בוננזת החברות הקטנות: להיחשף לאחד הסקטורים החמים בארה"ב

ההשקעה בחברות Small Cap בארה"ב הפכה לפופולרית ביותר בעולם מאז שטראמפ נבחר לנשיא ארה"ב ■ לצד היתרונות הרבים בהשקעה כזו, החיסרון העיקרי הוא התמחור הגבוה של מניות אלה כיום • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

וול סטריט/ צלם:בלומברג
וול סטריט/ צלם:בלומברג

אחת המגמות הבולטות בשוק המניות בחודשים האחרונים, מאז הבחירות לנשיאות בארה"ב, היא מגמת ביצועי היתר של מניות החברות האמריקאיות הקטנות על פני החברות הגדולות. מדד ראסל 2000, המייצג את מניות ה-Small-Cap בארה"ב, שהציג לפני כן תשואת חסר לעומת מדד S&P 500 הרחב, הפגין התאוששות מרשימה מאז הבחירות, ובכך סיים את 2016 כולה בתשואה חיובית של כ-20% - כפולה מזו של שוק המניות האמריקאי הכללי.

גורמים רבים הובילו לתופעה זו. ראשית, להבדיל מהחברות הגדולות שהן רב-לאומיות, החברות הקטנות בארה"ב (הכוונה לחברות ששוויין נע בין 300 מיליון דולר ל-2 מיליארד דולר) מתמקדות בעיקר במשק המקומי - ובכך חשופות פחות להשפעת תנודתיות בשערי מטבע ולסיכוני הגבלות סחר בינלאומי. שנית, חברות קטנות סובלות מחיסרון לקוטן בהתמודדות עם תהליכי הרגולציה, ובכך הפחתת הדרישות הרגולטוריות, שעליה הצהיר ממשל טראמפ, מהווה גורם חיובי במיוחד. שלישית, חברות אמריקאיות קטנות הפועלות בארה"ב מתאפיינות בשיעורי מס גבוהים מהממוצע, ואינן מסוגלות לנצל את מקלטי המס מחוץ לארה"ב, כמו שנוהגות לעשות חברות רב-לאומיות. בכך, השפעת רפורמת המס עשויה גם היא להביא תועלת מירבית דווקא עבור חברות אלה.

לאור הגורמים החיוביים האלה, הפכה תזת ההשקעה בחברות Small-Cap בארה"ב לאחת מהפופולריות בקרב המשקיעים האמריקאים והגלובליים. ואולם, לצד יתרונות רבים עומד גם חיסרון משמעותי - התמחור. בעקבות הראלי העוצמתי מאז הבחירות בארה"ב, עלה מכפיל הרווח של מדד ראסל 2000 במידה ניכרת, והוא עומד כעת על רמה גבוהה היסטורית של 27 לתחזית 2017 - משמעותית מעל הממוצע ארוך-הטווח ומעל מכפיל הרווח החזוי של מדד S&P 500 , שהוא כעת 18.

תשואה של 39% בשנה האחרונה

למשקיעים שנזהרים מאוויר הפסגות של התמחור הגבוה, אבל מעוניינים בכל זאת להיחשף לחברות הקטנות האמריקאיות, שאמורות ליהנות במידה המירבית מתוכניותיו של הנשיא דונלד טראמפ, עשויה להיות נחת מקרן סל SmallCap Earnings Fund של חברת הניהול WisdomTree (סימול: EES). ההבדל המרכזי בינה לבין קרנות סל כלליות על מגזר החברות הקטנות הוא השכלול, כאשר קרן EES מורכבת בהתבסס על הרווחיות של החברות, ולאו דווקא בהתבסס על שווי השוק. שיטה זו מאפשרת חשיפה לחברות בעלות רווחיות גבוהה מהממוצע בקרב חברות ה-Small-Cap, ובכך באה לידי ביטוי במכפיל רווח נמוך בהשוואה למכפיל של מדד ראסל 2000. מכפיל הרווח של הקרן EES הוא כעת 16, דיסקאונט מרשים של כ-40% למכפיל מדד הראסל, וזאת אף שהקרן הציגה ביצועי יתר לעומת מדד Small-Cap הכללי (וכמובן, לעומת שוק המניות הרחב), עם תשואה חיובית של 39% בשנה האחרונה ושל 17% בשנתיים האחרונות. זאת, בהשוואה לתשואות של 34% ו-12% במדד ראסל 2000 ובקרן הסל הפופולרית המחקה את המדד, IWM.

קרן הסל WisdomTree SmallCap Earnings Fund (סימול: EES) היא קרן ותיקה יחסית, שנוסדה בפברואר 2007 ולפני כמה ימים חגגה עשור להיווסדה. הקרן מחזיקה בסך נכסים של כ-487 מיליון דולר, בעקבות עלייה הן בשווי ההחזקות והן ביצירות חדשות. בחודשים האחרונים חל גם שיפור בסחירות הקרן, כשהמחזור היומי הממוצע גדל לכ-70 אלף מניות, או כ-2 מיליון דולר ביום, לעומת ממוצע של כמיליון דולר ביום ב-2016. דמי הניהול השנתיים של הקרן הם בשיעור של 0.38%.

קרן EES מחזיקה בכ-800 החזקות, כשרק שתיים מהן עולות על 1% מהרכב נכסיה. הסקטורים המובילים בהרכב הקרן הם צריכת המותרות (כ-22% מהקרן), הפיננסים (כ-22%) והתעשייה (כ-20%). לעומת זאת, מדד ראסל 2000 מתאפיין בנתחים נמוכים יותר של שלושת המגזרים האלה, אבל מוטה יותר לטובת מגזר הטכנולוגיה, בעל נתח של כ-18% במדד - כפול מהנתח בקרן EES.

חשוב לציין בהקשר זה כי חברות הטכנולוגיה הקטנות הן בעלות פעילות גלובלית ענפה, בדומה לחברות הגדולות, אבל יכולתן להציג רווחיות נאה מוגבלת, והדבר מוביל להטעיה כלפי מעלה במכפיל מדד ראסל 2000. בכך, המשקיעים בקרן EES נהנים הן מהמיקוד בכלכלת ארה"ב המקומית, הן מהתמחור הנמוך והן מביצועי יתר לאורך זמן בהשוואה למדד Small-Cap הרחב.

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם