קרוב לאישור: בני 80 ומעלה לא ימתינו בתור במקומות ציבוריים

הכוונה היא לא רק למשרדי ממשלה אלא אפילו לסופרמרקטים ■ מרכזים רפואיים הוחרגו מהחוק כדי לאפשר קדימות עפ"י המצב הבריאותי ולא רק עפ"י הגיל

קשישה / צילום :  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קשישה / צילום : Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית שמוזגה עם הצעה דומה של ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ולפיה מבוגרים בני 80 ומעלה לא יצטרכו עוד להמתין בתור במקומות ציבוריים.

על-פי הצעת החוק, שצפויה לעבור בקרוב סופית במליאת הכנסת, אותם מבוגרים יורשו לעקוף את התורים לא רק במשרדי ממשלה או מוסדות ציבור, אלא גם במקומות כמו בתי קולנוע, סניפי דואר ואפילו סופרמרקטים.

עם זאת, החוק לא יחול על מרכזים רפואיים כמו מרפאות קופות-חולים או בתי חולים, כדי לאפשר לצוותים הרפואיים לקבוע קדימות על-פי המצב הרפואי ולא רק על-פי הגיל.

כמו כן, נקבע כי לאדם עם מוגבלות תינתן קדימות גם על פני אזרח ותיק, ובכל מקרה נותני השירות יהיו רשאים לבקש תעודת זהות כדי לבדוק את גיל הלקוחות שמבקשים קדימות.

בוועדת העבודה והרווחה היו מי שהסתייגו היום מהחקיקה בעניין. ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), למשל, תהה בפני נציגי המשרד לשוויון חברתי שנכחו בדיון: "האם קיבלתם פניות מאזרחים ותיקים בטרם ביקשתם לחוקק את החוק? האם הם חשים צורך בחוק כזה?".

גם יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר: "העיקרון ראוי, ולכן אני תומך בחוק, אולם לא כל דבר הדורש מוסר צריך לבוא בחקיקה. אני חושש מפני מתח ועימותים במקומות הציבוריים, אשר עלולים לצאת משליטה, לדוגמה בימי קבלת קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי. יש כל-כך הרבה עוולות שקשישים סובלים מהן - האם זה הדבר הדחוף ביותר לטפל בו?".

גם העובדה שהחוק קובע גיל מפורש גבוה למדי (80), ולא מסתפק בהצגת תעודת אזרח ותיק, הותירה את הסוגיה במחלוקת.

היועץ המשפטי של המשרד לשוויון חברתי, סורל הרלב, ענה למסתייגים: "החוק הזה הוא כורח המציאות, ונקווה שיעזור בקיבוע נורמה של מתן כבוד לקשישים".

גם ח"כ שמולי, שיזם את החוק, הוסיף: "הלוואי והיינו חיים במקום בו היה זה מובן מאליו לתת לאזרחים ותיקים קדימות בתור. לצערי, אני סבור שהדור שלי הוא הדור האחרון שקם בפני אנשים מבוגרים באוטובוס".