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף
אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף

התקדמות משמעותית בפתרון סוגיית מצוקת המימון לענף הבנייה. ועדת הכספים של הכנסת דנה אתמול (ב') בהצעת החוק המתייחסת לנושא ביטול מרכיב המע"מ בערבות חוק המכר והחליטה לאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. מדובר במהלך המקודם בצורה זו או אחרת כבר מספר שנים ותכליתו לאפשר לבנקים לתת עוד אשראי לקבלנים והיזמים מבלי לחרוג מהמגבלה הענפית. מדובר בהוראת שעה למשך 5 שנים, שעל פי החישובים היבשים עתידה לפנות כתשעה מיליארד שקל ממגבלת האשראי של הבנקים. עוד נציין כי בהצעת החוק נקבע שלאחר חמש שנים תוכל הוראת השעה להיות קבועה.

הצעת החוק מתייחסת למרכיב המע"מ בערבות חוק המכר, אותה ערבות שמפקידים היזמים והקבלנים לצורך ביטחון בעלי הדירות במקרה של קריסה או פשיטת רגל. נזכיר שערבות חוק המכר היא חקיקה שבוצעה לאחר קריסת חברת חפציבה שהותירה רוכשי דירות רבים ללא דירה וללא התשלומים ששילמו בעבורה. פתרון המשבר ארך שנים ובמקביל הוחלט לשנות את הנוהל שאפשר לקבלנים לגבות את התשלום על הדירה לחשבונם ללא פיקוח הבנק.

חוק המכר קבע כי רוכשי דירות יעבירו את התשלומים לבנק באמצעות שוברים וכי הקבלנים יצטרכו להעמיד ערבות מיוחדת, ערבות חוק מכר, שבמקרה של קריסה תועבר לידי הרוכשים. ערבות זו כוללת גם את מרכיב המע"מ במחיר הדירה החדשה וכעת הצעת החוק מאפשרת לקזז אותו מגובה הערבות שמעמיד הקבלן. נדגיש כי לפי הצעת החוק, במקרה וקבלן יקרוס והרוכשים יהיו זכאים לקבל את ערבות חוק המכר, המדינה תהיה זו שתהיה ערבה לתשלום המע"מ ששילמו הרוכשים בעבור הדירה והיא תשלים את הסכום שעתיד להיגרע כעת מתשלומי הערבות. הצעת החוק תעבור כעת לאישור מליאת הכנסת ובאם תאושר סופית היא צפויה להיכנס לתוקף כחודש מאוחר יותר.

יו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי אמר בדיון כי: "היום כשנותנים ערבות חוק מכר לדייר היא כוללת את מרכיב המע"מ. מאחר והמע"מ לא נמצא בידי הבנק ולא בידי הקבלן מוכר הדירות, הוא נמצא בידי המדינה. אנחנו רוצים לאפשר סדרי גודל של אשראי של כתשעה מיליארד שקל. אנחנו נצאים במצב שבו אם חס וחלילה יש פשיטת רגל אז מנצלים את הערבות. זה לא קורה בביטול עסקה למשל. אז הקבלן מחזיר הכסף ומקזז המעמ. זה מתייחס רק למקרי חדלות פרעון.

"מאז קום המדינה היה מקרה אחד כזה, הוא מקרה חפציבה, ובכל מקרה אחר שחברות נכנסו לבעיה החברות נקנו על ידי חברות אחרות ולא היה צורך למימוש הערבות. נקים קרן אצל החשב הכלכלי לשם יילכו כספי המע"מ, ובמידת הצורך, נעביר הכסף לבנקים מהקרן תוך שבועיים והבנקים יחזיקו לדיירים. הבטוחה לדיירים לא משתנה. היינו צריכים לעשות את זה כבר לפני הרבה מאוד זמן".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מסר היום כי: " מדובר בתיקון עיוות שהיה קיים בחוק המכר, אותו ניסתה התאחדות בוני הארץ לתקן במשך שנים רבות. המשמעויות שנבעו מהעיוות היו שמדי שנה כ-10 מיליארד שקל אשראי הוקצו שלא לצורך ועמלות שולמו לחינם לבנקים בשיעור של כ-80 מיליון שקל, שבסופו של דבר, התגלגלו למחירי הדירות ללא הצדקה מהותית להן. יתרה מכך, תיקון החוק יאפשר הקלה משמעותית לאובליגו של היזמים והקבלנים אל מול הבנקים, דבר שיאפשר להרחיב את היקף פעילותם ולהגדיל את היקפי הבנייה".