פרופ' דוד פסיג: "אם לא נתכונן, יכולה להיות כאן קריסה של תרבות"

בוועידת הנדל"ן של "גלובס" קרא העתידן פרופ' דוד פסיג לגורמי התכנון בישראל לחשוב לטווחים רחוקים הרבה יותר מאשר 20 שנה קדימה

דוד פסיג / צילום:איל יצהר
דוד פסיג / צילום:איל יצהר

"הכוח שמניע את הישראלים הוא מורכב מאוד, שונה לחלוטין מיתר העולם וקשור להיסטוריה שלנו", טען השבוע פרופ' דן פסיג בוועידת פסגת הנדל"ן של "גלובס". לדבריו, אוכלוסיית העולם גדלה לבלי היכר עד כה, אך ספק אם גידול זה ימשך. "בקונטקסט היסטורי, לפני כ-60 אלף שנה היו כ-10,000 איש בעולם. אט אט המין האנושי הלך וצמח, ובמהלך 1800 שנים העולם הגיע למיליארד איש. למין האנושי לוקח 130 שנה בלבד להכפיל את עצמו ולאחר מכן רק 30 שנה לעשות זאת שוב", הסביר פסיג.

פוגרומים היו קיצוניים אך ניתנים לחיזוי

לעומת זאת, בישראל פסיג רואה דווקא מגמה הפוכה לעולם. אך חוסר ההבנה של אותה מגמה לא מטיב עימנו. "השאלה היא היכן מדינת ישראל, במגמה הזאת", אומר פסיג. לדבריו, ההערכה המדעית היא שלפני כ-3000 שנה, בתקופת דוד המלך, על פני האזור הזה חיו כ-300 אלף איש. בתקופה שלפני חורבן בית ראשון, לפני 2500 שנה, כבר הגיעה האוכלוסייה באזור לכמיליון נפש.

לפני כ-700 שנה, בתקופת תור הזהב, היו בעולם כמיליון יהודים. 70% מהם גרו בספרד; ההערכה היא שלפני 200 שנה העם היהודי בעולם מנה כ-3 מיליון איש. בהמשך, מסביר פסיג, קרה משהו בלתי רגיל ותוך 140 שנה בלבד, העם היהודי בעולם כבר מנה 18 מיליון איש. באירופה האוכלוסייה גדלה מ-200 מיליון ל-500 מיליון, והעם היהודי הכפיל עצמו פי שישה.

"אי אפשר להמשיך להתנהל במדינת ישראל במעין תגובה למתרחש, זה ממש מסוכן. במיוחד במורכבות גבוהה מאוד של מערכות שלנו אנחנו חייבים לחשוב לא 20 שנה קדימה, אלא 100 שנה קדימה", טוען פסיג ואומר כי מאורעות, דוגמת השואה היו קיצוניים, אך היו ניתנים לחיזוי, לפחות בעוצמות חלשות יותר. "אנחנו היום יודעים שאין מערכת שגדלה בקצב כזה מבלי שתהיה ריאקציה כנגדה. אני לא חושב שמישהו היה מסוגל לדמות ריאקציה בצורה של שואה איומה, אבל ריאקציה בצורה של פוגרומים קשים, לא היה קשה לצפות. ואז באה ריאקציה (השמדת 6 מיליון יהודים בשואה. א"ש) שעדיין מניעה אותנו עד היום והולכת להניע את מדינת ישראל בכל המאה 21".הנתון הנוכחי הוא כ-14 מיליון יהודים בכל העולם. אם לא היתה השואה, טוען פסיג בהסתמך על מחקרים, הערכות הן שמספר היהודים היה נע סביב כ-30 מיליון. "זה מה שמניע את מדינת ישראל. שיעורי הגידול הגבוהים של האוכלוסייה לעומת העולם המערבי הם כי אנחנו בשלב של התאוששות שהוא הכוח שמניע את ההתפתחות במדינת ישראל", הוא אומר, "אנחנו דוחפים, ואנחנו בונים, מחפשים תשואה, רוצים ריגושים ולא מסתפקים במועט - אלו באים מתוך אותה התאוששות. ואכן זו הפעם הראשונה, זה 2500 שנ ה, שהקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם יושבת במדינת ישראל. בעוד 35-40 שנה העם היהודי שיישב בישראל יהווה 70% מהיהודים בעולם. אנחנו לא קולטים ולא מבינים את גודל השעה ההיסטורית שלנו. אנחנו מנתחים דברים בעזרת ביקושים. צריך לראות את המהלך הכללי ולספק פתרונות לפני שהבעיה נוצרת".

לדברי פסיג, הנתונים מגובים במגוון מקורות. "לפי האו"ם, בסוף המאה ה-21 בישראל יהיו 24 מיליון איש. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אגב, נהיה 24 מיליון תושבים כבר בשנת 2065", הוא מוסיף.

כאמור, פסיג לא חושש להיות נביא זעם. "אם לא נתכונן זו יכולה להיות קריסה של תרבות. זה לא רק עניין של מחירים שימשיכו לעלות, אלא זו מהפיכה חברתית של ממש. ישראל היא מדינה שבה חציון האוכלוסייה עומד על גיל 32. גיל צעיר מאד. זה גיל שמביאים בו ילדים, גיל שיוצר ביקושים לדירות ומוצרים, ומגדיל את הצריכה".

על מנת להמחיש את דבריו הביא פסיג לדוגמה את חברת נת"ע, המבצעת את הקמת הרכבת הקלה בגוש דן. לדבריו, הוא הוזמן לחוות את דעתו על הפרויקט ואלו התגאו בפניו כי הם חושבים במונחים של 30 שנה קדימה. פסיג מספר כי הוא לא הבין כיצד אפשר לחשוב רק 30 שנה קדימה, כאשר מדובר בפרויקט ל-200 שנה. "המשמעות היא שאנשים יהיו כמו סרדינים בקרונות הרכבת הקלה", אמר פסיג והזכיר כי "כשבן גוריון התייעץ עם אחד הסטטיסטיקאים כמה אנשים יהיו כאן במדינה בשנת 2000, העריכו כי יהיו כאן לכל היותר מיליון איש".