סוף לשיימינג: המשטרה עצרה 6 בלוגרים בחשד לעבירות פליליות

עד כה התלוננו מאות קורבנות בגין פרסומים פוגעניים וכוזבים באינטרנט ■ בין המתלוננים: שופט, עוה"ד איתן ארז וחווה קליין, עובדים סוציאליים, שוטרים ועוד ■ העצורים חשודים בפגיעה בפרטיות, הטרדה מינית, זילות בית משפט ועוד

עו"ד חווה קליין / צילום: עדי הררי
עו"ד חווה קליין / צילום: עדי הררי

שופט של בית משפט השלום בתל-אביב, עורכי הדין איתן ארז וחווה קליין, מנכ"ל משרד הרווחה לשעבר יוסי סילמן, עובדים סוציאליים, עובדים של משרד הרווחה, שוטרים ועוד - אלה הם רק חלק מהאנשים שנפלו קורבן לחבורה של בלוגרים, בראשות מ' ול', שהמשטרה עצרה אתמול (ב') בחשד לביצוע עבירות פליליות באמצעות פרסומים פוגעניים ברשת האינטרנט.

אתמול הודיעה המשטרה כי בתום שנה וחצי של חקירה סמויה ומורכבת, היא עצרה את ששת החשודים, ובהם את מ' ו-ל' וכן עורך דין שלפי החשד שיתף עימם פעולה. שמות החשודים נאסרו לפרסום עד להחלטה אחרת.

המשטרה ציינה כי העצורים חשודים בעבירות פליליות שבתחום הפגיעה בפרטיות, עבירות מין, הטרדה מינית, זילות בית משפט, עבירות מחשב ועוד. לדבריה, עד כה התלוננו מאות קורבנות בגין פרסומים פוגעניים וכוזבים, אשר על-פי החשדות נועדו להכפישם, מתוך כוונה להלך עליהם אימים ולגרום להם לפעול שלא בהתאם לרצונם החופשי.

בית משפט השלום בתל-אביב השתכנע אתמול בערב כי יש בידי המשטרה תשתית ראייתית שמספיקה להארכת מעצר החשודים; והשופט עלאא מסארווה האריך את מעצר ששת החשודים ב-10 ימים נוספים.

במהלך הדיון להארכת המעצר של ל', החשודה המרכזית, אמר נציג המשטרה כי מחלק הסייבר במשטרת מחוז תל-אביב חקר במשך זמן רב מאות פרסומים באתרים רבים, באתרי אינטרנט ובפלטפורמה של פייסבוק, וכי "מדובר בפרסומים חמורים ובמספר תלת-ספרתי של קורבנות ושל תיקי חקירה שהפגיעה בהם הייתה מתוזמנת ומתוזמרת היטב".

החשודה המרכזית טענה מנגד כי האתרים שעליהם מדברת המשטרה אינם קשורים אליה, וכי הם הוסרו מהרשת. לדבריה, "מדובר באתרים שלא קיימים, ולא הייתה סיבה שיודלק הפתיל ויביאו אותי למעצר הזוי. איזו צהלה הייתה בתחנה כשהתחילו לחקור אותי".

השופט, שהורה על החלטת המעצר שלה, ציין כי אם יתברר כי החשדות נגד ל' נכונים, "הרי שמדובר במעשים חמורים מאין כמותם".

ל', היא דמות מוכרת במאבק של קבוצת הורים נגד עובדים סוציאליים, על רקע החלטות הקשורות בהוצאת ילדים ממשפחותיהם. באחד האתרים שהיא הפעילה בעבר, נכתב כי "עובדים סוציאליים מפקיעים ללא הצדקה את הזכות של הורים לגדל את ילדיהם ללא התערבותם".

באתר אחר נכתב כי הוא "משמש שופר לזעקות שבר של אימהות, המורחקות מהילדים שלהן בגלל התערבות ברוטלית של שירותי הרווחה, שרואים באימהות חד-הוריות טרף קל לחטיפת ילדיהן".

על רקע מאבקה ברשויות הרווחה, פרסמה ל', לפי החשד, מידע אישי על יוסי סילמן, לשעבר מנכ"ל משרד הרווחה. בין היתר פורסמו בכמה אתרי אינטרנט שהפעילו החשודים מסמכים רשמיים שנשלחו לסילמן, שעסקו בדוחות חניה שלא שולמו ובהלוואות שקיבל לכאורה. לפי החשד, הפרסומים פגעו בפרטיותו של סילמן, והוא התלונן על כך במשטרה.

בהמשך, הוגש כתב אישום נגד ל' שבמסגרתו תואר כיצד היא איימה לפגוע בפרנסתו ובשמו הטוב של סילמן, בכך שפרסמה באתר שלה וכן במסגרת הערות לפוסט בפייסבוק את הדברים הבאים: "אם הוא חכם, הוא ירים לי טלפון ויגיד לי - בואי נגיע להסכם בעניין השבת ילדייך אלייך, והוצאת פקידת הסעד מהתיק של המשפחה שלך. אבל בגלל שמדובר בערס, אני אגרום לפיטוריו ממשרד הרווחה. הקריירה שלו - תלך כמו בפרסומת של מפעל הפיס, קפוטה לה-מדרה".

לפי החשד, ל' וחבריה לא הסתפקו במאבק בעובדים הסוציאליים וברשויות הרווחה. לפי מידע שבידי "גלובס", ל' ו-מ' החלו לפי החשד לנהל עסק ליצירת קמפיינים נגטיביים באינטרנט בתמורה לכסף; וכדי להסתיר את זהותם, הם הפעילו את האתרים הללו מכתובות במדינות בחו"ל.

לפי החשד, אחד האנשים שנפל קורבן למעשי החשודים היה שופט בית משפט השלום בתל-אביב, שדן באישום שבו הואשמה ל' בעקבות הפרסומים על מנכ"ל משרד הרווחה. השופט אמנם הרשיע את ל' בעבירה של פגיעה בפרטיות, אך זיכה אותה מביצוע עבירות אחרות שבהן הואשמה. למרות האמור פרסמה ל', לפי החשד, פרסומים שונים ושקריים אודותיו.

קורבן נוסף להתנהגות חבורתם של ל' ו-מ', לפי החשד, הוא עו"ד איתן ארז, המשמש בין היתר כמנהל המיוחד של קבוצת אור סיטי נדל"ן של יזמת הנדל"ן החשודה בפלילים, ענבל אור.

ארז הגיש תביעת דיבה בסך 300 אלף שקל נגד ל', בטענה כי היא פרסמה שורה של פרסומים שקריים אודותיו. לטענת ארז, "מדובר בפרשה חמורה ביותר שבמסגרתה הוציאה הנתבעת את דיבתם של ארז ומשרדו רעה בצורה קיצונית בחומרתה, והכול בזדון ובין היתר על מנת לפגוע בתובעים ובעיסוקם".

עוד לפי תביעת הדיבה של ארז נגד ל', "פרשה עגומה זו כוללת מספר פרסומים שונים, שכולם נעשו במטרה לפגוע בתובעים ולהצר את צעדיו של ארז כ'קצין בית משפט' (Officer of the court), תוך דמוניזציה של ארז ונקיטת פעולות אקטיביות להגברת הפגיעה".

עורכת דין נוספת שלפי החשד נפלה קורבן לפרסומים של ל' היא חווה קליין. באפריל 2016 חייב בית משפט השלום בתל-אביב את הבלוגרים החשודים, ל' ו-מ', לשלם לעו"ד חווה קליין פיצויים בגין פרסומי לשון הרע חמורים אודותיה. השניים, שלא הגישו כתבי הגנה, חויבו ב-500 אלף שקל (מ') וב-300 אלף שקל (ל'), כולל הוצאות ושכר-טרחה לעורכי דינה של התובעת.

עו"ד קליין, שיוצגה בידי עורכי הדין אמיר טיטונוביץ (בעל טור ב"גלובס") ואפרת אזולאי, הגישה את התביעה בגין פרסומים רבים שעשו השניים בבלוגים וגם בדפי הפייסבוק שלהם. מ', למשל, פרסם אזהרה לציבור מפני עו"ד קליין והאשים אותה בגניבה, בעושק ובמירמה, בהזנחת לקוחותיה, בגביית שכר-טרחה ללא הצדקה ובהחזקת תיקים של לקוחות "כבני-ערובה".