קפיטליזם חזירי? "אפשר לראות את זה כך"

מצלמה נסתרת: מנכ"ל הפניקס אייל לפידות מסביר לקשישי דיור מוגן למה הוא בונה עוד שתי קומות בבניין בו הם חיים ■ הדיירים יצאו למחאה בכיסאות גלגלים ■ מאבק אבוד?

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

קשה להבין את האטימות שאייל לפידות והפניקס , החברה שבראשה הוא עומד, מפגינים כשהם מתעקשים להקשות על כ-300 דיירי "עד 120" ברמת החייל, דיור מוגן בבעלות החברה, שלפידות הוא גם יו"ר הדירקטוריון שלה.

על רקע האווירה הציבורית של תמונות הקשישים המוכים בבית האבות "נאות כיפת הזהב" - עוול שכמובן לא קשור בשום צורה ללפידות - אפשר היה אולי לצפות להתנהלות קשובה יותר מול קשישי תל-אביב. לא קרה. וכך, דיירי "עד 120" ברמת החייל, בני 75-90, מנהלים לאחרונה בכוחותיהם הדלים מלחמת חורמה על זכותם לחיות את שארית חייהם בשקט.

הפניקס רוצה לבנות שתי קומות נוספות על גג בית האבות שבו הם מתגוררים. שתי קומות, זה אומר חיים במשך תקופה ארוכה באתר בנייה. וכששנותיך ספורות, ושילמת לא מעט כסף כדי לבלות אותן בצורה הטובה ביותר שאתה יכול להרשות לעצמך - אין לך חשק לכלות אותן בענני אבק וברעש עצום.

ב"עד 120" טוענים כי הדיירים חתמו על חוזה שמאפשר להם בנייה עתידית, שזה הליך חוקי, מקובל וטבעי לחלוטין. הדיירים טוענים, מנגד, כי שינוי התב"ע, שזכה להתנגדויות השכנים לפני הקמת הבניין, הובא לידיעתם באיחור, ולכן הם לא יכלו להתנגד לו.

בסוף השבוע שעבר הציבו הקשישים מצבה בפתח הבניין שלהם וזכו בהתעלמות. בתחילת השבוע הם חסמו את הצומת מולו - ושוב, שום דבר. שלשום הם הפגינו על כיסאות הגלגלים עם המטפלים הסיעודיים שלהם מול משרדי הפניקס, חברת ביטוח שאמורה לגלות חמלה לאנשים נזקקים, חמושים בשלטים ובגרונות ניחרים כדי לנסות ולשנות את רוע הגזירה. התוצאה? אפס תגובה.

כל זה נעשה אחרי שיחה שקיימו בסוף ינואר עם מנכ"ל הרשת, אבי קלפה, ועם לפידות עצמו. חלקים משיחה זו צולמו, ואתם יכולים להתרשם מהם בעצמכם בסרטון המצורף כאן.

על אף שלפידות אמר בשיחה כי דברי הדיירים "מאוד ריגשו אותי", מיד אחר-כך הוא פנה להסביר להם שהאינטרס שלו הוא לדאוג קודם כל "למקסם את הרווח עבור בעלי המניות של הפניקס". לפידות התעקש על כך גם כאשר נשאל בשיחה האם הוא לא אמור לדאוג קודם כל לדיירים הזקנים ורק אחר-כך לשורת הרווח של החברה.

"אני ואבי", אמר להם לפידות, "מייצגים מאות ואלפי אנשים שחסכו את כספם והפקידו אותו בידנו, כדי להשיא את הערך של הפנסיה שלהם. אבי ואני מנסים למקסם את הרווח".

כשדייר נסער ניסה לברר אם רווחי הפניקס לא מספקים את הבעלים, לפידות ענה לו: "תפקידי למקסם אותם".

"קפיטליזם חזירי?" תהתה אחת הדיירות - ולפידות הפטיר בתשובה: "אפשר לקרוא לזה כך". הכול בסרטון. 

אם מצבה הכלכלי של הפניקס היה באמת גרוע, אפשר היה לגלות אולי סוג של הבנה קלושה ללהיטות שלה להיאבק בקשישים על שתי קומות נוספות. לפני כשבוע דיווחה הפניקס על רווח כולל של בין 300 ל-400 מיליון שקל אחרי מס לרבעון הרביעי של 2016 ורווח כולל בסך 600 עד 760 מיליון שקל ב-2016 כולה. את הרחמנות נשמור, ברשותכם, לאחרים. לבוא ולומר כי בעלי המניות של הפניקס הם ציבור החוסכים, שמקבל תשואה נאה - זו בדיחה עצובה, לעומת עשרות המיליונים שמכניסים הבעלים לכיס.

באשר ללפידות עצמו - שכרו הממוצע מ-2010, עת נכנס לתפקידו כמנכ"ל הפניקס, עומד על 8.2 מליון שקל בשנה. נותר רק לאחל לו עד 120.

מ"עד 120" נמסר בתגובה: "הנהלת 'עד 120' חרטה על דגלה לתת את השירות המקצועי והאיכותי ביותר עבור אוכלוסיית הגיל השלישי בישראל. הרחבת בית 'עד 120' בתל-אביב, מהלך שדבר תכנונו הובא לידי הדיירים כבר בשלב חתימת ההסכם עמם, עוד לפני כניסתם להתגורר בבית, נועדה לענות על הצורך במתן שירות לאוכלוסיית הגיל השלישי שהולכת וגדלה.

"כדי להמשיך ולספק לדיירינו את תנאי המגורים האיכותיים והנעימים ביותר, החברה תפעל ככל שיידרש כדי למזער את אי-הנוחות ואת המטרדים שעלולים להיגרם בתקופת הבנייה, וזאת תוך שיח רצוף ופתוח עם הדיירים".

אייל לפידות בחר שלא להגיב.