נדחה ערעור חיפה כימיקלים; מכל האמוניה ירוקן עד 1 באפריל

השופטת: "מכל האמוניה ואניית האמוניה מהווים סיכון של ממש לכל מי שנמצא בחיפה בכל זמן"

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את הערעור של חיפה כימיקלים והורה לרוקן את מכל האמוניה במפרץ חיפה ולא למלא אותו מחדש, וזאת בתוך חודש. השופטת תמר שרון נתנאל אסרה בהחלטה שנתנה היום (ד') בצהריים גם על הגעת אנייה המובילה אחת לחודש אמוניה למכל דרך נמל חיפה - וזאת ללא הגבלת זמן.

השופטת קבעה כי עד שחיפה כימיקלים תסגור לחלוטין את מכל האמוניה, ב-1 לאפריל, עליה לספק את כל צרכי האמוניה למשק: "למדתי כי נכון להיום נותרו במכל האמוניה כ-9,000 טון אמוניה, וקצב ההתרוקנות שלו הוא כ-300 טון ביום. מכאן, אם לא תתווסף אמוניה למכל, ויימשך קצב ההתרוקנות הרגיל, הוא יתרוקן בתוך 30 יום", כתבה השופטת בהחלטתה.

עוד קבעה השופטת כי "עיריית חיפה הוכיחה כי הצו הדרוש למניעת פגיעה ממשית, מוחשית ובעלת היקף משמעותי בערך המקודש ביותר - חיי אדם ובריאות הציבור. הוכח כי לא ניתן להשיג את מטרת הצו באמצעי מידתי יותר. האיזון הראוי בין מידת הנזק שייגרם למערערת (חיפה כימיקלים) ולצדדים שלישיים כתוצאה מהפסקת העיסוק לאלתר לבין מידת הנזק שייגרם לציבור כתוצאה מהמשך הפעלת העסק, מחייב צו להפסקת עיסוק זה".

השופטת ציינה כי "אינני מקלה ראש בפגיעה שיפגע הצו בחיפה כימיקלים, ואני ערה לכך שאין פתרונות קסם, אך ההסתברות הממשית להתרחשות אירוע אמוניה שעלול, סבירות של ממש, לפגוע פגיעה חמורה במאות ואלפי אזרחים, בחייהם ובבריאותם גוברת על כל אינטרס כלכלי-עסקי".

בהחלטת השופטת נכתב עוד כי "המכל, כמו גם אניית האמוניה, מהווים סיכון של ממש לכל מי שנמצא בחיפה בכל זמן שהוא. מהעובדה שעד היום הסיכון לא התממש, אין נובע שהסיכון אינו קיים או שאינו ממשי".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הגיב על החלטת בית המשפט ואמר: "זו החלטה אמיצה והיסטורית של הפסקת פעילות מכל האמוניה שמאיים על חייהם של כמיליון איש. כל תושבי חיפה והאזור מודים היום על אומץ לבה של השופטת. אנו נפעל ללא פשרות לוודא כי פסק הדין יבוצע ככתבו וכלשונו על-פי לוחות הזמנים שאותם קבע בית המשפט".