יוטלו מגבלות על סיגריות אלקטרוניות - מלבד "פיליפ מוריס"

במשרד הבריאות מסבירים כי גם הרשויות בארה"ב עדיין לא הטילו מגבלות על המוצר החדש ■ השר ליצמן הודה לאחרונה כי נפגש עם הלוביסטים של ענקית הטבק

סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס
סיגריה אלקטרונית / צילום: רויטרס

משרד הבריאות הודיע היום (ד') על החלטתו ליישר קו עם הרשויות בארה"ב ולהטיל לראשונה גם על הסיגריות האלקטרוניות את כל המגבלות הרגולטוריות שחלות על מוצרי טבק אחרים - זאת בין היתר בתחום השיווק והפרסום ובתחום העישון במקומות ציבוריים. בנוסף, יבואני הסיגריות האלקטרוניות יחויבו לדווח על הרכב המוצר.

עם זאת, במשרד הבריאות החליטו להחריג לפחות לעת עתה את המוצר האלקטרוני החדש (IQOS) של ענקית הטבק פיליפ מוריס, שמיוצגת בישראל בידי חברת הלובינג "פוליסי" של בוריס קרסני.

מדובר במוצר שמתיימר להיות שונה מיתר הסיגריות האלקטרוניות בזכות מנגנון שמחמם את הטבק ולא שורף אותו, ובמשרד הבריאות מסבירים כי החרגה נובעת מהעובדה שגם במינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לא התקבלה החלטה בעניין, וכך גם באשר לרשות המקבילה האירופית.

למעשה, ההחלטה המחייבת היחידה שהתקבלה באירופה, כך לפי משרד הבריאות, היא זו של מנהל המכס, שקבע כי המוצר של פיליפ מוריס יוגדר כ"מוצר טבק אחר" ולא כמוצר טבק לסיגריות.

ההחלטה של משרד הבריאות התקבלה לאחר דיון שערכו אתמול (ג') גורמי המקצוע במשרד, בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן.

נזכיר כי במסגרת התחקיר של העיתונאי חיים ריבלין בערוץ 2, תועד במצלמה נסתרת המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כשהוא מודה כי הנהלת המשרד התכוונה להטיל מגבלות על סיגריות אלקטרוניות, אולם השר ליצמן העדיף שלא לקדם את המהלך.

במסגרת אותו תחקיר הודה ליצמן בעצמו כי הוא נפגש עם נציגי של חברת הלובינג "פוליסי" שמייצגת את פיליפ מוריס, והתבדח על כך שהאג'נדה שלו הנוכחית היא אנטי-ג'אנק פוד, ולא אנטי-סיגריות.

ליצמן אמר זאת לתחקירנים לאחר שאלה ביקשו לוודא כי אין בכוונתו להטיל בקרוב מגבלות על יבואני סיגריות אלקטרוניות. כמו כן תועד בתחקיר מאכער שהועסק בעיתון "המודיע", בו עובדת גם רעייתו של ליצמן, גובה אלפי שקלים במזומן מתחקירנים שהתחזו ליבואני סיגריות אלקטרוניות, כדי לזכות בפגישות עם ראשי משרד הבריאות ועם ליצמן בעצמו - פגישות שאכן התקיימו תוך זמן קצר במיוחד.

תגובת ההסתדרות הרפואית בישראל והאגודה למלחמה בסרטן להודעת משרד הבריאות היום כי אין בכוונתו לגבש מדיניות לגבי מוצר  IQOS  עד להכרעת ה-FDA בנושא:

בארצות הברית, עד לאישור ה-FDA , המוצר נאסר לשימוש. במידה ומשרד הבריאות מעוניין לאמץ מדיניות רגולוטורית דומה לארצות הברית, חובתו לאסור את השימוש במוצר בישראל עד לקביעת מדיניות הפיקוח. 

היעדר גיבוש מדיניות ואפשור שיווק המוצר ללא מגבלות משמעה בפועל מדיניות מופקרת של היעדר רגולוציה על מוצר טבק חדש ומסוכן. כפי שהזהרנו, כבר נקבעות עובדות בשטח. המוצר משווק בצורה אגרסיבית, ללא כל פיקוח וללא רגולציה, במיוחד באינטרנט ובטלפונים ניידים שם נמצאים בעיקר צעירים. ההגבלה לכאורה, לגיל 18, אף מושכת עוד יותר את הצעירים המעוניינים במותגים למבוגרים בלבד.

מדיניות זאת מסכנת באופן מיידי את בריאות הציבור בישראל. סיגריות אלו מכילות טבק ומבוססות על עיקרון של חימום הטבק ללא בעירה. על פי דיווח החברה עצמה, גם בצריכת הסיגריות החדשות נפלטים אדים המכילים כימיקלים רעילים.

לאור זאת, יש להחיל את כל המגבלות החוקיות על מוצרי טבק גם על ה IQOS. יש מעט מאוד מחקרים על המוצר החדש, חלקם בוצעו או מומנו על ידי חברות הטבק עצמן ולכן מוטלים בספק, אך המחקרים, כולל בפרסומים של חברות הטבק עצמן, מצביעים על סיכון לבריאות הציבור, גם למשתמשים עצמם וגם לאלו שנחשפים לאדים שנפלטים מהסיגריה.

היעדר הפיקוח על הסיגריה החדשה הופך הציבור הישראלי ל"עכברי מעבדה" האמורים לעבור ניסוי מסוכן בממדים עצומים, ללא הסכמה מדעת ואת המחיר נשלם כולנו.